Beverly Hills Cop.

20. september 2014 af Henrik Andersen

4 stjerner Kommentarer (2)

Beverly Hills Cop. billede

Eddie Murphy er frækkere end politiet tillader I denne action komedie fra 1984. Den har blandt mange fans af genren opnået klassiker status, og man må indrømme at den holder meget godt, selvom den efterhånden har en del år på bagen.

Axel Foley (Eddie Murphy) er politibetjent i Detroit. Han er lidt af en spasmager, og på gadedrenge maner udfører han sit job, der dog ofte koster en del i materiale skader. En dag opsøges han af en gammel ven, som han kender fra sin fortid. Der går dog ikke længe før de blive roverfaldet og Axel slået ned. Hvorefter overfaldsmændene med koldt blod henretter vennen. Axel beslutter sig for selv at opklaret mordet, og sporene fører ham til Beverly Hills. Her er politiet bestemt ikke glade for hans rapkæftede stil, og snart har han to betjente med sig, der under hans opklaring nærmest skal fungere som hans barnepiger. Snart er de alle 3 involveret i et opklaringsarbejde der er større og mere farligt end først antaget. Det kræver tricks og mod at komme til bunds i sagen, men så er det jo heldigt at Axel Foley er frækkere end politiet tillader.

Der er ingen tvivl om at Beverly Hills Cop var en af de helt store hit da den kom frem i 1984. Den er en tempofyldt action komedie der er stilet og velproduceret, og med et soundtrack der den dag i dag bliver nikket genkendende til. Selv hvis man ikke er den største fan af Eddie Murphys til tider overgearede spillestil og hans påtagede og anstrengende latter, vil man højst sandsynligt kunne lide denne 80’er perle. Den har nemlig så meget andet at byde på en stjernen i fokus.
Beverly Hills Cop er produceret af blandt andet Jerry Bruckenheimer, der siden blev en af de største mainstream Hollywood producerer. Han har forstået, at en film som denne skal se lækker ud, og er ikke bange for at bruge penge på fede biljagter og en kæmpe skudduel i filmens klimaks. Det hele bakkes op af et vel nærmest legendarisk soundtrack hvor komponisten Harold Faltermeyer står for titel melodien, der med en blanding af disco og funk stadigvæk er en ørehænger. Soundtracket indeholder også en masse af tidens store sange. Blandt andet byder åbningsscenen på det udødelige hit ”The Heat Is on”.

Der er en skarp kontrast til 80’ernes action film, og det der bliver produceret i samme genre i dag. Dengang kunne man lave action komedier, der var underholdende og sjove, men samtidig tog sit publikum seriøst. Der var masser af skuddueller, stunts og smadrede biler, og humoristiske og alvorlige scener gik hånd i hånd, og dette fungerede fint. Beverly Hills Cop er et godt eksempel på dette. Selvom den efterhånden har 30 år på bagen, er den stadigvæk lige underholdende, og selvom man kender scenerne ud og ind, er det stadigvæk lige underholdende at se når Axel propper bananer op i udstødningen på politibilen, der skygger ham, og man gyser stadigvæk når hans ven koldblodigt bliver henrettet med nakkeskud af Maitlands rå håndlangere. Der er ingen tvivl om at Beverly Hills Cop også vil være lige underholdende om endnu 30 år.

Beverly Hills Cop blev efterfulgt af to film i 1987 og 1994.

Ekstramateriale.

Der er masser af ekstramateriale på denne
Special Collector’s Edition af en af 80’ernes store action komedier. Det er muligt at hører et kommentarspor med instruktøren. Der er interviews med cast og crew, et kort over locations, filmens trailer, og et par fine featuretter der omhandler blandt andet casting af skuespillerene. Noget af det mere spændende er det lille program om hvordan, og hvorfor man har valgt at bruge musikken i filmen, som man har. Alt i alt en masse spændende ekstramateriale der nok skulle kunne tilfredsstille den største fan af filmen.

Billedet er gengivet i dets oprindelige widescreen format, og alt den labre 80’er musik og Eddie Murphys vedholdende latter kan nydes i Dolby Digital 5.1.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Beverly Hills Cop er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount Home Entertainment.