Beverly Hills Cop 3

1. september 2014 af Kristian Jensen

Beverly Hills Cop 3 billede

Foreløbigt sidste kapitel i filmserien om Detroit-betjenten Axel Foley…

I 1994 var Eddie Murphy og instruktøren John Landis karriere ved at gå lidt i stå. De to herrer havde ikke haft et solidt biografhit, siden de lavede ”Coming to America” tilbage i 1988. For at sætte lidt fut i deres skrantende karrierer, blev det besluttet at genoplive en gammel fra 80’erne, nemlig rapkæftede politibetjent Axel Foley. Set i bagklogskabens lys skulle Murphy og Landis nok have droppet legen, mens den stadig var god, for ”Beverly Hills Cop 3” er uden tvivl den svageste i filmserien, og generelt en halvhjertet actionkomedie.

Da Axel Foleys chef bliver myrdet, kommer han på sporet af en gruppe falskmøntnere, der ikke skyer nogen midler i jagten på økonomisk gevinst og magt. Sporerne peger i retning af forlystelsesparken Wonder World, der ligger i det fashionable Beverly Hills i Californien. Derfor må Foley endnu engang tage til den solbeskinnede stat, hvor penge, forbrug og magt er alfa og omega. I Beverly Hills møder Foley gamle venner, blandt andet den våbenglade og lettere bøvede betjent William Rosewood (Judge Reinhold) og den pompøse frisør Serge (Bronson Pinchot). Sammen skal de forsøge at få skovlen under falskmøntnerne og hævne mordet på Foleys chef.

Det største problem med ”Beverly Hills Cop 3” er, at filmen simpelthen ikke er sjov nok. Hvor de første to film fra 1984 og 1987 var præget af en knivskarp humor, synes den tredje film at glide ud i sandet. Filmen er blottet for den rapkæftethed, som kendetegnede de første film, og i et desperat forsøg på at være underholdende tyer Landis, Murphy og manuskriptforfatter Steven E. de Souza til plat falde på halen komik, der bestemt ikke er klædeligt.
Sidenhen er det da også gået gevaldigt ned af bakke for Murphy, der i den seneste tid har beriget verden med film som ”Meet Dave” (2008), ”Svindel på højt plan” (2011) og ”A Thousand Words” (2012).

Man fornemmer hele vejen igennem ”Beverly Hills Cop 3”, at projektet kun er blevet til, for at malke pengekoen en ekstra gang, og at al kærlighed til de oprindelige film er skubbet ud til højre. Det er kun hardcore fans af filmserien, der vil finde glæde i ”Beverly Hills Cop 3”. Alle os andre kan roligt springe over denne kedelig og halvhjertede actionfilm.

Ekstramateriale
Denne DVD udgivelse indeholder en lille dokumentarfilm om tilblivelsen af “Beverly Hills Cop 3”. Den ca. 25 minutter lange film består primært af interviews med de forskellige medvirkende både foran og bag ved kameraet. Selvom det meste er standardinformation, så skal filmen dog have point for at beskrive de problemer produktionen havde indledningsvis. Som eksempelvis problemerne med at finde et passende plot til filmen.
Der er ligeledes blevet plads til en trailer for filmen.
Ekstramaterialet får 3 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount