Big Time

3. maj 2017 af Nanna Endahl Jørgensen

Big Time  billede

Big Time giver et portræt af en mand, der synes at have et ubegrænset potentiale til at skabe, men som midt i livet bliver tvunget til at stoppe op og revurdere sine tanker og forestillinger omkring fremtiden. Netop det vendepunkt i Bjarke Ingels’ liv gør Big Time til en hjertevarm og identificerbar fortælling, selv for den der ikke har interesse eller kendskab til arkitektur

Den danske dokumentarinstruktør Kaspar Astrup Schröder har fulgt den danske verdensstjernearkitekt Bjarke Ingels i en periode gennem 5 år, fra 2011 til 2016, i den rivende udvikling, der har gennemsyret Ingels’ karriere, siden han i 2012 flyttede sin tegnestue BIG, Bjarke Ingels Group, til Manhattan i New York for at bygge og designe sit hidtil største projekt: en del af de skyskrabere der skal erstatte tvillingetårnene, der styrtede sammen d. 11. september 2001.

Big Time lægger ud med at give tilskueren et indblik i det fundament, Bjarke Ingels’ barndomshjem har lagt for både hans arkitektoniske virke samt hans visionære persona, der trods sin svimlende verdensopspændende anerkendelse stadigvæk formår at fastholde sin jordforbindelse.

Instruktøren selv udtaler, at hans ambition var at skabe en filmisk formidling af arkitektur, der mere handler om universelle følelser og mennesker, og som han mener adskiller sig fra de typiske arkitekturfilm, der har været fremherskende indtil nu. Den dimension præger da også tydeligt dokumentarfilmen, som Schröder selv er fotograf på. Big Time er ligeledes interessant rent visuelt, både i de storslåede billeder af Ingels’ arkitektoniske mesterværker samt dokumentarfilmens fiktionsnære virkemidler, der fremmer fortællingens intensitet. Derudover indeholder Big Time en række vellykkede montagesekvenser, der begaver dokumentarfilmen med et kunstnerisk præg, og som gør den til en fornøjelse at kigge på.

I 2016 kårede Time Magazine Bjarke Ingels til en af de 100 mest indflydelsesrige personer i verden, og blandt nogle af hans mest betydningsfulde værker står VM Bjerget og 8Tallet i Ørestad, LEGO Huset i Billund samt Islands Brygge Havebad og en række udenlandske byggerier som VIA 57 WEST på Manhattan og The Grove at Grand Bay i Miami. Det er allesammen konstruktioner, som er med til at sikre Bjarke Ingels en plads i de store arkitekters historie, og det kunne derved være let at forestille sig, at den famøsitet som Ingels’ succes har medbragt med har steget ham til hovedet. Det virker dog ikke som tilfældet i Kaspar Astrup Schröders fortælling om Bjarke Ingels, der cykler rundt på Manhattan og ikke synes at ændre karakter, om han så står over for nogle af Manhattans tungeste ejendomsinvestorer, på tegnestuen BIG eller hjemme hos sine forældre i barndomshjemmet i Skodsborg.

Man får i løbet af dokumentaren fornemmelsen af, at det meste af Ingels’ liv består af arbejde; en prioritering som ikke er uden konsekvenser for hans privatliv. Det er samtidig tydeligt, at instruktøren har forsøgt at nå ind under huden på stjernearkitekten, hvilket formegentlig har været et udfordrende stykke arbejde. De manglende stille øjeblikke i Ingels’ liv smitter af på dokumentarens forløb, der rummer et imponerende tempo, men som samtidig udløser en særlig spænding i mødet med instruktørens evne til at indramme fortællingen på en elegant og filmisk vis, der tilsammen tilbagelader tilskueren med en forundrende eftertænksomhed.

Kaspar Astrup Schröder har skabt en film, som han selv syntes manglede på markedet, og med over 70 timers optagelser har han forsøgt at koge en fortælling ned på 90 minutter, der vedrører andre mennesker end dem, der i forvejen er bekendt med Bjarke Ingels’ arkitektoniske arbejde.
Som en relativ ubekendt på området, er det da også helt klart i den passede variation mellem arkitektur og menneskefortælling, at Big Time profiterer. Og selvom man måske godt kunne have ønsket sig mere af sidstnævnte, kompenserer instruktøren med dette i sine nøje udvalgte sekvenser, der nærmer sig en retning a la show don’t tell omkring Bjarke Ingels’ følelsesliv, som faktisk fungerer rigtig godt.
Derudover er det egentlig bare utrolig fascinerende at få et indblik i den tilværelse, som den kreative gigant Bjarke Ingels har formået at forme.

Big Time er en velfortalt historie, der rummer en stor mands succes med de hæmninger, der følger et bevidst valgt karriereliv ud over det sædvanlige. Det er også fortællingen om de eksistentielle valg og kriser, der kan ramme alle, og på en måde kendetegner det at være en del af den moderne menneskehed.

Titel: Big Time
Original Titel: Big Time
Premieredato: 3. maj 2017