BJÖRK: MEDULLA special double dvd edition

22. maj 2005 af Toke Nielsen

BJÖRK: MEDULLA special double dvd edition          billede

Et ubetinget must for alle hardcore Björk fans

Vi er vel en efterhånden stadigt voksende skare der har fulgt den små Björk med den store stemme. Fra hendes tid i 80’er bandet Sugarcubes over hendes første soloalbum Debut (93) og flere fremragende albums og videre forbi hendes næsten traumatiserende samarbejde med vores egen Lars Von Trier om musicalfilmen Dancer in the Dark (2000) og frem til sidste udspil: Medulla (04).

Om man kan lide Björk og hendes meget karakteristiske vokal, må vel næsten være en smagssag. Men én ting er sikkert og det er, at det aldrig har været kedeligt at følge hendes karriere. For nok er det en form for pop hun laver, men hun har definitivt aldrig været bleg for at kaste sig ud i nye musikalske eksperimenter og derved vil jeg vove den påstand, at kalde det ”pop for voksne”.
Albummet Medulla er bestemt ingen undtagelse. Her har hun stort set skraldet alle instrumenter væk og (næsten) udelukkende brugt den menneskelige stemme, enten i sin rene form eller kørt gennem diverse samplere og derved brugt vokalen som både trommer, bas, guitar og meget, meget andet. Dette gør bestemt ikke Medulla til nogen tam oplevelse. Tværtom er det et både meget smukt, overrumplende og voldsomt album, for som Björk selv siger det: ”En vokalplade behøver ikke kun være et vegetarmåltid, den kan sagtens være en stor blodig steak”.

Disk 1
på denne dobbelt dvd består af en ca. 28 min. lang dokumentar samt 5 musikvideoer til numrene:

Oceania, Who is it, Triumph of a Heart, Desired Constellation og Where is the Line.

Alle 5 videoer sprudler af originalitet og underbygger på bedste vis den uforudsigelige legesyge og eksperimentelle virkelyst, der ligger i Björks musik. Fra den meget smukke og poetiske Oceania over det tragikomiske hovedværk Triumph of a Heart og frem til den mildt sagt uhyggelige Where is the Line. Alt i alt er det ubetinget en fornøjelse at nyde dette visuelle bidrag til Björks univers og man kan kun beklage at der ikke findes videoer til resten af numrene på dette fremragende album. Den både meget morsomme og informative dokumentarfilm, omhandler historien bag Triumph of a Heart videoen, instrueret af selveste Spike Jonez.
Disk 2
byder på en ca. 47 min lang dokumentar om tilblivelsen af selve cd’en Medulla. Og denne dokumentar kan jeg kun på det varmeste anbefale alle musikelskere samt musikere, der på den ene eller anden måde er er gået i stå. For sammen med selve albummet er det umuligt ikke at lade sig inspirerer af Björks åbne tilgang til den mange facetterede verden hun befinder sig i. Heureka!
Ud over dokumentaren er det også på disk 2 at man finder selve albummet Medulla. Den væsentligste forskel på cd’en og dvd’en må være, at sidstnævnte er i 5:1 surround lyd (for dem med adgang til dette udstyr) samt at den (desværre) naturligvis kun lader sig afspille på dvd-afspilleren.

Så har man cd’en i forvejen står man altså tilbage med 5 musikvideoer som eneste musikalske bidrag på en dobbelt dvd – og det er nok lige i underkanten for 219 kr. Især da de ellers glimrende dokumentarfilm nok for de flestes vedkommende, ikke holder til meget mere end et enkelt gennemsyn. Og det trækker altså en stjerne ned! Men der skal ikke herske tvivl om, at for den hardcore Björk fan er denne dobbelt-disk et ubetinget must!

5 flotte stjerner til Björk, hendes musik og videoer, samt 4 til ekstramaterialet.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Universal Music Danmark.