BLUES ROCK The Ultimate Anthology

5. september 2004 af Toke Nielsen

BLUES ROCK The Ultimate Anthology billede

I bedste fald burde denne DVD været blevet udgivet som en halvdårlig CD. I værste fald er den bare spild af penge når der findes så meget andet og langt bedre på markedet.

Medmindre der er tale om et filmsoundtrack eller en såkaldt party-cd (”Absolute let’s Blah, Blah” osv.) der begge har deres respektive berettigelse, har jeg altid opfattet en opsamlings-cd med forskellige kunstnere som mere en slags ”menukort” over hvad musikverdenen har at byde på, frem for et selvstændigt værk. Og det er det vi i titlens natur har med at gøre her. En ULTIMATE ANTHOLOGY endda. Men hvor ultimativ er det så lige den er – som DVD-film altså.

Lad mig starte med at bringe en lille advarsel. Når et eller andet produkt reklamerer med at det er ”THE ULTIMATE” eller ”DEFINITIVE” et eller andet og skriver det i guldbogstaver på en stjernebestrøget baggrund og når det så tilmed viser sig at være en del af en længere serie af den slags man typisk finder i kuponhæftet eller hos TV-Shoppen, ja … så lugter jeg som regel ugler i mosen. Ofte er de der, få gange ikke. Denne gang var der bid hos producenten RAGNAROCK i form af en lille, men til gengæld hverken specielt ultimativ eller definitiv en af slagsen.

Jeg spekulerer lidt på om det mon skulle være et copyrightspørgsmål der har gjort at RAGNAROCK til denne DVD har fundet de definitivt(!) kedeligste live-optagelser af både de få store navne og flest af de mindre. I så fald er det fair nok … men ellers ikke. Og så stadig ikke. For havde man ikke råd til at leverer et ordentligt produkt skulle man helt have afholdt sig fra projektet hvis forbrugeren stadig er tvunget til at betale fuld pris. På det område er det dog til at mærke om man køber en iskold frisktappet fadøl eller en lunken Krudtugle fra Aldi.
Lyden er skam helt fin til normal hjemmebrug men billedkvaliteten er mildt sagt svingene. Det er dog forholdsvis tydeligt at producenterne har forsøgt at pudse billedet af, men mest af alt svinger det mellem noget der ligner et slidt videobånd og en hærget smalfilmsoptagelse. Og DET er det jo nok også – tiden de forskellige koncertoptagelser stammer fra taget i betragtning. Men det aner man ikke, for noget af det første der sprang mig i hovedet var, at man ikke havde ulejliget sig med at sætte HVERKEN årstal eller spillested under hver enkelt nummer! Ikke engang på coveret!
Og sammensat med at der ikke findes noget der kunne lugte af en hujende hat af ekstramateriale, ja så ryger den musikhistoriske værdi der ellers kunne have redet DVD’en på målstregen jo ligesom!!!

Musikken i sig selv vil jeg ikke komme alt for tæt ind på i form af en gennemgang af samtlige 16 numre. Den slags vil jeg overlade til musikanmelderne for ON-Z er jo trods alt en filmside, men også på denne front svinger kvaliteten kolossalt. Fra det mest kvalmende og elendige sødsuppe-pop man ikke lige havde ventet at finde på en Blues-Rock DVD, til nogle ganske få fremragende og fantastiske stykker musik. Lad mig i den forbindelse nævne den oplagte kandidat IAN GILLIAN fra DEEP PURPLE, DR: FEELGOOD der (stik imod navnet) ligner en fjortendages druktur samt ALEX HARVEY BAND der leverer den mest originale scenografi til noget der ligner en tidlig og meget morsom version af en af NICK CAVE’S mordballader. Men overvejende er det en ret tam og uinteressant oplevelse der gjorde at jeg, efter blot tre numre, sukkede dybt ved udsigten til at skulle tvinge mig igennem de resterende (dog generøse) tretten. Gode som dårlige.
To små stjerner går til de medvirkende ditto i denne lille ubetydelige ”Absolute let’s Blues-Rock” der kunne være blevet gjort så ufatteligt meget bedre og langt mere interessant! Ingen stjerner til ekstramaterialet da RAGNAROCK jo ikke gav os en hujende hat!

AUDIO CHOICE:

Dolby Digital
Dolby Surround