Blunt Force Trauma

1. oktober 2016 af David Lund

Blunt Force Trauma billede

Glimrende b-films action - for engang skyld.

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at datidens store actionstjerner medvirker i tvivlsomme produktioner i 5-10 minutter. Som gammel fan af Jean-Claude Van Damme føler jeg, at mit hjerte bliver vredet om, smidt med og trådt på hver gang det sker. Men Van Damme var trods alt et af de store navne, så når Mickey Rourke er den næste i rækken af sådanne film, forventede jeg endnu mindre. Man skal vente til de sidste 10 minutter før han dukker op i “Blunt Force Trauma”, men det utrolige er, at man ikke føler sig mishandlet undervejs.

“Blunt Force Trauma” er for skuddueller med skudsikker vest på, som armlægning var det for Sylvester Stallones “Over The Top”. Vi følger John (Ryan Kwanten) som er bidt af “sporten”, og hans jagt efter den ultimative mester Zorringer (Mickey Rourke). Han møder undervejs kvinden Colt (Freida Pinto), som hurtigt bliver hans makker, og hun har sin egen jagt på hævn indenfor skudduellerne.

Filmen spilder ikke et sekund, og starter med en af de nævnte dueller. Og sådan fortsætter det. Reglerne er nemme - bliv stående indenfor cirklen, og du vinder. Det simple præmis udgør størstedelen af filmen, men det er netop spændingen der fungerer. Det trækker lige tilpas ud i hver scene, og selvom man umiddelbart godt kender udfaldet, ender man alligevel på kanten af sædet. Naturligvis er der ikke meget plot og udvikling i en b-film af denne kaliber, men instruktøren Ken Sanzel får det bedst mulige ud af sit eget manuskript og det lave budget.

Naturligvis er alt ikke fryd og gammen i filmen. Den er en anelse for lang i forhold til sit indhold, og den tager sig selv for seriøst. Med en mere løssluppen stemning, og måske en smule ironi hist og pist, havde dette været en film, du allerede havde hørt om før denne anmeldelse. Istedet er det blot solid underholdning, som jeg bestemt ikke er bange for at anbefale til den actionhungrende type.

Billede & Lyd - 3/6

Billedet holder sig typisk indenfor de gullige nuancer med en god sans for detaljer. Der er dog ikke kælet meget for skarpheden og kontrasten, og det ser en smule billigt ud (hvilket det vel også er). Lyden holder sig for det meste til fronthøjtalerne, og mangler en smule dybde. Al dialog og lydeffekter går dog rent igennem med fin volume.

Ekstramateriale - ⅙

Trailers og intet andet.

Scanbox.