Bob Marley - The Legend Live (DVD)

6. oktober 2003 af Steffen Damkjær Moestrup

Bob Marley - The Legend Live (DVD) billede

Rasta Gospel. Den tredje verdens første superstjerne er ude på en generøs DVD.

Bob Marley sang om kærlighed og tro og om advarsler, profetier og apokalypse. Han var rastafarianismens mest udbredte talerør i den frisindede fortid og fik følgeskab af millioner. Også i dag høres hans musik igen og igen. Tag til det yderst mellow dykkersted Dahab i Egypten, og du vil næppe høre andet en Rastamandens vibes mellem vandpiber og dårlige pizzaer.

Her på DVD’en er det den sjældne koncertoptagelse fra Santa Barbara County Bowl 25/11 1979, der udgør hovedaktivet. Koncerten har tidligere været udgivet på VHS, men kun i en 70 minutters-version. Nu er der kommet syv ekstra sange til, og koncerten kan derfor opleves i sin helhed på 90 minutter. Hele molevitten er på både billed- som lydsiden blevet opdateret. Det er et flot arbejde, der er gjort med det gamle materiale.

Trods en turné med 47 spillesteder på 49 dage er det en yderst veloplagt Bob Marley med the Wailers, vi får lov at opleve. Godt nok indtræder at på scenen nonchalant og måske en anelse trær, men det svinder, så snart numrene tager hinanden. Med sin kraftige gestik og unikke stemme når han i den grad ud til publikum og således også ud til DVD-seeren.

DVD’en giver en unik mulighed for at opleve Marley live. Selv om han på dette tidspunkt var bekendt med den kræft, som to år senere tog livet af ham, er Bob Marley denne aften mere end et enkelt gensyn værd.

Ekstramateriale:

Her træder DVD’en virkelig i karakter. Vi får en kort introduktion (5 min.) ved Chris Salewicz, som også har skrevet det oplysende indstik i coveret. Salewicz fortæller om baggrunden for koncerten kort og præcist. Samme Salewicz introducerer den spændende men frem for alt skæve interviewprogram ”Prophecies and Messages” (51 min.). Her hører vi om rastafari-tænkningen. Om den ethiopiske kejser Selassie, som Marley er overbevist om er en reinkarnation af Jesus Krist. Programmet giver et godt indtryk af, hvad der lægger til grund for Marleys sangunivers, og er derfor uundværligt for den nye lytter og derudover skægt for den erfarne Marley-fan. Heldigvis er der mulighed for undertekster til programmet, da det kan være svært for en ikke Jamaica-engelsk kyndig at forstå alle Marleys vendinger. Derpå følger et lille fem-minutters program, som består af interview med nogle Marley-fans umiddelbart inden en koncert. Programmet viser bredden af Marley-fans, og vi så mange forskellige bud på, hvad Marleys musik betyder for folk. Endelig er der en bonus track i form af nummeret War/No More Trouble.

Alt i alt kan der gives fem stjerner til ekstramaterialet.

Tracklist:
Positive Vibration