Boyhood

4. marts 2015 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Boyhood billede

Et vanvittigt projekt ender som et mesterværk...

I 2002 optog Richard Linklater nogle scener til en film. Året efter optog han lidt flere scener. Sådan gentog det sig helt frem til 2013, hvor alle scener var i kassen og hvor mange timers råmateriale skulle finkæmmes og skæres ned til det vi forrige år lærte at kende som filmen Boyhood. Et fænomen som ret hurtigt fik masser af omtale og opmærksomhed.

Men hvad handler filmen så om? Jamen ikke rigtigt det store andet end en drengs opvækst på godt og ondt. Vores hovedperson hedder Mason som vi møder i en alder af 6 år. Fra den uskyldige barndom på rejsen til det dannede voksenliv, må Mason (som alle andre) gennemleve alt fra skoleskifte, forældrenes skilsmisse, flytning, den svære første kærlighed, ja kort sagt alle de omvæltninger som et helt almindeligt livs indhold består af. Er det virkelig det hele? Kunne det ikke lige så godt havde været en dokumentar om en helt tilfældig fyr? Jo, og det er jo netop det som gør Boyhood så fantastisk!

Med de 12 års optagetid, er intet overladt til tilfældighederne. Vi har en faktuel alder mellem vores skuespillere og de karakterer de spiller. Castet er desuden intakt gennem de 12 år. Det er letgenkendelige ting som vores følge gennemgår, uanset om det er på godt eller ondt. Man mærker en ægte indlevelse i tingenes tilstand, fordi de medvirkende på en eller anden måde netop er smeltet sammen som en enhed, en familie. Ellar Coltrane er genial som Mason, mens Linklaters datter Lorelei Linklater er mindst lige så fantastisk som Masons søster. Forældrene spilles af Ethan Hawke (Training Day, Sinister) og Patricia Arquette (Boardwalk Empire, True Romance), og sidstnævnte endda så fabelagtigt at det rakte til en eftertragtet Oscar for bedste kvindelige birolle.

Men lige nu hvor vi er ved Oscar-uddelingen, så betragtes Boyhood nok egentlig som den store taber ved den begivenhed. 6 nomineringer, og ret tidligt udråbt som favorit til bedste film og bedste instruktør. Sådan var det også i min bog, lige et mulehår foran Birdman. Som uddelingen nærmede sig, blev der godt nok erklæret noget nær dødt løb mellem de to nævnte film, og det virker næsten som om at det var på selve dagen at magten tippede over, hvor udfaldet så blev at Birdman høstede de priser som Boyhood ”skulle” have haft. Hvis det i sidste ende skulle være nogen trøst, så er det vedrørende statuetter, priser, medaljer og andre udmærkelser blevet til 154 sejre i den ene eller anden sammenhæng. Boyhood er unægtelig et mesterværk!

Boyhood er en intens og medrivende fortælling om en drengs opvækst. Det er et fascinerende vue ud over en række essentielle år, hvor en lille purk langsomt formes til en mand, ud fra de rammer, omgivelser og personer som kommer og går undervejs. I princippet er det som at være vidne til brudstykker af ens egen liv, for selv der hvor Masons tilværelse ikke lige ligner ens egen, så spejler man sig i ham og glædes og såres på lige fod med ham. Vi har dermed langt hen ad vejen filmisk tid, som giver sig mulighed for at dvæle ved de nære og vedkommende ting som ikke bliver perifært tilsidesat for at skære ind til benet. Boyhood er 11 kvarters lækker totaloplevelse for beskuere som hverken behøver at være af et særligt køn eller tilhøre en primær aldersgruppe for at nyde denne storslåede bedrift, som burde have udløst endnu en Oscar for bedste film, uden at fratage den fra Birdman. Boyhood er den sikre og langtidsholdbare investering, som fortjener at blive vores generations bidrag til coming-of-age-genren. Filmen får fuldt fortjent 6 stjerner.

Bonusmaterialet er meget sparsomt. En enkelt ”bag om kameraet” featurette på blot to et halvt minut. Dog når den at opsummere Linklaters tanker om det overhovedet ville virke filmisk at søsætte så ambitiøst projekt. Du kan også høre Patricia Arquette fortælle at hun slet ikke var i tvivl om sin deltagelse, selvom de ville kræve at man optog lidt hvert år over så lang en årrække. Det kommer også frem at de medvirkende næsten oplevede det som en gensynsfest, når de skulle mødes igen hvert år samt fornemmelsen af at være med i noget unikt, som aldrig havde været prøvet før.

Universal Pictures.

Titel: Boyhood
Original Titel: Boyhood