Burnt

5. maj 2016 af Jesper Poulsen

Burnt billede

Adam Jones vil tilbage på toppen af karrieren. Han er klar over at han ikke kan gøre det uden hjælp, men spørgsmålet er hvem der er parat til at arbejde under den brydske koks kommando...

Hvis du ikke kan lide tonen i køkkenet, så skal du nok ikke arbejde under Adam Jones. En kok, som på toppen af sin karriere i Paris, brændte ud og svigtede en lang række kolleger og samarbejdspartnere. Det eneste han har tilbage, er hans renommé fra dengang og det skal blive startskuddet til en relancering, nu bare i London. Inde i Adam brænder der igen en ild for at blive den bedste kok, men konkurrencen er hårdt og branchen ubarmhjertig. Hvordan får man skabt en restaurant som kan opnå de magiske 3 Michelin-stjerner, når fortidens synder presser sig på? Og hvor man skal turde stole på sit personale? Og hvor man skal være opmærksom på de besøgende anmeldere? Burnt er filmen om en kompromisløs genoptagelse af tidligere tiders storhed og kunsten at styre uden om diverse faldgrupper.

Bradley Cooper (American Sniper, The Hangover, Joy) er glimrende castet til at spille den ambitiøse – og dermed utilnærmelige – kok Adam. Der er sider af karaktereren med dels elsker og hader, og med Coopers øjne som både kan smile og rase på kommando, er man slet ikke i tvivl om hvor på humørbarometeret man har ham. Han får dog god opbakning af Sienna Miller (Foxcatcher, Mississippi Grind, American Sniper) som spiller den hårdt prøvede kokkelærling Helene, som må tage imod alverdens skideballer og sågar også en fyring fra Adam, før at de har hakket så mange kanter af deres relation at der kan opstå, hvad der ender med at blive mere end et kollegialt samarbejde. Dertil kommer en lang række stjerner som spiller en større eller mindre part i fortællingen. Du kan opleve Omar Sy (De Urørlige, Samba, Jurassic World) og Daniel Brühl (The Fifth Estate, A Most Wanted Man) som henholdsvis Adams højre hånd og restaurantmanager. Et kvindeligt trekløver af Emma Thompson (Howard’s End, Resten Af Dagen, Saving Mr. Banks), Uma Thurman (Kill Bill, Nymphomaniac, Pulp Fiction) og den allestedsnærværende Alicia Vikander (Den Danske Pige, En Kongelig Affære, Ex Machina – og kommende Lara Croft i Tomb Raider).

Burnt lever i højere grad på sit restaurant-tema end den snarere gør som personskildring af Adams kamp for at komme tilbage blandt eliten. Du skal derfor være forberedt på at se adskillige tallerkner med lækkert fyld, og skulle der mangle det mindste, så ryger selvsamme tallerkner raskt væk gennem køkkenet med lyden af knust porcelæn til følge. Perfektionen, tidsplanen, anretningen, smagen og hvad der ellers hører til for at sofistikere detaljerne er tydelige for enhver. Burnt bliver en dramafilm om det hektiske liv i et overklassekøkken, hvor alt er på spil.

Filmen er et kig ind i et benhårdt miljø, hvor forskellen mellem succes og fiasko er hårfin. Man skal se Burnt for at opleve Bradley Cooper nærmest manisk lede et køkken på et forestilleligt realistisk niveau. Sagen er dog også den at Bradley Cooper rent faktisk har evner i et køkken, hvilket du kan høre mere om i ekstra-materialet som kommer fint omkring de væsentligste figurer og temaer fra Burnt. Du kan også en 22 minutters Q & A med John Wells (instruktør) og Bradley Cooper. Dertil kommer 5 slettede scener, som du kan vælge om du vil se med eller uden instruktørens kommentar til. Udgivelsen får 3 stjerner.

Scanbox.

Titel: Burnt
Original Titel: Burnt