Celtic Woman: A Christmas Celebration – Live from Dublin

13. november 2007 af Henrik Andersen

Celtic Woman: A Christmas Celebration – Live from Dublin billede

Celtic Woman er en stort opsat koncert oplevelse der levere julesange tilsat et let drys Irsk stemning. Det hele virker desværre alt for glat og overfladisk.

Celtic Woman består af 5 smukke kvinder der ikke kun har deres ydre med sig. For deres stemmer er bestemt lige så dejlige som deres udseende. Celtic Woman er rent musikalsk blevet sammenlignet mede både Enya og Loreena McKennitt, men alligevel er stilen deres egen. De har gjort sig populære på at tage klassiske sange og tilsætte dem deres egen strejf af de toner man kender fra Engelsk, Skotsk og Irsk folkemusik. Det hele startede i 2004 med CD’en Celtic Woman der hurtigt blev en bestseller indenfor genren. Mange havde set de stort opsatte irske Shows Riverdance og Lord of Dance og derfor blev Celtic Woman også vel modtaget da deres show udkom på DVD.
Gruppen har siden hen udgivet flere CD’er og DVD’er med deres medrivende og smukke shows, og har ofte vundet priser og platinum for deres udgivelser. Deres fans er trofaste verden over, og deres repertoire af klassikere blandet med nye sange går rent hjem blandt de fleste.

Chloe Agnew, Lisa Kelly, Meav Ni Mhaol Chath, Orla Fallon og Mairead Nesbitt, der tilsammen danner Celtic Woman har enkeltvis også en musikkarriere i gang og har således alle indspillet deres egne solo albums.

Nu er pigerne klar med Celtic Woman: A Christmas Celebration, der er en live optagelse Fra Dublin. Her er der tilsat rigelige mængder af klassiske julesange, og også en stor håndfuld sange der for denne anmelder var ganske ukendte. Det er et stort show, hvor musik og sang går op i en højre enhed. Musikken bliver spillet af en stort orkester der mestre at spille, på alle de instrumenter man keder fra folkemusikken. Pigernes musik og orkestrets store bredde går op i en højre enhed og dette føre til stort opsatte musikarrangementer. Det hele bliver styret af dirigenten David Downes.

Nedenstående er en liste over de numre der er at finde på: Celtic Woman: A Christmas Celebration - Live From Dublin.

1. Carol of the Bell[2:50]
2. Silent Night [3:35]
3. White Christmas [3:28]
4. Away in a Manger [2:33]
5. Ding Dong Merrily on High [3:02]
6. The Little Drummer Boy[4:05]
7. The Christmas Song [3:48]
8. In the Bleak Midwinter/The First Noël [6:42]
9. The Wexford Carol [3:17]
10. Christmas Pipes [4:24]
11. O Holy Night [4:38]
12. Panis Angelicus [4:07]
13. Green the Whole Year Round [4:52]
14. Have Yourself a Merry Little Christmas [2:43]
15. Don Oíche Úd I Mbeithil (That Night in Bethlehem) [2:48]
16. O Come All Ye Faithful [4:18]
17. Let It Snow! [2:42]
18. Christmas Pipes Encore [1:35]

Når man ser og lytter til Celtic Woman a Christmas Celebration, kan man hurtig blive lullet ind i en tilstand af drømme og velvære, for deres show er både en nydelse for øjne og øre, derom hersker der ingen tvivl. Men det være sagt kan det hele også godt virke en smule for sødt og finpudset. De mange dejlige melodier mangler til tider lidt kant og dybde, og det er svært at se hele showet på en gang, uden at man i enden trænger til en kold bajer, til a skylle sødmen ned med. Det kan varmt anbefales at se Celtic Woman over et par omgange, med mindre man da er i det søde julehumør, og virkelig trænger til glaseret julegodter. Men pas på der er fare for sukkerchok, når disse yndige sirener lader deres stemmebånd fortrylle dine sanser. Et af gruppens stærke sider, præsenteres i form af den smukke Mairead Nesbitt, der ikke synger som de andre 4 piger i gruppen. Hun spiller derimod violin så engelen synger, og hendes optræden er fremragende. Ærgerligt at hun ikke på noget tidspunkt får lov til at gi den gas, og spille alt hvad hendes stramt siddende kjole kan holde på ”Fandens Fiol”. Hele showet karakteriseres af en vis form for tilbageholdthed. Det store band og pigernes stemmer er smukke og samspillet er virkeligt godt. Men man sidder som publikum og venter på, at nu må de da give slip og bare fyre den af, det bedste de har lært. Dette sker aldrig, og man sidder tilbage med en lettere tam følelse og en smag i munde af, at man vist går glip af noget.

Celtic Woman a Christmas Celebration kan trods alt anbefales til folk der ønsker, at komme i godt humør med lidt julestemning der er ganske ufarlig og let fordøjelig. Men dem der elsker folkemusik i form af The Dubliners, Wolfstone, Oysterband og Runrig vil med sikkerhed finde Celtic Woman en smule for tamme, og heller nyde deres sorte Porter-øl i andet selskab.

Der er ikke noget ekstramaterialet på Celtic Woman: A Christmas Celebration - Live From Dublin.

Lyden er en fornøjelse og kan nydes i både PCM Stereo, Dolby Digital 5.1 Surround og DTS 5.1 Surround. Det er muligt at se hele showet med Engelske undertekster, så man selv kan nynne med på julesangene.
Billedet er skarpt og dette giver sammen med det fine lydspor en god helhedsoplevelse, hvor det er tilladt at lukke øjnene og bare lade sig rive med, hvis man er til denne slags musik.

Denne udgivelse er stillet til rådighed af EMI Music Denmark.

Titel: Celtic Woman: A Christmas Celebration – Live from Dublin