De Skrigende Halse

16. marts 2013 af Michelle Luna Bordig

De Skrigende Halse billede

En mærkelige, men interessant fortælling om punkmiljøet og dens fascinationer

De Skrigende Halse handler om et band ved samme navn. Bandet består af guitaristen Ronni(Kristian Holm Joensen), trommeslageren Anders(Martin Brygmann) og forsangeren Frank(Thomas Bo Larsen). Bandet venter på deres store gennembrud, og manageren Djarnis(Søren Pilmark) tilbyder at lave en plade sammen med bandet. Ronni står til at ryge ud af bandet, men bilder folk ind at han skal dø, hvilket Djarnis ser en mulighed i. Ronnis død skal fremme bandet og gøre dem populære. Men Ronni opdager konsekvenserne ved at lyve.

Punkbandet De Skrigende Halses dominerende forsanger Frank har lige kaldt bandets manager Djarnis for ”Djarnis-drengen”. Manageren kobler altid et ”drengen” på, når han selv taler til Frank, den nervøse guitarist Ronni eller den følgagtige trommeslager Anders, men hans gigantiske ego kan ikke klare, at de bruger den omgangstone den anden vej. Frank nægter at have sagt ”Djarnis-drengen” hvorpå Djarnis hiver en båndoptager frem fra inderlommen og spoler tilbage, mens Frank er ved at dø af skræk for at blive afsløret. Hvem render rundt med en båndoptager i inderlommen?

Filmen kaster et satirisk blik på det københavnske punkmiljø i begyndelsen af 80’erne, og især punkmiljøets romantisering af døden. Ronni svømmer i tilbud fra kvinder, som vil gøre alt for ham, fordi han er ved at dø. En ung pige ved navn Kim(Sanne Gottlieb Tyron) er deprimeret over at hun er den eneste der er normal. Hun kender mange som er på den lukkede afdeling og nu Ronni, som skal dø. Hvorfor er det ikke hende selv? Hvorfor skal hun være normal? Det er hendes store problemer. Ronnis eks-kæreste Anita(Sofie Gråbøl), kommer også løbende tilbage til Ronni, fordi hans død er tiltrækkende.

De Skrigende Halse blev vist første gang på DR i 1993, og i 1996 spillede bandet på Roskilde festival for godt 12.000 mennesker. Bandet og filmen var blevet kult og meget populært. De Skrigende Halse er en film man skal se, bare fordi at den er anderledes.

Scanbox.

Titel: De Skrigende Halse
Original Titel: De Skrigende Halse