Den gode strømer

20. september 2004 af Morten Pedersen

Den gode strømer billede

”I Kina spiser de hunde” møder ”Pusher”. Umiddelbart en spændende kombination, men resultatet falder desværre uheldigt ud

Lasse Spang Olsen var faldet og havde slået sin ryg og var dermed sengeliggende i 9 måneder. Hans nabo, Kim Bodnia, kom forbi, og dermed blev ”Den gode strømer” til.
Det gav Kim Bodnia muligheden for igen at spille hård hund i den danske kriminelle underverden, dog denne gang som politimand.

Jens er dog ikke en helt almindelig politimand, for han sympatiserer en del med forbryderne, lyver for sine kollegaer og svindler med pengene overfor sin overordnede. Handlingen i ”Den gode strømer” tager udgangspunkt i en bande danske forbrydere, der ikke alle er lige kvikke. De har planlagt et kup, hvor de skal stjæle en container. Kuppet går ikke helt som planlagt, da det er den forkerte container, der stjæles.
Det sætter yderligere skub i handlingen, for pludselig er en kinesisk bande på banen og vil gerne have indholdet udleveret, som de mener at eje. Og de er ikke just til at spøge med…

Jens er tilfældigvis gode venner med den danske bande – og da et af medlemmerne, Thomas, står overfor at blive far, så må den gode strømer tage affære og rydde op i misforståelserne. Det gør han med et stort personligt engagement, så stort set hele den danske underverden bliver involveret – og både jamaicanerne, letterne og serberne forventer kontant afregning med meget kort tidsfrist.

Her skulle filmen nok til at tage fat for alvor, men desværre får det den modsatte virkning. Handlingen bliver forvirrende og mister fokus og Kim Bodnia løber rundt og ser ikke rigtigt ud til at kunne holde styr på retningen heller. Det ene øjeblik ser det ud til, at filmen er tænkt som en komedie – og det næste får vi serveret en brutal henrettelse, der ikke tilnærmelsesvis har humoristisk anstrøg. ”I Kina spiser de humor” havde hele tiden et glimt i øjet, mens man i ”Pusher” virkeligt følte med Frank, der rodede sig mere og mere ud, hvor han ikke kunne bunde. Her prøver man at blande de to genrer (eller bliver i tvivl om hvilken type film man er i gang med), og det fungerer rigtigt, rigtigt dårligt. Det vrimler med skurke af diverse etnisk herkomst, og de bliver hurtigt svære at tage alvorlige, også fordi filmen tager sig meget urealistisk ud. Jens´s to makkere er rent Dupont & Dupondt, og chefen for afdelingen afleverer gerne 250.000 kr. af egen lomme til ham, bare hans historier er overdrevne nok. Undervejs skal Jens også finde sin biologiske far, noget man forsøger at lave en pointe med til slut, men det forbliver uvedkommende og kedeligt.

Lasse Spang Olsen får serveret en række stunts, som det nu er hans varemærke, men også her tager det sig skuffende ud. Det hele er klippet forvirrende sammen, og ind i mellem ligner det mest stunts for stuntets skyld – og så bliver det igen ligegyldigt. Dog er det relativt morsomt at se Robert Hansen blive Kung-Fu sparket 4-5 meter gennem et hospitalsværelse.

Resultatet er ikke imponerende, og ”Den gode strømer” kommer til at få et eftermæle, der hedder ”sammenkog af tidligere succeser uden held”. Der er et hav af gode skuespillere på rollelisten, men det er i sig selv ikke garanti for en kvalitetsfilm. Debutanten René Dif falder på ingen måde igennem blandt de mange stjernenavne, og det er ikke fordi han aspirerer til en Oscar. Lasse Spang Olsen må op på hesten igen, og Kim Bodnia skal vel overveje, om han ikke skal koncentrere sig om at være skuespiller i stedet for producent – og så måske finde en ny type rolle, for det er ærligt talt ikke så overvældende at se ham spille farlig mand længere. Så skal man gå vinteren i møde med en god DVD-film, så skal man hellere se sig om efter noget andet.

Ekstramateriale:
Ekstramaterialet på DVD´en trækker op i den samlede vurdering.
Det indbefatter det sædvanlige: trailere og bag om filmen, men derudover findes der også en fin gennemgang af, hvordan nogle af de forskellige stunts er lavet.
Og det er virkeligt interessant, hvis man er til den slags. De bliver minutiøst gennemgået og forklaret, teknikker og tricks afsløres – og hvis man skulle være i tvivl, så bevises det her, at det ikke er ufarligt af være stuntman – specielt ikke når man får en campingvogn i hovedet fra 10 meters højde.
Bag om filmen er også OK, men det er irriterende med konstante klipninger til traileren, når man nu har mulighed for at se den separat.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome.