Der Kommer En Dag

18. september 2016 af Nikolaj Sonqvist

Der Kommer En Dag billede

Trods gebyrfrie lån fra filmhistorien formår filmen stadig at skabe indlevelse og spænding.

Børnehjemmet som fængsel
Vi befinder os i året 1967. De to brødre Elmer på 10 og Erik på 13 bliver fjernet fra deres enlige og kræftsyge mor, og anbringes på børnehjemmet Gudbjerg langt væk fra København. Selvom revselsesretten samme år var blevet afskaffet i Danmark, har forstanderen af Gudbjerg, Frederik Heck (Lars Mikkelsen) sine egne filosofier og reglementer på området. På Gudbjerg bliver børnene rettet ind med en hård fast hånd. Fra allerførste dag forstår brødrene, de ikke kun har mistet deres frihed, men også at hver dag bliver en daglig kamp for overlevelse.

Fra Godhavn til Gudbjerg
Der kommer en dag er klart en af de bedre danske film i nyere tid. Selvom filmens handling let kan drages paralleller til kostskolefilm som Rædslernes Hus (Les diaboliques (1955), Vi Ses Igen (Au revoir les enfants, 1987) og Ondskab (2003) eller film med sadistiske forstandere som En Verden Udenfor (The Shawshank Redemption, 1994) eller vores egen Det forsømte forår (1993), så formår Der kommer en dag alligevel at blive sin egen og bibeholde en vis del originalitet, spænding og en solid historiefortælling.

Der kommer en dag er baseret på virkelige begivenheder taget fra hændelserne på det virkelige børnehjem, Godhavn, hvor behandlingen af drengene havde været så brutal, at nogle af de tidligere elever har lagt sag an imod staten. Det er en ”David mod Goliat"-historie med de to uadskillelige brødre Elmer og Erik i centrum, mens historien af uforklarlige årsager er fortalt af en sidekarakter. Sidstnævnte et underligt valg mere end et godt valg. Det lugter lidt for meget af En Verden Udenfor.

Med en Kærlig hånd
Elmer og Erik får i den grad deres sag for på Gudbjerg. Elmer har drømme om at blive astronaut selvom hans klumpfod konstant får ham i problemer. Erik prøver at beskytte sin lillebror og tager gerne skylden for ham, men det slår ikke altid til, når Lærer Aksel kommer på besøg om natten. Som tiden går slipper kræfterne langsomt op og brødrene må indse, at de er helt på egen hånd. Der kommer ingen udefra for at hjælpe dem, og de må selv stå op imod forstanderen og hans livsfarlige magttyranni.

Kontrasterne i 1967 kan ikke være større. En ny ungdomskultur er på vej og drømmen om frigørelse vinder frem over alt. Men på Gudbjerg hersker en anden verdensorden. Her skal uvorne drenge blive til lydige samfundsborgere for enhver pris. Der anvendes både traditionelle metoder for at få de ”utilpassede drenge” til at makke ret, men også vold og ydmygelser. Der udøves hård disciplin og straf for ulydighed, mens kærlighed er glemt og omsorg er noget, der lappes med et plaster.

Filmhistorien vil gerne have lånerkortet tilbage
Der kommer en dag er instrueret af Jesper W. Nielsen, der tidligere har stået bag Okay (2002) og Manden bag døren (2003), men som senest har været instruktør af afsnit på serier som Dicte, Badehotellet, Borgen og Lykke. Hovedrollerne spilles af spillefilmsdebutanterne Harald Kaiser Hermann og Albert Rudbeck Lindhardt og sammen med resten af børnene og de etableret skuespillere, gør de det rigtig godt.

Midt i al det grumme findes en fortælling om håb. Der kommer en dag er en barsk film, som i den grad sætter gang i nogle følelser. Men det er også en film, som har lånt rigeligt i fortællersproget og virkemidler fra andre kendte film. Det er der sådan set ikke så meget i vejen med, men det føles til tider påklistret og unødvendigt, når historien er stærk nok i sig selv.

Men for mig er Der kommer en dag stadig en rigtig god film. Tanken om datidens overdisciplinerede straffe i skolesystemet giver stadig en dårlig smag i munden, og jeg synes stadigvæk, at filmen formår at skabe sympati med vores to hårdtprøvede drenge, sådan at man indlever sig i filmen.

Titel: Der Kommer En Dag
Original Titel: Der Kommer En Dag
Premieredato: 1. september 2016