Det er uuuhyyyggeligt

22. november 2005 af Henrik Bergqvist Skriv en kommentar

Det er uuuhyyyggeligt billede

Noget er ved at ske. Magter, som ikke kan kontrolleres, trænger sig på. Det er Riget, der åbner sig, og kræver at komme tilbage på skærmen.

Alle 8 afsnit af Lars von Triers tv-serie vil ubønhørligt tilkæmpe sig sendetid på DR2 hver mandag aften.

Det er første gang, at Riget I og Riget II genudsendes siden 1994 og 98, hvor den sært dragende kult-serie første gang blev vist og sikrede Lars von Trier sit folkelige gennembrud. Triers tv-serie blev ikke bare en stor seersucces men gav også dansk tv-fiktion et ordentlig skud adrenalin med sin originale og let syrede blanding af krimi, melodrama, gys og folkekomedie.

- Det har været en fornøjelse at nå det folkelige i mig selv. Det er noget, jeg er gået meget udenom i mine tidligere produktioner, sagde Lars von Trier i et af sine sjældne interviews efter Riget II.

Og det var ikke bare seerne, der var begejstrede. Anmelderne var det også, og talte om ”genial filmkunst, hvor der hersker både gys og humor”, ”revolutionerende og grænsebrydende”, ”en medrivende, skræmmende og morsom rutsjebanetur med en række uforglemmelige karakterer” er at finde blandt anmelderroserne.

En død lille pige græder
Det hele begynder, da fru Drusse – den synske evighedspatient spillet af Kirsten Rolffes - hører barnegråd i elevatorskakten på Rigshospitalet. Spøgelser burde i princippet være udelukket fra et moderne hosptal, hvor en af lægekorpsets fornemste opgaver er at bekæmpe alle former for overtro. Men nej ... det er uuuhyyyggeligt .... og det er en død lille pige, der græder. En pige, der ikke kan finde fred i sin grav.

Hermed er scenen sat til første afsnit i Riget I, der bliver sendt mandag den 28. november kl. 21.10. De næste syv følger de følgende mandage med undtagelse af juleugen, hvor fru Drusse og spøgelserne tager sig en pause.

Den synske fru Drusse er blevet ekspert i at springe køen over ved at simulere symptomer, som hun har læst sig til i medicinske lægebøger. De hyppige indlæggelser giver hende en mulighed for at være tæt på sin kuede søn Bulder, Jens Okking, der arbejder som portør. Efterhånden færdes hun hjemmevant i de lange korridorer og holder spiritistiske seancer sammen med en kreds af ældre, kvindelige patienter.

Svensk granit og dansk distræthed
I den svenske kirurg dr. Helmer, Ernst Hugo Järegård, finder hun sin argeste modstander. Han gennemskuer simulanter og foragter patienter, man tager ikke munden for fuld ved at hævde, at han hader danskere i det hele taget. Kun den kvindelige kollega Rigmor, Ghita Nørby, mener at kunne høre et menneskehjerte inde bag Helmers panser af svensk granit. Reservelæge Krogshøj, Søren Pilmark, får hans fjendskab at føle, da han i Helmers fravær bevilger en hjernescanning af fru Drusse til 10.000 kr.

Den administrerende overlæge, professor Moesgaard, Holger Juul Hansen, har sit hyr med at forlige sine ansatte. Han har udtænkt ”Operation Morgenluft” for at fremme samarbejdsklimaet på hospitalet, og ude i befolkningen skal morgenluften standse den evindelige snak om kompetencestridigheder og fejloperationer. Det sidste har man et frisk eksempel på i den hjerneskadede Mona, der ligger gemt af vejen på en enestue. Mona var ikke hjerneskadet, før Helmer fik hende under kniven. At være kirurg indebærer en permanent risiko – for kirurgen. For at støtte hinanden i deres udsatte job har de ledende læger dannet logen ”Rigets sønner”, hvor man dyrker løssluppen selskabelighed, men også kan forelægge akutte problemer, hvis det brænder på. Moesgaard mener, at Helmer af kollegiale grunde bør søge optagelse i logen. Helmer er vrangvillig, men da Monas mor truer med at klage til embedslægen, må han erkende, at det nok er bedst at sikre sig broderlig opbakning.

Foruden de allerede nævnte medvirker et galleri af skuespillere i de gennemgående roller: Birgitte Raaberg som lægen Judith, Baard Owe som professor Bondo, Peter Mygind som den medicinstuderende Mogge, Solbjerg Højfeldt som sygeplejersken Camilla, Otto Brandenburg som portør Hansen, Vita Jensen og Morten Rotne Leffers som to opvaskere og Annevig Schelde Ebbe som den lille pige.

Endvidere medvirker i 1. del Søren Elung Jensen, Paul Hüttel, Holger Perfort, Henrik Kofoed, Klaus Wegener, Louise Fribo, Bente Eskesen, Julie Wieth, Annette Ketscher, Birte Tove, Mette Marckmann, Ole Boisen, Tomas Stender, Søren Lenander, Laura Christensen, Mette Munk Plum og Helle Virkner. Ruth Junker og Peter Gilsfort lægger stemmer til de to opvaskere, mens Ulrik Cold har indtalt introduktionen.

Manuskriptet til Riget er skrevet af Lars von Trier og Niels Vørsel, og Lars von Trier og Morten Arnfred har instrueret. Eric Kress har fotograferet, og Jette Lehmann har stået for scenografien. Musikken er skrevet af Joachim Holbek og bliver fremført af RadioUnderholdningsOrkestret under ledelse af Franz Rasmussen.

Serier
Riget
DR2 28.11.05 / 21.10