"Det første glimt" – underholdning i høj opløsning

6. oktober 2006 af Morten Eriksen Skriv en kommentar

"Det første glimt" – underholdning i høj opløsning billede

Vil man have biografen hjem i stuen, så er High Definition vejen! Teknologien puster nyt liv i gamle film!

Nu kan man sidde derhjemme og se en James Garner film fra 1966 i en billedkvalitet der slår benene væk under enhver filmelsker!

Om der kommer en reel afløser for DVD’en eller om download og video-on-demand dræber det fysiske medie, vil kun tiden vise, men hen over sommeren er der i USA blevet lanceret 2 nye formater. Fælles for dem er, at de kan indeholde langt flere data end DVD’en. Dette muliggør højere opløsning – heraf betegnelsen high definition – på både billed- og lydsiden. Alt sammen kræver dog, at man er villig til at investere i nyt udstyr til hjemmet.

Spørgsmålet er så, om der er den store forskel på den filmoplevelse man får med DVD og så HD-DVD? Svaret er både ja og nej. Har man et godt widescreen fjernsyn og en god DVD-afspiller, og er man tilfreds med billedstørrelsen i den stue som man nu har, ja så befinder man sig måske ikke i målgruppen på nuværende tidspunkt! Har man derimod et ønske om at opnå den totale biografoplevelse i stuen, så er det nu det for alvor bliver interessant. Et projekteret HD-billede med en HD-videoprojektor kan, hvis man vælger det rigtige udstyr, komme meget tæt på biografoplevelsen og i mange tilfælde kan det blive bedre end i biografen!

Kan en film som ”Lethal Weapon” fra 1987 overhovedet komme til at se bedre ud end den gør på DVD? En film der i dag bliver optaget med HD-udstyr (HD-CAM), og derfor aldrig har været ude på et print og ført tilbage i computeren, står fuldstændigt klart på et lærred! Men disse forhold behøver ikke været tilfældet før at billedet kan blive godt. I overførslen gør man det, at man scanner negativet – i dette tilfælde 35mm - ind i en computer, restaurerer billede og lyd og overfører billedet i opløsningen 1920 x 1080. På den måde får man en høj opløsning selvom at filmen oprindelig er optaget på gammeldags facon, om man så må sige. Jo større print, jo bedre. Film der oprindeligt er optaget i 70mm kan blive fantastiske at se på.

På grund af det skarpe, rolige og rene billede man får, så ændres tilskuerens fokus en smule. Det er nu meget tydeligt hvornår kameramanden ikke har formået at stille skarpt. Dette varierer tit fra shot til shot. Skuespillernes præstationer kommer virkeligt til sin ret, og halter præstationen, så træder det mere frem nu, fordi vi som tilskuere føler os tættere på. Oversigtsbilleder og baggrunde er ekstremt flotte. Her er det virkelig en forbedring, da skilte kan læses og landskaber kan nydes fuldt ud. Den lyd vi i dag får på DVD er voldsomt komprimeret, og de nye formater giver plads til at der kan lagres ukomprimeret lyd. Formater som Dolby True HD, Dolby Digital Plus og DTS HD introduceres.

De nye diskformater er HD-DVD og Blu-Ray. Hardware og software vil så småt blive præsenteret i dele af Europa i efteråret. Indtil da må man ty til de amerikanske modeller fra enten Toshiba (HD-A1 eller HD-XA1), der pt. er de bedste bud på HD-afspillere, eller Blu-Ray afspilleren fra Samsung. Film og hardware kan købes på nettet.

Lethal Weapon 20 år efter

Filmen var den første jeg havde på anlægget i HD. Jeg vil beskrive det som et hyggeligt gensyn med en meget ung Mel Gibson. Nu har jeg aldrig oplevet ”Lethal Weapon” i biografen, men jeg stiftede bekendskab med den på vhs i 80’erne, og har siden set den op til flere gange på tv.

Gibson og Glover spiller to betjente der begge er Vietnam veteraner. De skal nu arbejde sammen, og de er som ild og vand. Martin Riggs er en sprængfarlig bombe og hans sind der er på randen af det maniske. Roger Murtaugh er en old school politimand. De skal sammen optrevle en narkoring, og det går ikke stille for sig. Da Murtaughs egen datter tages som gidsel, bliver det personligt. Et godt manuskript af Shane Black med masser af tempo, humor og personlighed.

Det var nostalgisk at se Gary Busey som albinoen Mr. Joshua, der i en scene viser sin udholdenhed ved at lade sin ene underarm stege over en tændt lighter! Det var hans første rolle som bad guy, og der er sket meget siden da. Fremragende bad guy. Der var scenen hvor Riggs tager springet sammen med en selvmordskandidat, og aller tydeligst genkendte jeg scenen i traileren hvor han lige er ved at begå selvmord.

Filmen er fuldstændig ren for ridser og mærker og på grund af HD-DVD skivens høje kapacitet er komprimeringen fantastisk. Der er absolut ingen komprimering at se i billedet! Den høje opløsning gjorde øjeblikketligt indtryk. Bybilleder står fuldstændig klart og man kan læse skriften på selv de mindste vejskilte. Filmen har flotte farver og et behageligt blødt billede. Ingen problemer selv i mørke scener. Billedsiden på denne udgivelse er så flot som man kunne ønske det, og 80’er nostalgien fremtræder nu klarere end nogensinde! Jeg har efterfølgende haft ”Grand Prix” fra 1966 på, og billedet ligner noget der kunne have været optaget i dag!

Lyden er i Dolby Digital Plus og der er et Dolby Surround på fransk. Man kan koble afspilleren til forstærkeren på mange måder, men skal man have glæde af de nye lydsystemer, så skal man koble op med et analogt phono stik for hver kanal. Præcis på samme måde som hvis man har en SACD/DVD-AUDIO afspiller tilkoblet. Indgangen i forstærkeren hedder ”5.1inch input” og ”7.1inch input” hvis man har én af de helt nye. Ellers kan man via coaxial opkobling høre et nedkonverteret mix som tolkes af forstærkeren som DTS. Dette lyder som det vi kender fra DVD. Da min 5.1inch indgang har været i brug til SACD, så har jeg ikke erfaring med de nye lydsystemer. Jeg har netop talt med produktchefen for Pioneer Danmark om afvikling af HD lyd. Det er en fejl at tro, at de nye forstærkere med HDMI ind- og udgange kan tage de nye lydsystemer. Det kan de ikke, da HDMI-standarden slet ikke kan overføre den mængde data det kræver! Det vil sige, at med en ny forstærker skal man stadig vælge den analoge opkobling via den nævnte 7.1inch input, for at høre HD lyd! HDMI har dog nogle andre fordele rent billedmæssigt, men det er en anden sag!

Menuer på HD-DVD kan tilgås mens filmen spiller, hvilket er en stor fordel (se nederst. Billedet er taget for at illustrere menuen ovenpå billedet og ikke for at vise billedets kvalitet). Menuen pop’er op forneden og man kan springe frem og tilbage for at vælge lyd, undertekster eller hoppe til ekstra materiale. Menuerne har – ligesom på DVD – et look der passer til filmen. Ekstramaterialet på de første titler er ofte i Standard Definition, men Paramount Home Entertainment har valgt at vedlægge ekstramateriale i High Definition.

Det er let at se forskel på indpakningen af HD-DVD/Blu-Ray og så DVD film. De to nye formater præsenteres i afrundede letvægtsæsker der er en anelse tyndere og også lavere end DVD æskerne. Blu-Ray har valgt en lyseblå farve og HD-DVD en mørkerød. Priserne på filmene varierer meget. Combofilm, hvor der er HD-DVD på den ene side af disken og almindelig DVD på den anden er forholdsvis dyre! De ligger typisk på kr. 225,- eller 250,-. De henvender sig også til den gruppe der stadig køber DVD, men muligvis vil opgradere senere og derfor så ikke skal købe filmen på ny. Almindelige udgivelser ligger på kr. 150,- til 200,-. Altså godt og vel samme prisniveau som en ny DVD film.

HD-DVD afspilleren HD-A1 fra Toshiba koster ca. kr 5.000,- . Blu-Ray afspilleren BD-P1000 fra Samsung ligger på næsten det dobbelte.

Anvendt udstyr:

Panasonic PT-AE 900 HD LCD projektor