Det Tårnhøje Helvede

4. maj 2010 af Kristian Jensen

Det Tårnhøje Helvede billede

Katastrofefilmen over dem alle…

Tilbage i 70’erne blomstrede en lille genre frem i den amerikanske filmindustri, katastrofefilmen. Filmene, der blandt andet tæller titler som ”Airport” (1970), ”The Poseidon Adventure” (1972) og ”Earthquake” (1974), har det til fælles, at de alle omhandler en gruppe mennesker, der mod alle odds skal forsøge at overleve en ubegribelig katastrofe. Oftest er filmene centreret omkring blændende special effekter og anden cinematisk magi. Plottet og karaktererne er oftest ret spegede og uden egentlig dybde. John Guillermins ”Det Tårnhøje Helvede” fra (1974) er skåret over denne skabelon, der i øvrigt stadig eksisterer i bedste velgående i dag. Men modsat mange andre af datidens katastrofefilm, er ”Det Tårnhøje Helvede” langt mere helstøbt og velspillet.

Arkitekten Doug Roberts (Paul Newman) vender tilbage til San Francisco efter en lang ferie. Roberts har været med til at tegne og udvikle byens nye stolthed, en enorm skyskraber, der nu står færdig midt i byens centrum. Alle byens spidser er inviteret til den store åbningsfest, og der er lagt i ovnen til et brag af en fejring. Men hvad gæsterne ikke ved er, at Roberts tegninger for det elektriske system ikke er blevet fuldt til punkt og prikke, og inden den første champagne prop er sprunget, udbryder der brand i skyskraberen. Plaget af skyldfølelse forsøger Roberts sammen med brandchefen, Michael O'Hallorhan (Steve McQueen) at redde de indespærrede og rædselsslagne gæster, inden branden opsluger dem alle.

Det der gør ”Det Tårnhøje Helvede” til en fremragende katastrofefilm, og ikke mindst en personlig favorit, er først og fremmest det fabelagtige ensemble af skuespillere, der medvirker i filmen. Udover sværvægterne Newman og McQueen medvirker prominente navne som Fred Astaire, Faye Dunaway, Robert Wagner og Richard Chamberlain (i en herlig slesk skurkerolle). Med andre ord, er det altså de tunge drenge og piger, der præger skuespillisten, og det bliver kun bedre af, at manuskriptet er stramt fortalt og ganske velskrevet. De forskellige historietråde, der bliver lagt ud i filmens begyndelse, flettes på fineste vis sammen jo længere vi nærmer os den katastrofale afslutning. Endvidere er filmens effekter fremragende for sin tid, og til trods for, at filmen har over 35 år på bagen, kan jeg stadig blive dybt imponeret over de pyrotekniske brandeffekter, som, for mig, står som noget af det allerbedste Hollywood kan præstere.
Der er naturligvis også masser af kitsch forbundet med katastrofefilmene, og ”Det Tårnhøje Helvede” har naturligvis også en god portion scenarier, hvor det er svært ikke at trække på smilebåndet. Der er masser af klassiske damsel-in-distress situationer, hvor helten selvopofrende skal redde både kvinder og børn, der er fanget af flammerne, ligesom McQueens karakter er skåret over den velkendte macho-figur, der skider på autoriteterne og som bærer skjorte og slips under brandfrakken.

”Det Tårnhøje Helvede” er en klassisk old school blockbuster af fineste karat, og er man bare det mindste interesseret i amerikanske underholdningsfilm, er Guillermins brandfarlige actioneventyr ikke til at komme uden om.

Ekstramateriale
Med blu ray udgivelsen af ”Det Tårnhøje Helvede” medfølger der en ordentlig omgang bonusmateriale, der kan få de fleste filmnørders tænder til at løbe i vand. Dog er stort set alt af materialet genbrug fra tidligere dvd-udgivelser af filmen, men det ændre ikke på den samlede underholdningsværdi. Så vidt jeg har kunnet spore mig frem til, er det eneste nye materiale et kommentatorspor med film historikeren F.X. Feeny. Kommentatorsporet er meget informativt, men desværre også en lille smule kedelig i længden. Man får nærmest fornemmelsen af at være tilstede i et universitetsauditorium, når Feeny ruller sig ud. Udover kommentatorsporet er der masser af små featuretter, der hver især beskriver produktionen og folkene bag.
Som sagt så er der, udover det lidt tørre kommentatorspor, ikke så meget nyt at hente i ekstramaterialet. Men underholdningsværdien er høj og kvaliteten er fin.

4 on-z stjerner til Ekstramaterialet.

Billede & Lyd
Filmens alder taget i betragtning er overførslen til blu ray faktisk ganske fin, selvom jeg dog har på fornemmelsen, at billederne ikke er hentet fra originalfilmen, men derimod fra en tidligere dvd-udgivelse. Men det ændre ikke på, at billederne er flotte og uden alt for megen støj. Farvepaletten er typisk for 70’ernes film, og holdt i passende varme farver.
Lyden er helt i topklasse og HD-lydsporet buldrer lystigt derudaf godt akkompagneret af John Williams bombastiske tema.
Rent teknisk er blu ray udgivelsen af ”Det Tårnhøje Helvede” en flot præstation, og i forhold til andre HD udgivelser af klassiske film, kunne det være gået langt værre.

4 on-z stjerner til Billede & Lyd.