Dexter - The Final Season

10. august 2014 af Nikolaj Sonqvist

Dexter - The Final Season billede

En populær amerikansk serie lukker og slukker

Efter de koldblodige mord på LaGuerta, går Debra langsomt i hundene af skyld og selvbebrejdelse, alle de følelser som hendes kyniske seriemorder-bror, Dexter, ikke nærer skyggen af. Debra har kvittet sit job og arbejder nu som privatdetektiv. Dexter bliver uventet kontaktet af psykopat-eksperten og psykologen Dr. Evelyn Vogel (Charlotte Rampling), som kender meget mere til Dexter og hans barndom, end nogen anden. Og en ny seriemorder kaldet Brain Surgeon begynder at huserer og holder politiet hos Miami Metro travlt beskæftiget.

Ottende og sidste sæson af Dexter afslutter den populære tv-serie og Dexters blodige rejse med delte vande. De fleste fans i offentlige fora har bandet og svovlet over den tamme afslutning på serien. Der skal selvfølgelig ikke nævnes noget om denne her, andet end jeg til dels vil give de hårdnakkede fans ret. Afslutningen på Dexter-serien viser i den grad, at forfatterene bag ikke er modige nok. Af de mulige afslutninger har de valgt det mest tamme, simple og unuanceret punktum, som reelt set kun føles som et komma.

Træthedstegn
Men Dexter skulle også slutte nu. I sæson syv følte man allerede, at serien om alle tiders mest troskyldige og varme seriemorder, begyndte at være en smule for utroværdig. Faktisk blev det mere Debras kamp mod at kende sandheden, der blev mere interessant end Dexters kamp mod sig selv og hans ligeværdige modstandere. I løbet af serien har Dexter efterhånden sluppet af sted med alt for meget og hvordan ingen omkring har anet uråd, var et altoverskyggende mysterium.

Der er træthedstegn at spore i serien og mange ting går igen. Der bliver introduceret en eller flere nye seriemordere i hver sæson, og Dexter får på en eller anden måde reddet de fleste tråde ud til hans fordel. Sæson 8 er ingen undtagelse. Dr. Evelyn Vogel og den unge Zach Hamilton er igen personer, som får kendskab til Dexters indre dæmoner, ligesom Brian Moser aka Ice Truck Killer i sæson 1, James Doakes og Lila Tournay i sæson 2, Miguel Prado i sæson 3, Arthur Mitchell aka The Trinity killer i sæson 4, Lumen Pierce i sæson 5 og Hannah McKay i sæson 7. Man kunne godt have ønsket sig, at skaberne af serien havde rystet posen lidt mere.

Langt fra skarpt fortalt!
Serien holdes oppe af det veludviklede og komplicerede karaktergalleri, og ikke den velkendte fortælling, som virker repeterende. Men som nævnt er det fint, at Dexter nu afsluttes, men dog ærgerligt at den slutter på den facon, den gør. Der mangler mod, skarphed og nytænkning i afslutningen, som føles som sløve, rustne knivblade, der filer sig vej igennem den samme oksesteg. Det er langt fra ligeså skarpt fortalt, som Dexter-serien var i begyndelsen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Dexter - The Final Season
Original Titel: Dexter - The Final Season