Disco ormene

10. oktober 2008 af Kristian Jensen

Disco ormene billede

On-Z trækker i plateauskoene og danser derudad i selskab med disco ormene…

Efterårsferie er ensbetydende med masser af biograffilm til de mindste, og en af dem hedder ”Disco ormene”, der som titlen antyder handler om dansende og syngeglade regnorme.
Nede i jordens muld finder vi regnormen Bjarne, der efterhånden er godt træt af sit liv som orm. Hans mor er konstant på nakken af ham omkring et håbløst job som mellemleder i komposteringsvirksomheden A.P. Mødding, alle de andre insekter mobber ham fordi han er en orm og samtidig er han dybt forelsket i en ormepige, der ikke ænser ham et eneste blik. Men da Bjarne tilfældigvis finder en plade med discomusik forandres hans liv med et, og sammen med hans bedste ven, Niller, beslutter han sig for at blive en berømt discostjerne med eget band. Men Bjarnes planer falder bestemt ikke i god jord hos de andre insekter, der mener at orme kun dur til en eneste ting, og det er at æde jord. Heldigvis giver Bjarne ikke så let op og han er stålsat besluttet på at blive en berømt boogie-orm koste hvad det vil.
”Disco ormene” er lavet af Thomas Borch Nielsen, der tidligere har stået bag ”Ørkenens Juvel” (2001) og det ambitiøse science fiction projekt ”Skyggen” fra 1998. Ydermere har Thomas Borch Nielsen stået bag de visuelle effekter på en perlerække af danske filmproduktioner, så derfor virker det måske meget naturligt at instruktøren og effektmageren nu har kastet sig over animationsgenren, og oven i købet med stor succes. For ”Disco ormene” er kort og godt knaldgod underholdning til de mindste, der nok skal valfarte til biografen i den kommende efterårsferie. Filmen sprudler af energi, og det er nærmest umuligt ikke at blive grebet af den funky disco-stemning. Derudover udmærker filmen sig ved at have et yderst veloplagt skuespillerhold, der blandt andet tæller Peter Frödin, Trine Dyrholm, Lars Hjortshøj og Birthe Neumann.
Humoren er tydeligvis inspireret af film som ”Ice Age” (2002) og ”Robotter” (2005), og der lånes da også hist og her fra de to førnævnte film. Animationerne er ligeledes flotte og kommer generelt meget tæt på filmens amerikanske artsfæller, og filmen er et godt bevis, på at dansk animation sagtens kan følge med i den internationale liga. Det er da også tydeligt at ”Disco ormene” er lavet med henblik på en international markedsføring, da al tekst i filmen er skrevet på engelsk. Eksempelvis står der ikke Solskins Bjarne & Disco Ormene på de plakater som ormen Bjarne hænger op i filmen, men derimod Sunshine Barry & the Disco Worms, der er filmens engelske titel.
Filmen er dog ikke helt uden problemer. Historien er en lille smule rodet og man kunne med fordel have skåret nogle af sidekaraktererne fra. Samtidig er filmens tempo meget højt, hvilket i værste fald kunne betyde, at de allermindste ville have svært ved at følge med.
Men heldigvis bliver de ovenstående problemer overskygget af de gode stemmepræstationer, den fremragende musik og de mange finurlige gags i filmen. ”Disco ormene” er uden tvivl en af dette års bedste børnefilm, og en sikker vinder hos ungerne i efterårsferien. Filmen er propfyldt med charme, selvtillid og lækkert hår og kombineret med dunkende disco-rytmer, er ”Disco ormene” en herlig humørbombe, der varmt kan anbefales.

Titel: Disco ormene
Original Titel: Disco ormene
Premieredato: 10. oktober 2008