Edge Of Tomorrow

21. oktober 2014 af Jesper Poulsen

Edge Of Tomorrow billede

Gentagelse fremmer forståelsen...

Major Cage bliver frataget sin rang mod sin vilje og sendes i direkte kamphandling mod væsner fra rummet. Udstyret med en gigantisk metaldragt med avancerede våben, må den strategisk tænkende soldat nu prøver kræfter med direkte konfrontation. En disciplin han er ganske uprøvet i...

Cage bliver dræbt, men oplever det usædvanlige at vågne op nøjagtig samme morgen og genopleve den samme krigshandling. Han er havnet i et såkaldt tidsloop, og kan nu bruge gentagelserne til at blive klogere på fjenden – og ikke mindst deres svaghed.

Hvis det at vågne op til den samme dag om og om igen, lyder bekendt, så har du sandsynligvis set Groundhog Day (på dansk: En Ny Dag Truer) med Bill Murray. Hvor komedie-elementerne er i højsædet, er der denne gang science fiction for alle pengene. Krigsdragterne ligner noget fra Real Steel, våbnene noget fra Transformers og setup'et noget fra enhver earth invasion-film, så man kan på flere parametre sige at man har set det hele før. Det helt store spørgsmål er såmænd bare om det hele fungerer i én og samme film. Det vender vi tilbage til.

Først præsenterer vi lige de primære folk i Edge Of Tomorrow. Tom Cruise behøver ikke nogen nærmere præsentation. Han har før været indblandet i science fiction-genren (War Of The Worlds, Oblivion), måske det er blevet hans nye niche? Cruise spiller naturligvis helten Cage, mens hans kvindelige sidekick leveres af Emily Blunt (The Adjustment Bureau). Autoriteterne som hundser rundt med majoren spilles af Bill Paxton (Apollo 13) og Brendan Gleeson (Harry Potter). Instruktøren som binder løjerne sammen er Doug Liman, som du måske kender fra film som Jumper, Fair Game, Mr. And Mrs. Smith og The Bourne Identity.

Edge Of Tomorrow er i høj grad bulder og brag, effekter og eksplosioner. I adskillige amerikanske produktioner, bliver resultatet ofte flot, men også hult og ligegyldigt, hvis det leveres uden nerve og indlevelse. Vi bliver simpelthen nødt til at have en ramme og et indhold som forekommer interessant. Det har vi heldigvis også, og det er så også her at konceptet med at genleve den samme dag igen og igen både bliver en styrke og en svaghed. For guderne skal vide at det på ingen måde er let at få begivenhederne og automatismerne puslet sammen, således at fjenden kan besejres. Et enkelt lille fejltrin, og det er forfra igen. Nerven sidder i at det er op ad bakke for Cruise og co., og svagheden består så i at vi skal se de samme scener igen og igen.

Men langt hen ad vejen er Edge Of Tomorrow en god film. Sammensmeltningen holder vand, men intensiteten kan ikke holde sin høje kadence gennem samtlige minutter. Edge Of Tomorrow er action og science fiction for elskere af genren, og hvis du er til genstridige væsner fra det ydre rum, som meget gerne vil have fingre i vores planet, så går du ikke forgæves.

Ekstra-materialet består blandt andet af et kig bag kulisserne til de fantastiske kampscener. Du kan også se Cruise og Blunt trække i de massive våbendragter og høre Doug Liman fortælle om hvordan han arbejdede på at få historien visualiseret.

Warner Home Video.

Titel: Edge Of Tomorrow
Original Titel: Edge Of Tomorrow