En længe ventet historie

4. februar 2016 af Maria Jensen Skriv en kommentar

En længe ventet historie billede

Den 2 februar blev der holdt et pressemøde med Eddie Redmayne, Alicia Vikander og Tom Hooper.

Den 2. februar blev der på ARKEN i Ishøj holdt et pressemøde med Eddie Redmayne, Alicia Vikander og Tom Hooper i anledningen af premieren på filmen Den Danske Pige den 4. februar. Filmen handler om en af verdens første transpersoner, som får foretaget en kønskorrigerende operation. I 1926 i København blomstrer Einar Wegeners karrierer som maler, men kun for at skygge for hans sande indentitet. Historien handler om en transformation, men ikke kun transformationen fra mand til dame, men også transformationen af et forhold mellem to mennesker, der elsker hinanden højt.

På Arken finder man en stor Gerda Wegener udstilling, hvilket er grunden lokationen af dagens pressemøde. De to hovedroller, som er spillet af Eddie Redmayne og Alicia Vikander træder ind i lokalet kort efter sammen med instruktøren Tom Hooper.

Tom Hooper besvarer det første spørgsmål med en længere undvigende tale, som bliver en præsentation til pressemødet og filmen. Manuskriptet har lagt hos Tom Hooper siden 2008, men har allerede været i spil siden 2000. Det er næsten 100 år siden, at historien udspillede sig, og den har et eller andet sted ventet på at blive fortalt lige siden. Det er kort sagt en længe ventet historie.

De fleste spørgsmål til dem peger i samme retning – Er verden klar til at høre denne historie? Både Tom Hooper og Eddie Redmayne afslører, at selv i dag er de blevet mødt med fordomme, når det kom til at fortælle historien. Det handlede ikke kun om filmverden, men nærmere om filmverden troede resten af verden var klar til at høre historien. Tom Hooper erkender derfor også, at de syv års venten også kan være en skjult gave, da de er enige om, at verden endelig er klar.

Flere af scenerne i filmen blev optaget i København. Eddie Redmayne og Alicia Vikander falder begge sammen i smil over spørgsmålet om deres indtryk af København. Det er virkelig godt gået Tom - Hvad har du gjort ved det? Imiterer Alicia sig selv, og husker tilbage på et øjeblik i København. Hun fortsætter og imiterer Toms svar Absolut ingenting. Københavns opretholdelse af nogle af de gamle gader gør, at man med lethed kan gå tilbage i 1926'erne for en dag. Det er en smuk, urørt by.

Når pressemødet slutter er man ikke i tvivl om, at de alle tre har været en del af et projekt, som de alle fandt utrolig vigtigt og spændende. De fortæller afsluttende, hvordan de netop har gået rundt og betraget Gerda Wegener udstillingen, og de går stadig rundt og tænker over deres karakters tanker. Selvom arbejdet er slut lever historien heldigvis videre nu.

Læs desuden vores anmelder Tanja la Cours anmeldelse af filmen her: Den Danske Pige