Erik Balling - dansk films Grand Old Man - er død

19. november 2005 af Claus Larsen Skriv en kommentar

Erik Balling - dansk films Grand Old Man - er død billede

Dansk films grand old man er gået bort

Dansk films grand old man er gået bort.

Filminstruktøren Erik Balling, manden bag Olsen Banden, Matador og Huset på Christianshavn, er død 80 år gammel.

Erik Balling har igennem mere 40 år instrueret mere end 40 film lige siden debuten Vi arme syndere fra 1952, som han overtog fra sin læremester Ole Palsbo, som havde været et enfant terrible i dansk film. Palsbo blev fyret og frosset ude af dansk film og kort efter premieren på Ballings debut tog Palsbo sit eget liv.

I 1957 opnåede Erik Balling at blive nomineret til en Oscar for Grønlandsddramaet Qivitoq, og han lavede flere film i det nordatlantiske. Kort forinden havde han skabt historie med Kispus, der er den første danske farvefilm. I 1960’erne stod Balling bag flere af periodens bedste folkekomedier med bl.a. serien om Poeten og Lillemor samt Frede-filmene, der også var indledningen til de lange og gode arbejde med skribenten Henning Bahs. Så overtog han og Henning Bahs de danske i biografer med Olsen Banden-filmene, der stadig er de mest sete film i landet. TV-serierne Huset på Christianshavn og Matador lagde også gaderne øde i flere omgange, og i 1980’erne lavede han de mini-kriminalserien Anthonsen med Ove Sprogøe som detektiven. Hans karriere blev afsluttet med datidens absolut dyreste danske film Midt om Natten, som nok var et atypisk farvel, men som dog favnede bredt med sit sociale engagement og sine lattermilde karakterer, der gjorde filmen umådelig populær på trods af sine klare mangler. Allerede i en alder af 59 år lagde han klaptræet på hylden.

Selv om man måske nok tænker på Balling, som den samfundsrevsende komedieinstruktør, var hans sans for dramaet bestemt ikke ueffen. Kriminalfilmen Døden kommer til middag er blandt de bedste film i genren. Selv om det ikke er filmæstetikken der præger Ballings film, var han meget dygtig til at skabe karakterer i sine film. Han modtog dog også kun to Bodil-priser i sin karriere for bedste film, nemlig for Adam og Eva og Slå først, Frede.

Erik Balling må bestemt også blive husket for næsten at være synonym med Nordisk Film. Han begyndte på Nordisk Film i midten af 1940’erne og arbejdede sig op til at blive direktør. Stillingen måtte han sige op i 1986, men han arbejdede senere som konsulent på flere projekter bl.a. Bryggeren og den sidste Olsen Banden film, som han sikkert ville have elsket at instruere. Helbredet har bestemt ikke været på Ballings side i de sidste mange år, men mon ikke han har nydt sine værker i al stilfærdighed inden helbredet sagde stop. Vi skylder i hvert fald Erik Balling en meget stor tak for de bedste af hans værker, hvad enten de var på film eller i TV.