Et liv uden grænser

2. marts 2007 af Maria Moni Skriv en kommentar

Et liv uden grænser billede

Den nye film Rich Kids, som handler om en gruppe unge fra overklassen, er både provokerende og chokerende. ON-Z tog til pressemøde med instruktøren og manuskriptforfatteren Rune Bendixen.

Biocity i Odense afholdte et særarrangement for byens gymnasier, hvor Rune Bendixen mødte op og fortalte om hans nye film ”Rich Kids”. Efter visningen af filmen fik eleverne mulighed for at stille spørgsmål til instruktøren.

Ideen til filmen opstod, da producenten Regner Grasten blev kontaktet af en gruppe rige unge fra Nordsjælland. De var utilfredse med den måde, som de tidligere var blevet gengivet på i film. Grasten lod opgaven gå videre til Rune Bendixen, som lavede et halvt års research, hvor han fulgte de unge mennesker på meget tæt hold. Bendixen aftalte at de unge skulle hente ham en fredag aften, fordi meget af deres liv drejede sig om at gå i byen torsdag, fredag og lørdag.
Bendixen beskriver sit møde med de unge som en chokerende oplevelse, der kom til at ændre hans holdning til projektet: ”Så går vi så i byen på en af de her klubber, hvor man enten skal stå på gæstelisten eller betale 60.000 kr. om året for at være medlem. Vi kommer ind, og i løbet af de næste par timer udspiller der sig et ret heftigt drama med druk, kokain og voldelige slagsmål.”

Efter denne vilde nat i byen indså Bendixen, at hans researchmateriale ikke kunne bruges til en almindelig ungdomskomedie, og han ændrede sin synsvinkel og begyndte at kigge på projektet som en journalist. Filmen har derfor fået et dokumentarisk præg, og de syv historier, som udspiller sig i filmen er autentiske, og mange af de ting som foregår på Club Edge, er noget som Bendixen selv har oplevet i løbet af de seks måneder, som han tilbragte sammen med de unge.

Udover at følge de unge, når de gik i byen, optog Bendixen ligeledes over ti timers interview med de unge. Her fortalte de unge om deres følelser og deres problemer. En af de ting, som gik igen i alle historierne var, at de unge følte, at de blev svigtet af deres forældre. Bendixen mener, at dette omsorgsvigt i virkeligheden ligger til grund for de unges vilde livsstil. Det er et råb om hjælp, som sjældent besvares.

Bendixen er af den overbevisning, at det ikke kun de unge fra overklassen, som har disse problemer. Stoffer, vold og forældresvigt er, ifølge ham, lige så udbredt i alle andre samfundsklasser i Danmark. Derfor håber han, at ”Rich Kids” både kan være med til at sætte fokus på de unges problemer og åbne op for en dialog mellem de unge og deres forældre.

Det er især stofproblemerne, som Bendixen mener, at man skal tage meget seriøst. Imens han fulgte de unge, var der to, som tog en overdosis og røg på intensivafdelingen på hospitalet, og én som røg på psykiatrisk afdeling. Derfor er et af de vigtigste budskaber i filmen at få unge mennesker til at stoppe med at tage stoffer. Bendixen afslutter sin tale med at sige: ”Det er pointen med filmen, I er unge og tror, at I kan leve for evigt, men I kan også dø!”

Filmen ”Rich Kids” har premiere torsdag d. 1. marts 2007 i de danske biografer.