Everly

21. april 2015 af David Lund

Everly billede

Selma Hayek i et voldsorgie. Det ved jeg, at nogen af jer har savnet!

Der er ingen tvivl om, at instruktøren Joe Lynch gør hvad han kan for at blive kult. I hans segment af Chillerama, Knights Of Badassdom og nu Everly, dyrker han variationer af b-film, som har gjort folk som Peter Jackson og Sam Raimi til legender. Fra gys til komedie og nu til action bliver den dårlige smag dyrket, og selvom ingen af disse film falder igennem, er ingen af dem ej heller særligt bemærkelsesværdige.

Når vi først ser Everly (Selma Hayek), er hun nøgen og fyldt med tatoveringer samt blå mærker. Hun griber en pistol og skyder sig igennem den første horde af mennesker i en lejlighed, og må snart erkende, at hun nok må blive i den lejlighed indtil det hele er overstået. Vi som publikum kender intet til historien, der langsomt udfoldes, men den involverer hurtigt Everlys mor, datter og en voldelig ekskæreste samt mange mange flere døde mennesker.

Plottet bliver ikke afsløret her, for selvom det er spinkelt, er det en af de få ting, der holder dette voldsorgie kørende. Filmen består af lige dele overbrugte ideer som friske, og kører hovedsageligt på det sorthumoristiske. Der er masser af blod og splat, men der er desværre også både en midterdel og en afslutning, hvor der køres alt for meget ned i gear. De onde er japanere, og Lynch behandler også sit materiale som værende japansk. Der er de obligatoriske perverse undertoner som der er overdrevent brug af blod, men enhver der har dyrket de asiatiske voldsfilm på et tidspunkt i sit liv, må også erkende, at Everly næppe når dem til sokkeholderne. Den prøver så ihærdigt at imponere og chokere, men den er altid sine inspirationskilder et skridt bagud. Med det sagt er der stadig mange velfungerende elementer i filmen. Pga. det høje tempo, blodet, action og humoren bemærker man ikke rigtigt, at det faktisk er en one-location film, så den del må siges at fungere som den skal. Og så er den naturligvis underholdende. De kedelige øjeblikke opvejes hurtigt af mennesker der hugges halvt over eller tvinges til at drikke ætsende syre.

Ja, hun er en voldelig en, hende Everly, men hun har sine grunde. Hayek leverer her en præstation, hun kan magte. Hun bliver ofte tildelt roller, der kræver mere af hende, end hun har evner til, men selv i en alder nær 50 fungerer hun stadig som afklædt action-heltinde. Det er derfor hovedsageligt instruktørens skyld, at du ikke har hørt om denne film før nu, for det er faktisk djævelen i detaljerne, der kunne have gjort dette til mandens gennembrud. En opretholdelse i tempoet hele vejen igennem, en ekstra gennemgang af ideerne så de dårlige kunne skæres fra og måske 10 minutters kortere spilletid, og mandens næste film kunne måske være et Spider-Man eller Lord Of The Rings reboot for de store selskaber.

Billede & Lyd - 4/6

Billedet skifter kvalitet som mennesker skifter tøj i løbet af en livstid. Det ene øjeblik har vi et helt klart billede med gul kontrast, det næste et meget uskarpt billede med blå kontrast. Oplevelsen ødelægges dog ikke helt, og med den fantastiske lyd som backup, tilgiver man let billedets mangler. Her bliver alle højtalere nemlig brugt til eksplosioner, spændingsmusik og selv små finurlige detaljer. Det lyder fantastisk men ser mindre fantastisk ud.

Ekstramateriale - 1/6

Et par trailers og intet andet.

Mis. Label.