Extant sæson 2

1. december 2016 af Teddy Tofte

Extant sæson 2 billede

To sæsoner blev det til. Godt, fordi serien kunne være hård at komme igennem. Skidt, fordi serien havde masser af potentiale til at blive bedre og bedre for hvert afsnit.

Astronauten Molly Woods (Halle Berry) er vendt tilbage til Jorden og formåede tilsyneladende at destruere rumvæsens-mikroberne. Hun vender dog hjem til en masse spørgsmål og en undersøgelseskomite om rumvæsnernes trussel, men hun bliver også hyldet af folk som f.eks. general Tobias Shepherd (David Morrissey), leder af den globale sikkerhedskommission, som får hende til at lyve for flertallets sikkerheds skyld. Men hendes problemer er først ved at begynde. Hendes mand, John (Goran Visnjic), dør under mystiske omstændigheder, og hendes nyligt fødte kunstige søn, Ethan (Pierce Gagnon), er blevet genaktiveret og taget fra hende. Hun bliver placeret i psykiatrisk afdeling, fordi man frygter for hendes velbefindende. Men den ressourcefulde Molly flygter og får hjælp af en politibetjent ved navn J. D. Richter (Jeffrey Dean Morgan), for at forhindre en kommende invasion fra rummet, og måske endda noget langt mere dødbringende og ondskabsfuld. Mollys menneske-rumvæsen hybridbarn er stadig på fri fod og har modnet sig til et voksent menneske ved navn Ahdu (Henderson Wade). Alt dette imens Julie Gelineau (Grace Gummer) overtager Humanichs efter Johns død. Hun tager også imod Ethan, som skaber et bånd med Lucy (Kiersey Clemons), en menneskelig dræbermaskine skabt af regeringen og Humanichs.

“Extants” anden sæson virker måske en anelse forskellig fra den første sæson. Den er langt mere actionpræget og det gør serien bedre, men kernetemaerne er i bund og grund de samme. Seriens idéer er centraliseret omkring fremtidens etiske begreber, menneskeheden og menneskers rettigheder, og adskillige dybt filosofiske og metafysiske elementer bliver kastet ind i hver scene, klip og sekvens. Det får serien til at virke mere smart, selv når den virker til at blive overfladisk i de lidt mere tynde sider af historien. Action og humor bliver fordelt ganske fint over hele serien, og med det hele i mente får ”Extants” anden sæson god succes med at male et tilgængeligt og dybt billede af menneskeheden i en klassisk science fiction-stil, som får os til at se indad i stedet for kun at fokusere på det, vi kan se.

I midten af det hele har serien sin hovedrolle i form af Halle Berry. Den populære skuespillerinde gør sin rolle smart og kampdygtig, mens hun holder fast i de dybere personlige problemer, som en bebyrdet mor kunne have. Hun bliver også mere fysisk udfordret i denne sæson, modsat den stillestående historie fra første sæson. Hendes evne til at udvikle sig med serien er i sandhed det, der får sæsonerne til at holde sammen og, lige så vigtigt, formår at sælge sæson tos mere dynamiske historie. Hun formår at opretholde et køligt fysisk ydre, selv når hun bliver udsat for en del interne kriser (frygt, vrede, depression, had), men også når de eksterne eksistentielle trusler kommer over hende, mens hun navigerer gennem et minefelt af globale og udenjordiske kriser. Berrys præstation bliver kun bedre af de skuespillere, som omringer hende, inklusiv førnævnte Morgan og Morrissey (som begge har baggrunde fra ”The Walking Dead”), men også Pierce Gagnon, Kiersey Clemons og Grace Gummer. Sæson to indeholder også adskilligt glimrende visuelle effekter (dog ikke de generiske ”hybridøjne”). Fremtidens landskab er tilgængelig og troværdig, et sted som er langt fra vores verden, men som er velintegreret ind i miljøet. De visuelle effekter blander sig og støtter historien, i stedet for at dominere hele oplevelsen.

Mennesker, rumvæsner, menneske-rumvæsenshybrider, androider, kybernetiske dræbermaskiner… ”Extant” har alle de store science fiction elementer med sig. Intet af det er særligt nyt, men det passer godt sammen og resulterer i en ganske underholdende sæson, ikke mindst takket være hovedrolleindehaveren og stærke biroller. Det er ærgerligt, at serien er stoppet, nu hvor det hele kunne være begyndt at blive helt og aldeles interessant.

Ekstramateriale: 4 stjerner.

”Extant: A look at season 2”.
“Chemistry: Molly & JD”.