Find Dory

20. december 2016 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Find Dory billede

Den længe ventede tilbagevenden til de australske have går desværre lynhurtigt i Dory-glemmebogen.

Det lå sådan set ikke i kortene, at Pixars fremragende Find Nemo (2003) skulle have en efterfølger, og der skulle da også gå hele 13 år før det blev en realitet. Denne gang har man så valgt at lade den blågule kirurgfisk Dory (Ellen DeGeneres) have hovedrollen, og rent statistisk er det ikke nogen dårlig ide. På Facebook er Dory nemlig den Disney/Pixar karakter, der har allerflest likes, men som de fleste andre sidekicks, så fungerer Dory bare bedst som sidekick. Find Dory er en halvtam affære, der kommer til at stå tilbage i skyggen fra sin forgænger. Den mangler hjerte og overraskelser, og det kan den flotte og fantasifulde billedside ikke redde.

Find Dory foregår et år efter Find Nemo. Dory lever sammen med Marlin (Albert Brooks) og Nemo (Hayden Rolence), men plages af syner om sin barndom, hvor hun blev væk fra sine forældre. På trods af sin manglende hukommelse sætter Dory sig for at finde sine forældre med Marlin og Nemos hjælp, og turen går derfor endnu en gang igennem det store ocean for at finde Dorys forældre og fastslå hendes glemte fortid.

Præmissen er altså præcis den samme som i forgængeren, hvor der skal ledes efter nogen rundt omkring i de australske have. Det er et fint setup, men det også en gentagelse fra den første film, og det føles langt hen ad vejen også som en gentagelse, bare i en lidt dårligere udgave. Hvorfor filmen overhovedet hedder Find Dory giver heller ikke rigtig nogen mening, for det er Dorys forældre, der ledes efter. Man har ellers indskudt et par nye karakterer til at spæde det hele lidt op, og de nye karakter som den bitre blæksprutte Hank (Ed O’Neil) og hvidhvalen Bailey (Ty Burrell) er nogle ganske gode og underholdende bekendtskaber. Desværre virker det bare ikke for mig, at Dory bliver hovedpersonen, især fordi meget af humoren skal komme fra hende som karakter. Det er ikke sjovt, at Dory glemmer igen og igen, og det bliver altså decideret kedeligt og forudsigeligt når den samme punchline fyres af igennem hele filmen. Det samme kan man sige om hvalsproget – jeg finder det ikke sjovt, og det gjorde jeg heller ikke i den første film, dertil er det simpelthen for plat og barnligt.

Det kan godt være jeg kommer til at lyde en smule sur og gnaven over Find Dory, men jeg forventer mig bare mere, når der står Disney og Pixar på coveret, for de har givet mig så mange fantastiske filmoplevelser, og derfor bliver man også skuffet, når de rammer lidt ved siden af. Find Dory er dog slet ikke nogen dårlig film. Rent visuelt er den en fryd for øjet, og Pixar højner konstant baren for animationen. Der er masser af sjove væsner og karakterer i filmen og især flashbackscenerne til Dorys fortid er enormt søde og rørende. Hvis bare resten af filmen var på det niveau ville det være fantastisk. Marlin og Nemo er i denne film blevet gjort til sidekicks, men man kunne da have håbet at Marlin havde fået bare lidt hår på fiskebrystet af oplevelserne i den første film – i stedet skal vi trækkes med hans evige mangel på mod og vilje, og han forbliver bare, ja undskyld udtrykket, en tør fisk.

Der er sikkert mange, der har glædet sig til at komme tilbage til Nemo- og Dory-universet, og der er sikkert også mange, der er godt tilfredse med den underholdning filmen nu en gang serverer. Jeg tillader mig dog at være en smule skuffet. Find Dory mangler humor, hjerte og nytænkning, og det kan derfor ikke blive til mere end en mellemkarakter.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Find Dory indeholder følgende ekstramateriale:
- Piper