Fortællingen om Prinsesse Kaguya

30. april 2015 af Astrid Skov-Jakobsen

Fortællingen om Prinsesse Kaguya billede

Isao Takahatas rørende film om den betagende og viljestærke Prinsesse Kaguya, skiller sig ud fra samtidens animationsfilm med sin enkle, digteriske og dvælende tegnestil.

En fattig bonde får sit livs chok, da en pige i miniature størrelse bryder ud af et hult bambusskud. Bonden bærer forsigtigt den overdådigt påklædte lille pige hjem til sin kone, hvor pigen pludselig forvandles til en nøgen baby i almindelig størrelse. Det nytilkomne familiemedlem er dog langt fra almindelig. Hun vokser med lynets hast alt imens bambusskuddene fortsat beriger bonden med fine klæder og andre rigdomme. Den lille pige må naturligvis være en prinsesse sendt fra guderne, og straks giver bonden sig til at forberede det fine liv på toppen af samfundet, som den lille pige fortjener. Et liv fyldt med prestige og rigdomme, men også nødvendigvis langt fra den frie og lykkelige bondetilværelse iblandt naturens uforudsigelighed, som den lille pige oprindeligt ankom til.

Forunderlig og stemningsfuld tegnestil
Et gammelt japansk folkesagn ligger til grund for Fortællingen om Prinsesse Kaguya. Med sarte akvareltegninger og delikate penselstrøg males en fortryllende og helstøbt verden med stærke bånd til fortællingens ældgamle rødder. Prinsesse Kaguyas fabelagtige liv formidles i en virkningsfuld jordnær tone, i det animationen ligger sig i kølvandet på mange års traditionsrige tegnekunst, fremfor at være et udelukkende digitalt produceret computeranimeret produkt.

Prinsesse Kaguyas plagede færd gennem sit unge og hastigt fremskridende, men ikke desto mindre begivenhedsrige liv – fra at være en mystisk bambuspige, der vokser op hos et fattigt, men overordentligt kærligt bondepar, til at være en ombejlet prinsesse berygtet for sin skønhed – er sat i en fjern og eventyrlig fortid befolket af magtfulde kejsere, fine bejlere, mægtige traditioner og en lille smule forførende magi.

Hele dette eventyrlige miljø kommer til live ved den gammeldags tegnestil, hvor karakterernes indre liv og indbyrdes relationer er i centrum. Formidlingen af karakterernes følelsesmæssige oplevelser og sandhed vægtes stort og afbildes smukt i tegningernes foranderlige udtryk. Tegningerne skildrer bevægende Prinsesse Kaguyas indre livsglæde, beundringsværdige stålsathed og ejendommelige humør som animeres med stor opfindsomhed i et væld af forskellige former og penselstrøg, hvis stil tilpasser sig historiens forløb og prinsessens forandrende realitet og sindstilstand. Dette gør Fortællingen om Prinsesse Kaguya til en opslugende helhedsoplevelse, hvor selve animationsstilen og fortællingens kerne er mere end almindeligt sammenflettet og påvirket af hinanden.

Flot, anderledes og lang
Der er en grund til at folkesagn overlever generation efter generation. De bedste rammer ned i en følelsesmæssig sandhed, som er almengyldig på tværs af tider og kulturer. Ligeså med Fortællingen om Prinsesse Kaguya hvor en ung pige forsøger at finde sin plads i livet, mellem det liv hun ønsker at leve og det liv hendes forældre mener hun fortjener.

Tegningerne er betagende enkle såvel som nostalgiske og bidrager til det fabelagtige og tidsløse univers, som sagnet udspilles i. For tid er der nu engang masser af i Fortællingen om Prinsesse Kaguya, hvilket både giver plads at kæle for universet vi befinder os i, men som også trækker lidt på tålmodigheden to tredjedel inde i filmens spilletid. I en medrivende sidste akt bliver man dog mindet om sin oprindelige investering i Prinsesse Kaguyas skæbne og al tanke om langtrukken tid forsvinder ud i baggrunden.

Titel: Fortællingen om Prinsesse Kaguya
Original Titel: Kaguyahime no monogatari
Premieredato: 30. april 2015