Genesis – When in Rome

25. juni 2008 af Søren Rasmussen

Genesis – When in Rome billede

When in Rome… Do like the Brits

Genesis tour Turn it on Again er en genforening, der kommer efter godt 15 års stilhed omkring bandet. De har hver især syslet med deres egne projekter, hvor specielt Phil Collins og Mike Rutherford har gjort sig bemærket. Den tidligere forsanger Peter Gabriel er også stadig aktiv og har godt fat i publikum. Men omkring Genesis har der været meget stille. Derfor får Turn it on Again touren både et skær af en hjertelig genforening, men også af et muligt sidste farvel.
Genesis koncert i Rom var gratis og havde et enormt og veloplagt publikum. Det var deres sidste i Europa-delen af Turn it on Again touren. Koncert turneen fik noget lunkne anmeldelser i Danmark, men jeg ved fra en stor fan der var til stede, at det var lige som det skulle være.

Genesis DVD’en, såvel som koncerten, er en oplevelse for fans, for selve showet er der ikke så meget at sige om. Det er meget nøgternt og roligt, men de gamle rockere kan deres kram og musikken er helt i top. Phil Collins er levende og ”larger than life”, som han altid er, mens resten af det gamle Genesis ligner, at de ikke rigtig er til stede. For et band der engang har været no. 1 liveband i verden, så står det lidt sløjt til. Genesis har altid været meget kunstneriske med deres sceneshows og hvad det angår, er de godt nok blevet nogle gamle nisser. Men det gør heller ikke så meget, siden det jo er Phil Collins der er frontmand og entertainer, så lad os koncentrere os om ham. Phil Collins er en Gudsbenådet entertainer, som i den grad magter at få publikum med. Den lille mand ser jo ikke ud af meget, men hans energi og karisma giver sangene følelse og magi. Det viser tydeligt hvorfor Collins, i sin tid, startede sin solo-karriere, for der er så meget sjov og liv i ham. Genesis er ikke energisk nok til at holde på ham og der ville slet ikke være noget show uden Phil Collins.

De fleste af koncertens hit er gode gamle radioklassikere, som de fleste, også folk der ikke er fans af Genesis, vil kende. Personligt foretrækker jeg dog det nyere materiale og er ikke meget for den musik de lavede, mens Peter Gabriel var forsanger, men det er en smagssag. Koncerten byder på begge dele. Domineret af en kolossal digital skærm, til at sørge for lidt underholdning så Phil Collins ikke skal være helt alene om det, er koncerten et show af visuelle sanseindtryk, kombineret med Phil Collins’ personlighed. Den gamle kæmpe lægger ud på trommerne, hvor han startede i sin tid, og vender tilbage til dem løbende, under koncerten. Ellers løber han rundt på scenen og liver op i publikum og det aldrende band.

DVD pakken kommer med dokumentaren Genesis – Come Rain or Shine, som viser processen, fra beslutningen om en genforening bliver taget og fremefter. Turn it on Again Touren kommer 15 år efter bandet sidst har været samlet og det er hyggeligt at se de gamle rockere mødes igen. Man følger diskussionen om hvordan genforeningskoncerten skal foregå. Som tour eller enkelt event osv. Vi følger pressemøder, interviews og samtaler bandet imellem, om hvad der skal ske. Der snakkes meget om hvorfor Peter Gabriel ikke er med i genforeningen. Gabriel var forsanger fra 1967 til 1975 og glimrer ved sit fravær. Dokumentaren er et lidt skævt og uformelt kig ind bag Genesis (indtil videre) sidste tour. Det er et interessant indblik bag et så stort shows fødsel og et kært gensyn med scener fra bandets fortid, samt en ung Phil Collins i top form.

DVDen er venligst stillet til rådighed af:

EMI Music Denmark.

Titel: Genesis – When in Rome