Gentofte Kino 75 år - I Filmens Tjeneste

31. maj 2013 af Astrid Skov-Jakobsen

4 stjerner Skriv en kommentar KØB BOGEN HER

Gentofte Kino 75 år - I Filmens Tjeneste billede

I år er der jubilæum i Gentofte Kommune, mere præcist er det kommunens selvstændigt drevne biograf, der skal fejres. I den anledning udkommer en hyldest bog, skrevet af filmhistoriker Poul Malmkjær.

I bogen finder du bl.a. en år for år gennemgang af vigtige begivenheder, der har præget og formet Gentofte Kino fra 1937 frem til 2012. Derudover kommer du nærmere Erik Hamre, manden der siden 1986 har siddet i direktørstolen og sørget for at Gentofte Kino, som eneste tilbageværende biograf i Gentofte kommune, har overlevet og fortsat er en markant del af lokalsamfundets kulturliv.

Mere end en biograf
Glæden for film og særligt det at se film i biografen lyser ud af denne bog. Udgangspunktet er Gentofte Kino og hovedpersonen synes at være den karismatiske Erik Hamre, men temaet drejer sig om den selvstændige biografindustri. En ting slår Poul Malmkjær fast; en biograf er ikke bare en bygning, der viser film på et større lærred end det du kan opleve hjemme i stuen. En biograf er en oplevelse, en kærlighedserklæring og en bygning der rummer muligheden for at skabe et helt særligt fællesskab i det kulturelle lokalliv. Hvis en lokal biograf skal overleve i biografindustriens ofte barske og stærkt konkurrencepræget miljø, må der skabes en loyal og kærlig kontakt til publikum. Samtidig må kreativiteten og opfindsomheden aldrig gå i stå, men konstant udvikles i samarbejde med biografens trofaste publikum. Gentofte Kino 75 år – I Filmens Tjeneste er netop en hyldest til hvordan dette er lykkedes for Gentofte Kino og Erik Hamre.

Lokalhistorie
Gentofte Kino 75 år giver indblik i de mange initiativer gennem årene, som har formet Gentofte Kino til at være mere end en bygning, med et lærred der viser levende billeder. Det er interessant at vide mere om selve distributionsprocessen i filmbranchen, et område der ikke så tit får fokus. Desværre drukner den fine hyldest lidt i årstal og navne, hvilket giver en til tider tør og abrupt læseoplevelse. Der er således en stor og utvivlsomt præcis gennemgang af, hvorledes biografbevillinger i Gentofte Kommune har skiftet hænder, og på hvilke adresser der engang har været placeret en biograf. Her viser bogen sit meget lokale udsyn, men bor man selv i området, er det sjovt at forestille sig hvor meget, eller hvor lidt, gadebilledet har ændret sig gennem tiden.
Gentofte Kino 75 år er smukt illustreret med bl.a. forskellige biografers interiørplaner, historiske og nutidige gadebilleder, og eksempler på tidlige biografreklamer. Er man historisk interesseret, er det underholdende at se hvordan biografer promoverede og placerede sig selv i fordumstider.

Lidt tør, men informativ og rørende hyldest
Gentofte Kino 75 år – I Filmens Tjeneste er en meget lokal og til tider lidt tørt opstillet bog. Samtidig gives der dog et interessant og inspirerende billede, af de processer der skal til for at drive en biograf. Der præsenteres en rørende filosofi om biografens rolle i lokalsamfundet og bogen krydres af en gennemgående respekt for biografdirektørens tunge ansvar i balancegangen mellem kunst og finanser.
Poul Malmkjær beskriver Gentofte Kino så levende og hyggeligt, at du straks vil få lyst til at tage ned og besøge stedet for at bidrage til den gode stemning.

Bogen er venligst stillet til rådighed af: Strandbergs Forlag

Titel: Gentofte Kino 75 år - I Filmens Tjeneste