Hayao Miyazaki – Instruktør med meget på hjertet

16. juni 2004 af Per C. Halling Skriv en kommentar

Hayao Miyazaki – Instruktør med meget på hjertet billede

I anledning af at Chihiro og Heksene og en række af Hayao Miyazakis øvrige film udkommer på dvd i Danmark bringer vi her her et miniportræt af denne fantastiske instruktør.

Hayao Miyazaki er født (5. januar 1941) og opvokset i Tokyo. Han startede som så mange andre sin karriere, nærmere bestemt i 1961, som animator for studiet Toei Douga. Men da han ikke bare kunne sidde stille hele tide og bare tegne, men også gerne ville fortælle historier, blev han meget hurtig engageret i andre projekter udenfor studiet da andre producenter også fik øje på hans specielle måde at tegne på, men også det at han konstant kunne fyrre den ene ide af efter den og var derfor med til at lave adskille af de klassiske japanske animationsfilm fra 60’erne og 70’erne.

I 1971 slog han sig samme med 2 af hans tidligere kollegaer, Isao Takahata og Yoichi Otabe, som også var blevet store navne og efter nogen tid gik sammen til Tokyo Movies direktør Yutaka Fujioka, med en ide, der for os i Skandinavien er lidt sjov, nemlig at lave en tegnefilms udgave af Pippi Langstrømpe. Det fik dog ikke lov til at købe rettighederne, så projektet blev lukket, men nu hvor jeg har set flere af deres produktioner, er jeg slet ikke i tvivl om, at de kunne have løftet opgaven, langt bedre end den animerede Tv-serie Poul Riley lavede i 1998, som var en stor samproduktion mellem Sverige, Canada og Tyskland.

Et par år senere begyndte han at arbejde for et selskab som virkelig gav ham mulighed for at arbejde og udvikle nogle af de mange ideer han havde gået og tumlet med. Selskabet hed World Masterpiece Theater (Sekai Meisaku Gekijou) og var en sammenslutning af animatorer og instruktører, der lavede Tv-serier baseret på populære og mindre populære bøger. Han fik her sin debut som instruktør med 26 afsnit af serien Conan, The Boy In The Future (Mirai Shounen Konan), som også han lavede sammen med vennen Isao Takahata.

Nu tog karrieren fart og i 1979 han blev tilbudt at lave sin første lange tegnefilm Lupin III : Castle of Cagliostro (Rupan Sansei: Terebi to Kariosutoro no Shiro) for selskabet Tokyo Movie Shinsa. Hayao Miyazakis interesse og flair for Manga skulle vise sig at bringe ham stor succes. Efter 2 års intensiv arbejde udsendte han i 1984 Nausicaa Of The Walley Of The Wind (Kaze no Tani no Naushika) baseret på den kendte Manga-serie af samme navn, som blev så stor en succes at han og Isao Takahata endelig kunne stifte deres eget studio og selskab. Dette kom til at hedde Studio Ghibli og de har op gennem 80’erne og 90’erne stået for den ene store tegnefilm og succes efter den anden. Vi kan i flæng nævne Porco Rosso (Kurenai no Buta), Laputa: Castle in the Sky (Tenkuu no Shiro Rapyuta) og helt fantastiske Princess Mononoke (Mononoke Hime), der virkelig fik vesten op på dubberne og gav fortjent konkurrence til filmene fra Disney og DreamWorks. Det blev samtidigt den mest sete film i Japan og er i dag kun overgået af filmene i The Lord of The Rings – trilogien.

Når dette skrives og læses er Hayao Miyazaki ved at lægge sidste hånd på sin seneste film, der har titlen Howl´s Moving Castle (Hauru no Ugoku Shiro), som forventes at have premiere indenfor de næste par måneder, men om den kommer til Danmark må tiden vise.

Med den energi og opfindsomhed jeg indtil nu har set er, jeg sikker på at Hayao Miyazaki vil blive ved med at producere og eller instruere film korte som lange indtil han forlader denne verden, blot for at leve videre i en anden, som han måske allerede har beskrevet i en af sine produktioner. Han er i mine øjne allerede nu en legende indenfor animationsfilm og Manga.

Du kan læse mere om Hayao Miyazaki og hans film på adskillige fansider på nettet, men et godt sted at starte er på hans egen hjemmeside som du finder på http://www.nausicaa.net/miyazaki/, hvor du også kan læse en mere udførlig biografi og ikke mindst om alle hans film og tv-serier.

Glem heller ikke at læse vores anmeldelse af Chihiro og Heksene før du går i gang med at købe hans film.

Et billede af Hayao Miyazaki, hvis nogen skulle være i tvivl efter at have set hans lille selvportræt.
Her er et billede af hans gode ven og partner gennem mange år - Isao Takahata