Homeland - Sæson 3

25. september 2014 af Stine Grønborg Sandvej

Homeland - Sæson 3 billede

Spændingen fortsætter i tredje sæson af successerien Homeland.

Vi lever i en tid, hvor produktionsselskaberne efterhånden spytter flere kvalitetsstemplede tv-serier ud end Hollywood blockbusters. Produktioner som True Detective, The Walking Dead og den nu afsluttede Breaking Bad har resulteret i mange timer på sofaen for undertegnede, og nu er det endelig tid til endnu en omgang seriemaraton med en af mine personlige favoritter, den anmelderroste Homeland.

Carrie og Brody er tilbage i seriens tredje sæson, og endnu engang er der masser af spænding og underholdning på dagsordenen. Sæson 2 sluttede på dramatisk vis med bombningen af CIA’s hovedkvarter, Langley, hvilket resulterede i, at Carrie i al hast måtte smugle Nicolas Brody ud af landet, inden han ville blive udpeget som syndebuk. I sæson 3 er det op til Carrie og Saul at holde sammen på hvad der er tilbage af CIA, og samtidig forsøge at modkæmpe den dalende tiltro til agenturet fra pentagon og offentligheden. Derudover har Carrie sin egen private mission, nemlig at finde ud af hvad der er blevet af Brody. Dette er ikke en nem opgave, da Carrie – som bliver mere og mere ustabil – bliver tilbageholdt af egne rækker og indlagt på psykiatrisk afdeling.

Sæson 3 af Homeland er mørkere og om muligt mere alvorlig end de to foregående sæsoner. Som altid er man som seer konstant usikker på, hvem der er venner og hvem der er fjender. Selv den eller så altid sympatiske Saul har hemmeligheder, hviket bidrager til et af sæsonens mest overraskende tvists.

Det kan være svært at sige en masse om sæson 3 uden at afsløre for meget. Sæson 3 formår at holde spændingen og tempoet kørende, men efterlader desværre en del løse ender hen mod slutningen. Man kan dog håbe på, at disse bliver flettet sammen i sæson 4, som får premiere i USA til oktober 2014.

Claire Danes er som altid forrygende som den rebelske CIA agent Carrie Mathison, som ofte handler før hun tænker. Damian Lewis slår endnu engang krøller på sig selv i rollen som antihelten Brody (det er for mig stadig uforklarligt, at Lewis kun har vundet en enkelt Golden Globe for sin rolle), som skal forsøge af leve med det faktum, at han er stemplet som terrorist i sit eget land. Mandy Patinkin som Saul er på en gang både skrøbelig og stærk, og brænder igennem som aldrig før - særligt i forbindelse med, at Sauls karakter bliver sat i en uventet magtfuld position som leder af CIA.

Alt i alt så fortsætter Homeland sæson 3 den gode stil fra de tidlige sæsoner, og efterlader seeren hungrende efter mere. Den når dog ikke helt op på samme niveau som de to foregående sæsoner, men får dog alligevel fem, store stjerner herfra.

Ekstramateriale:

Homeland er som BluRay delt op i tre diske. Hver disk indeholder ekstramateriale rette mod de forskellige afsnit. Disse inkluderer blandt andet en ”bag-kameraet” seksvens fra seriens finale. Derudover findes der et mere eller mindre interessant udvalg af deleted scenes, samt et indblik i tilblivelsen af et af seriens mest imponerende rekvisitter, nemlig ”The Tower of David”, som er baseret på en faldefærdig bygning i byen Caracas i Venezuela . Genskabelsen af ”The Tower of David” er meget interessant om end en smule kort, og hiver ekstramaterialets samlede score op på fire stjerner.

Titel: Homeland - Sæson 3
Original Titel: Homeland - Sæson 3
Premieredato: 25. september 2014