Honey.

25. juni 2004 af Henrik Andersen

Honey. billede

Honey arbejder i en pladebutik og underviser i dans. Hver weekend afprøver hun de nyeste dansetrin på byens hotteste natklubber. En dag kotaktes hun af en musikvideo instruktør.

Honey ( Jessica Alban )arbejder i en pladebutik om dagen og om aftenen er hun bartender i en natklub. Men når hun får fri så giver hun den gas på dansegulvet, til de rasterene gæsters store jubel. I hendes sparsomme fritid underviser hun på frivillig basis bydelens unge i dans. Det er det hun brænder for og hendes største ønske er at åbne en danseskole. Honey har et stort hjerte og tager nogle af de mest belastede børn til sig. Dette giver hende problemer da en af dem er med i en bande, der bestemt ikke syntes om Honey’s planer.
En dag kontaktes hun af musikvideoinstruktøren Michael Ellis ( David Moscow ).
Han har set hende danse og vil have hende med i nogle musikvideoer. Snart tjener Honey mange penge som Koreograf og hun sætter dem alle i en danseskole. Men bedst som livet i overhalingsbanen drøner derud af roder hun uklar med Ellis og hendes drøm brister. Men hvordan skal Honey nu skaffe resten af pengene til danseskolen. I samarbejde med alle hendes venner arrangere hun en velgørenhedsopvisning og håber derved at kunne skrabe nok penge sammen og inden festen slutter har en meget berømt musiker besøgt arrangementet og fremtiden ser igen lys ud for den søde Honey og de fortabte børn.
Billie Woodruff der har lavet HONEY, har givetvis set sig over skulderen, tilbage på dansefilm som FLASHDANCE, FOOTELOOSE og andre i samme stil. HONEY er således en film der passer til nutidens unge og den zapperkultur vi lever i. Det er der komet en energisk og til tider underholdende film ud af der helt sikkert nok skal inspirere til mange dansetimer på disco gulvet.

Jessica Alban der spiller Honey har før medvirket i NEVER BEEN KISSED i 1999. Men hendes store gennembrud fik hun igennem Tv-serien DARK ANGEL hvor hun spiller den slagkraftige hovedperson.

Honey byder på en masse af tidens toner fremført at musikere der i filmen spiller sig selv. Der er blandt andet tale om optræden fra Tweet, Missy Elliot, Fabolous, Yolanda Adams og Knocturnal. En af de fortabte børn spilles af den unge rapper Lil’ Romero.

Lad mig sige det med det samme. HONEY er ikke en imponerende og storslået film, selvom den til tider gerne vil være det og det er der, det går galt. For hvis den nu bare havde været en dansefilm, fyldt med musik og fede dansescener, så var det hele nok gledet en smule nemmere ned. Men HONEY vil meget mere, end den kan. Historien om den oversøde og idealistiske unge pige, der så hjertens gerne vil rede børnene i det fattige ghettomiljø, er simpelthen så tyk, at den ellers så yndige Jessica Alban, ikke engang kan få publikum ( mig ) overbevist. Ærgerligt, for uden de tykke klicher og ormædte og irriterende moraler havde det hele nok fungeret meget bedre. Men jeg er alligevel sikker på at HONEY nok skal trække et forholdsvis stort publikum i biografen. For denne yderst letbenede ungdomsfilm rammer plet i forhold til den MTV-målgruppe, den højst sandsynligt er sigtet imod. Så hvis du læser det her og syntes at musikvideoerne på MTV er spændende og flot udførte, så vil HONEY sikkert være noget for dig. Men hvis du ønsker bare en smule historie og ellers ikke tænder på amerikansk morale og løftede pegefingre, så hold dig langt væk. Så var der nu alligevel noget mere stil over Kevin Bacon i FOOTLOOSE og Jennifer Baels i FLASHDANCE, og de film, de holder stadigvæk, hvad de dengang lovede i de glade 80’ere, hvor ungdomsdansefilmene havde deres storhedstid.

Titel: Honey.
Original Titel: Honey
Premieredato: 25. juni 2004