Ice Age 5. Den vildeste rejse

4. december 2016 af Henrik Andersen

Ice Age 5. Den vildeste rejse billede

Så er der åbnet op for endnu et eventyr med vores elskelige venner fra Ice Age verdenen. Mammutten Manny, det klodsede dovendyr Sid og Sabeltigeren Diego. De tumler rundt nede på jorden og roder med deres små og lidt stører hverdags problemer, intet anende om, at egernet Scrats, har sat noget i gang, der muligvis vil ændre jordens historie for altid. Scrats har nemlig i sin jagt efter nødder forvildet sig ud i rummet, og sat en apokalyptisk kædereaktion af meteorer i gang. 5. del i historien om vennerne fra is verdenen er stadigvæk solid underholdning, der kan klemme et grin eller 10 af selv den strammeste skeptiker.

Der er intet nyt under solen, da det lille egeren Scrats kommer i store problemer i hans jagt på nødder. Denne gang ender han i rummet, hvor det for alvor går galt, og han er skyld i, at en flok meteorer kommer på kollisionskurs med moder jord. Imens nede på den blå planet er dovendyret Sid desperat efter at finde kærligheden, hvilket skaber ham en del problemer. Mammutten Manny er ikke helt lun på, at datteren Peaches skal giftes og måske snart flytter væk, og sabeltigeren Diego og hans kæreste Shira tvivler på, at de vil blive gode forældre, fordi de fleste andre dyr de møder på deres vej er bange for dem og deres store skarpe rovdyrtænder. Men de får pludseligt alle noget andet at tænke på, da en stor mængde meteorer pludselig smadre ned i jorden. Alle dyrene må desperat søge tilflugt i en grotte, og da de endelig kan komme frem igen, er det kun til den nyhed at en kæmpe meteor nu er på kollisionskurs med jorden. Et sammenstød vil få katastrofale konsekvenser, men hvordan får man lige sådan en stor sten til at ændre bane. Vennerne begiver sig ud på den vildeste rejse, hvor de møder mange nye venner. Det bliver det farligste eventyr, de endnu har oplevet sammen.

Denne 5. historie om Sid, Manny og Diego har ikke så meget nyt at byde på, men til gengæld holder den fint stilen fra de forrige film, og skuffer dermed ikke sit publikum. Computeranimationen er flot, og i det hele taget er der et godt flow i historien om vores venners rejse imod andre eventyr. Det nye scoop er helt klart rum scenerne med det skøre egeren Scrats. De er simpelthen bare flot lavet, og super udtænkt, og bringer på en måde nyt liv til historien. Som i de andre Ice Age film er der også denne gang flere ”voksen” henvisninger til popkulturen, hvilket giver filmen en ekstra dimension.
Hvis du kan lide de foregående Ice Age film, bliver du også nød til at se denne her. Har man ikke set de første 4 i serien, kan det derimod anbefales, at man ser dem før man ser Den vildeste rejse, da der er mange karakterer med fra de første film der ikke får nærmere introduktion her.

Ice Age 5. Den vildeste rejse er fin underholdning for hele familien.

Ekstramateriale.

Der er masser af spændende ekstramateriale at finde på denne flotte Blu Ray udgave af Ice Age 5. Lige fra sing–along sange til små film med det uheldige men standhaftige egeren Scrats. Ekstrameterialet henvender sig både til børn og voksne, og det kan på det kraftigste anbefales, at man tjekker det ud, efter man har set filmen.

Lyden kan nydes med flot Dansk synkronisering i Dolby Digital 5.1 og hvis man er til det originale lydspor, er det også at finde i 7.1 DTS-HD-MM.
Det er desuden muligt at se filmen med Danske og Engelske undertekster.

Ice Age 5. Den vildeste rejse er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.