Inderst Inde

30. november 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Inderst Inde billede

Kronen på værket i en i forvejen fantastisk Pixar-samling af film.

For nogle uger siden offentliggjorde Oscar-akademiet, hvilke 16 film der kæmper om at vinde prisen for Bedste Animationsfilm, og ikke overrasende var Inderst Inde at finde blandt de nominerede. Faktisk er filmen den største favorit til at tage den gyldne statuette hjem, hvilket ikke ville være den store overraskelse, eftersom det er en helt igennem fantastisk film. Der spekuleres dog også i, om Inderst Inde rent faktisk kan gå hen og blive nomineret i kategorien for Bedste Film, hvilket kun tre andre animationsfilm har formået; Skønheden og Udyret (1991), Op (2009) og Toy Story 3 (2010). Det ville ikke komme som et chok, hvis det skete, for Inderst Inde er Pixars mest ambitiøse og voksne film til dato, en rutsjebanetur igennem hele følelsesregisteret og altså kronen på værket i en samling af Pixar film, der siden 1995 har henrykket og underholdt publikum i højere grad end nogen andre animationsstudier.

Inderst Inde tager udgangspunkt i den 11-årige Riley, der flytter med sine forældre fra Minnesota til San Fransisco, hvilket hendes 5 følelser inde i hovedet, Joy, Sadness, Fear, Disgust og Anger må forsøge at kapere. Desværre sker der en ulykke i Rileys hoved, der gør at hendes kerneminder forsvinder, og Joy og Sadness må derfor drage videre ind i Rileys bevidsthed for at finde kerneminderne og bringe dem tilbage til hovedcenteret, hvis Riley nogensinde skal blive glad igen.

Det er Pete Docter, der står bag Inderst Inde. Han har i forvejen fremragende film som Monsters, Inc. (2001) og Op (2009) på instruktør-CV’et, ligesom han på den ene eller anden måde har været inde over de fleste andre Pixar produktioner. Med Inderst Inde har Docter begået sin største genistreg i sin karriere, for Inderst Inde bliver svær at overgå for både Docter og resten af Pixar studiet fremover. Superlativerne står nærmest i kø for at beskrive hvor dygtig en film Docter har begået, for selvom Inderst Inde har et forholdsvist let tilgængeligt plot, så har den ekstrem mange lag, der er til glæde for både børn og voksne. Se bl.a. på det faktum, at filmen faktisk ikke indeholder nogen form for antagonist, hvilket i et normalt plot ville virke forvirrende, men som i Inderst Inde virker upåklageligt, fordi det viser sig, at livet i sig selv kan være en svær nok modstander. For selvom Inderst Inde er animation med en fantasi langt ud over det gængse, så er det også den Pixar film, der rammer mest plet med dens realistiske budskab og fortælling i forhold til virkeligheden. Joys og Sadness’ rejse ind i Rileys bevidsthed er også en rejse tilbage til de fleste menneskers barndom, og det er fantastisk, hvordan Pixar her på original vis formår at projicere, hvordan processerne i vores hoved forgår. Her er forklaringer på vores drømme, vores underbevidsthed, vores langtidshukommelse, osv. Det er alt sammen genialt og ubeskriveligt godt fundet på.

Samtidig formår Inderst Inde at fremprovokere følelser fra hele registeret. Humoren på grund af detalje- og iderigdommen, og ikke mindst de fabelagtige stemmer, der er tillagt mange af karaktererne, fungerer på bedste vis på både originalsproget og på de danske stemmer. På engelsk er det bl.a. dygtige stemmer som Amy Poehler og Bill Hader, der frembringer de største grin. Inderst Inde er dog også barsk, netop på grund af den realistiske og voksne tilgang til livet, og der er mindst én scene, der vil bringe selv den største skeptiker til tårer, en scene der nærmest vækker minder om Mufasas dødsscene i Løvernes Konge (1994).

Originalitet har altid været en af Pixars største varemærker, og Inderst Inde fejler på ingen måde. Det er den mest ambitiøse film fra Pixars side og den mest voksne, men kan nydes af alle aldre. Det er en film om følelser, som vil frembringe mange følelser, det er vel med andre ord et mesterværk.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Inderst Inde indeholder både en 2D og en 3D udgave og følgende ekstramateriale:
• Kortfilm: Lava