Jane Got a Gun

1. oktober 2016 af Henrik Andersen

Jane Got a Gun billede

En god film i westerngenren er altid en kærkommen gæst i afspilleren, og Jane Got a Gun er langt hen af vejen ganske god underholdning. Jane Hammond bliver nød til at gribe til drastiske midler, da hendes liv bliver bragt i fare. Den modbydelige John Bishop og hans bande er nemlig på vej efter hende og hendes mand, der har raget uklar med dem. Filmens langsomme fortæller stil klæder den, og Natalie Portman er god i hovedrolle som Jane, en stærk kvinde i det vilde vesten.

Jane Hammonds (Natalie Portman) mand vender sønderskudt hjem. Skudt af John Bishops bande, der nu er på vej for at gøre en ende på ham. Jane må mande sig op, og opsøger sin gamle flamme Dan Frost (Joel Edgerton), for at få hjælp imod den kommende fjende. John Bishop (Ewan McGregor) og Jane har krydset klinger før, da han brutalt kidnappede hende og brugte hende på hans lokale horehus. Han er en nådesløs mand, der ikke går af vejen for at dræbe, for at komme frem i livet. Dan og Janes forhold blomstre op på ny, imens de går og sikre gården imod fjenden, der langsomt kommer nærmere og nærmere. Gamle stridigheder bliver lagt i jorden, og snart står de ansigt til ansigt med ”The Bishop Boys”.

På mange måder er Jane Got a Gun en klassisk western. Flotte billeder af det store åbne landskab, beskidte og sammenbidte mænd og en historie om mord, hævn og gammelt had. Det der skiller den en anelse ud er, at hovedpersonen er en kvinde. Dette trækker den bestemt ikke i en dårlig retning, og det er faktisk rart, at man for engangs skyld ser den barske tidsperiode fra en kvindes synsvinkel. Natalie Portman der spiller Jane Hammond gør det ganske godt, og det er dejligt at se hende langt væk fra hendes Star Wars rolle som Prinsesse. Natalie Portman står også som en af producenterne af filmen, der i øvrigt har været en del år undervejs grundet udgivelses problematikker. Desværre blev den ikke godt modtaget i biograferne i den store verden, så her i landet er den kun udkommet på DVD.

Filmens anden store stjerne Ewan McGregor der portrættere filmens skurk John Bishop, får desværre ikke nok plads til at folde sin karakter ud. Man bliver ikke i tvivl om, at han ikke har rent mel i posen, men man savner stadigvæk lidt bid fra hans side. Filmens samlede spilletid er på 94 min. og måske det faktisk havde klædt den, at være en halv time længere.

Filmen er mest fangende i de første 2/3 dele af historien, hvor der i et roligt tempo fortælles en historie, der langsomt men sikkert folder sig ud, og hvor man som tilskuer bliver mere og mere klar over hovedpersonens situation. Det endelige opgør kommer ikke som nogen overraskelse, og byder ikke ind med noget nyt i den retning, og slutningen forsøger desværre at bløde en anelse op på den barske historie, hvilket ikke gør noget godt for helheden.

Er man til western kan Jane Got a Gun sagtens bidrage til underholdningen sådan en mørk efterårs dag, men nogen klassiker i genren er der ingen fare for, at den bliver.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne DVD udgivelse.

Filmens flotte billeder er smukt gengivet i Cinemascope, og lyden kan nydes i engelsk 5.1 Dolby Digital. Det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske, Finske, Engelske og Islandske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Jane Got a Gun
Original Titel: Jane Got a Gun