Jon Polito Er Død

3. september 2016 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Jon Polito Er Død billede

En af Coen-brødrenes faste skuespillere er død af kræft, 65 år gammel. Jon Polito, manden med den skaldede isse og det fiffige overskæg, gik bort i torsdags.

Du har helt sikkert set Jon Polito flere gange hvis du er fan af flimmerkassen eller det store lærred i landets biografer. Ikke mindst hvis du har fulgt Ethan og Joel Coens værker. Han blev nærmest et fast indslag i den succesfulde duos film. I den sammenhæng startende i gangster-dramaet Miller's Crossing, hvorefter han også blev benyttet i Barton Fink, The Hudsucker Proxy, The Big Lebowski og The Man Who Wasn't There. Førstnævnte var nu langt fra at han medvirkede i gangsterfilm, for hans udseende og udstråling gjorde ham perfect til den slags roller.

Han var ombord i American Gangster sammen med Denzel Washington, spillede over for Sean Penn i Gangster Squad, samt The Last Godfather side om side med Harvey Keitel. Karrierens første rolle var da også i tv-serien The Gangster Chronicles, hvor Jon medvirkede i samtlige afsnit Nu kunne det lyde som om at Jon Polito er ved at blive sat i bås, men intet kunne i sidste ende være mere forkert, for hans filmkarriere tæller også medvirken i så forskellige kult-produktioner som The Crow og Highlander.

Ikoniske instruktører så også stort potentiale i Jons iøjnefaldende præstationer, selvom det ofte var i de mindre roller at Jon boltrede sig. Clint Eastwood havde Polito med i Flags Of Our Fathers og Tim Burtons Big Eyes bød også på en lille snas af den nu afdøde skuespiller. Han yndede også at gæsteoptræde i flere populære tv-serier som f.eks. Seinfeld, Roseanne, Miami Vice og Desperate Housewives.

Jon Polito var her og der og alle vegne, men som nævnt, ofte i roller med begrænset spilletid. Derfor kan man også argumentere for at det var årsagen til at han havde tid til at medvirke i så mange produktioner. Hvis han havde været autografjæger ville Jon Polito kunne have fremvist en lille lommebog med signaturer fra imponerende navne som bl.a. Dustin Hoffman, John Malkovich, Pierce Brosnan, Marlon Brando, Alan Arkin, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Robert Downey, Jr., Mel Gibson, og Alec Baldwin.

Æret være Jon Politos minde.