Joy

28. juni 2016 af David Lund

Joy billede

David O. Russell og Jennifer Lawrence vokser og vokser!

David O. Russell er en instruktør, der nyder noget af et comeback i disse år. Hans karriere startede ellers også lovende ud med “Three Kings” og “I Heart Huckabees”, men efter disse film, skulle der gå 6 år, før han var klar med en ny. “The Fighter” var nomineret til en lang række Oscars, og vandt skam også to af slagsen, og det blev filmen, der markerede Russells fremtidige type film - biografierne. “Silver Linings Playbook”, “American Hustle” og nu “Joy” havde endnu mere tilfælles, idet at Russell forelskede sig i to skuespillere, som han brugte i alle tre film - Jennifer Lawrence og Bradley Cooper. Det er dog først med “Joy” at Russell har holdt mig personligt fanget af en film.

Joy (Jennifer Lawrence) er en single mor til to børn. Ikke kun det - hendes mor, far og sågar eksmand bor i hjemmet, og forventer, at hun tager sig af alting. Det er en ekstremt stressende tilværelse, men midt i alt rodet, vender hun tilbage til sit sande jeg - Joy vil opfinde ting. Snart må hun tage kampen op mod bureaukratiet og alle dem, der gerne vil røvrende hende i processen, for Joy har skam en rigtig god ide - den bliver bare svær at realisere.

“Joy” smører måske lige lovlig tykt på i starten. Joys stressede liv understreges igen og igen i løbet af den første time, men Russell formår at smide nok humor og udvikling ind til, at man i det mindste ikke keder sig. Det hjælper også en hel del, at Robert DeNiro (der spiller hendes far) ikke er set bedre i langt over et årti. Han formår virkelig at afrunde en virkelig overfladisk karakter, og man både elsker og hader ham på samme tid. Dette er dog Jennifer Lawrences film, og dette er hendes hidtil bedste præstation. Hun blev skam også Oscar-nomineret for rollen, men vandt som bekendt ikke. Hvis Russell og Lawrence fortsætter deres udvikling i den positive retning, kan jeg dog ikke udelukke at de begge vinder hver deres Oscar, men den næste film de stensikkert laver sammen.

Selvom dette er en film, der hovedsageligt handler om enkeltpræstationer, er David O. Russell ligeså en glimrende tryllekunstner bag tæppet. Scenerne er kædet rigtigt godt sammen, og endda med lidt filmiske eksperimenter undervejs, der ikke taber illusionen på gulvet. Som filmen skrider frem, bliver man mere og mere sikker på Joys succes, men der er nok overraskelser undervejs til, at betvivle det endelige resultat. Når vi så når til filmens klimaks, bliver det hele afrundet med et spring i tiden, som sikkert er filmens største genistreg. Den kunne snildt forfalde til klicheer, hvilket der da også er rundt omkring, men der bliver alligevel styret udenom de værste af slagsen.

Der er ingen tvivl om, at fortællingen sagtens kunne være skåret mere ind til benet, og Bradley Cooper samt hans rolle og forhold til Joy, får slet ikke nok spilletid. Alligevel er “Joy” det springbræt som både Russell og Lawrence skal benytte til at sikre kvaliteten i deres stjernestatus i fremtiden. Og netop derfor er “Joy” en film, som alle filmelskere bør se. Mærk mine ord - den bliver vigtig for filmhistorien!

Billede & Lyd - 6/6

Billedet er intet mindre end fænomenalt! Skarpt, farverigt, detaljerigt og alt fungerer over hele linjen. Filmen er skudt på Super 35 for at fremhæve et old school look, og blandingen af dette med den fantastiske blu-ray kvalitet, sidder lige i skabet. Ikke nok med det - udgivelsen her rummer også en 4k-udgave (der naturligvis kræver at du både har en 4k-afspiller samt et 4k-fjernsyn), som gør oplevelsen fuldstændig perfekt. Selvom man skulle tro, at “Joy” var en dialogbaseret film, er der masser af plads til detaljerige lydoplevelser. Især den første times tid i det stressfyldte hjem, bliver man nærmest selv stresset, blot fordi lyden presser alle højtalere til det yderste.

Ekstramateriale - 3/6

Selvom udgivelsens to featuretter sammenlagt varer over halvanden time, kommer de ikke særlig under huden på filmen. Det er naturligvis underholdende nok, og især det timelange interview mellem Jennifer Lawrence og David O. Russell er værd at bruge lidt tid på. Man kan jo altid spole lidt i det, når de kedelige øjeblikke opstår.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Joy
Original Titel: Joy