Kæmpefejl Afrunder Oscar-showet

27. februar 2017 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Kæmpefejl Afrunder Oscar-showet billede

Alt gled som det skulle, i hvert fald lige indtil den allersidste konvolut blev bragt i spil...

Den 89. Oscar-uddeling blev på alle måder særdeles memorabel, men desværre bare ikke for et veludført show. For pludselig skete det som ikke måtte ske. En sag som nu er ”talk of the town”, og som har medført ord som ”skandale”, ”brøler” og ”utilgiveligt pinligt”. Bedst som højdepunktet (afsløring af vinderen som årets bedste film) indtraf, så blev takketalerne afbrudt, for det viste sig at det slet ikke var favoritten ”La La Land”, som havde vundet, men derimod ”Moonlight”. I aftenens vigtigste konvolut stod der nemlig ”Emma Stone”, og det må have foranlediget Bonnie & Clyde alias Faye Dunaway og Warren Beatty til at annoncere ”La La Land” som vinder. Hvordan pokker det næsten er muligt at begå en fejl som denne, er ganske ubegribeligt. Det var i hvert fald et chokeret Dolby Theatre, som måtte se filmholdet fra "La La Land" forlade scenen og overlade Oscar-statuetten og takketalerne til måneskinsfolkene. Seancen var forbundet med en vis skepsis, for at skulle gå fra sejr til skuffelse, og skuffelse til sejr, var ingen fra de to lejre forberedt på. Usikkerheden stod malet i ansigterne, for kunne der måske endda være tale om en grov joke fra komiker-vært Jimmy Kimmel? Nej, der VAR vitterligt tale om en fejl, og selvom det nu hedder sig at Beatty og Dunaway læste forkert, så er de nu blot skyldige i at læse korrekt op, men af et forkert kort. Lige her og nu er spørgsmålet: Hvordan pokker kunne det kikse?

Selve showet blev kickstartet af en livlig Justin Timberlake som performede ”Can’t Stop The Feeling” fra animationsfilmen ”Trolls”. Sangen var blandt de nominerede i kategorien for bedste sang, og siden skulle andre musikalske stjerner (bl.a Sting og John Legend) betræde scenegulvet, for at føre os gennem de øvrige nominerede. Vinder i denne kategori blev ”City Of Stars” fra ”La La Land”, hvilket skulle blive en af de i alt 6 Oscars, som gik til musical-filmen af Damien Chazelle. For nu at starte med ”La La Land”, så blev den både aftenens vinder, men også store taber. Vinder som følge af antallet af statuetter, men samtidig også aftenens helt store taber, for med 14 nomineringer tangerede den ”Titanic” fra 1997, men hvor sidstnævnte løb med hele 11 gyldne mænd med sværd, så tabte ”La La Land” altså flere af de tunge kategorier (bedste film, bedste mandlige hovedrolle og bedste originale manuskript). Omvendt blev ”Moonlight” på få sekunder den store vinder, efter først at have scoret bedste mandlige birolle til Mahershala Ali, bedste overførte manuskript og så, til sidst altså, Oscar for bedste film.

Men inden man kunne drage alle disse konklusioner, var det først tid til at hilse på aftenens vært Jimmy Kimmel. Han er ikke hverken sanger eller danser, så han holdt sig til et velafbalanceret set med jokes rettet dels mod det amerikanske styre (Læs: Trump) og dels mod skuespillerne, og i særdeleshed Matt Damon, som ved flere lejligheder blev gjort tykt grin med. Blandt andet lykkes det Jimmy Kimmel at få afspillet det såkaldte ”smut-af-scenen”-musik, mens Damon var i gang med at præsentere en kategori. Den klassiske melodi er ellers forbeholdt takketaler som bliver for lange, og som dermed fungerer som et vink med en vognstang omkring at det er tid til at runde af. Meryl Streep var også blandt de skuespillere som Kimmel fik spiddet, da han kaldte hende ganske overvurderet, hvilket hendes personlige 20. nominering i år ellers modbeviser. Streep vandt dog ikke i år (for hovedrollen i ”Florence Foster Jenkins”), hvor prisen til årets bedste kvindelige hovedrolle gik til Emma Stone. Meryl Streep var nu langt fra den eneste af de store koryfæer, som også måtte gå tomhændede hjem her til aften. Elskelige Hollywood-instruktører som Clint Eastwood (”Sully” – lydklipning) og Martin Scorsese (”Silence” – cinematografi) vandt heller ikke i denne omgang. Til gengæld var der en form for comeback til en anden velkendt fyr, nemlig Mel Gibson. En række uheldige antisemitiske udtalelser for 8 år siden, gjorde noget ved Gibsons ellers velansete stjerne. Denne gang var den omstridte skuespiller og instruktør lukket ind i varmen igen med hele 6 nomineringer, hvor af det blev til sejr i tekniske priser som lydmix og filmklipning for hans krigsdrama ”Hacksaw Ridge”.

Hvis vi lige skal runde nattens øvrige tabere, så må blikket været rettet på ”Lion”, ”Hell Or High Water” og ”Hidden Figures” med henholdsvis 6, 4 og 3 nomineringer. Ingen af de tre film var blandt vinderne. Der var heller ikke den store sejrsgang for ”Arrival”, der med 8 nomineringer, blot stak afsted med en Oscar for bedste lydklipning. Der var mere held til ”Manchester By The Sea”, som vandt bedste originale manuskript til instruktør Kenneth Lonergan og bedste mandlige hovedrolle til Casey Affleck. Affleck skulle faktisk slet ikke have spillet med i filmen, som var tiltænkt Matt Damon, som også er producer på filmen. Damon valgte dog at satse på den voldsomt dyre, og lettere udskældte, ”The Great Wall” i stedet for. Med Afflecks Oscar indskriver han sig sammen med brormand Ben Affleck som det 16. søskendepar, der begge kan kalde sig vindere af individuelle Oscars. Nu hvor vi er ved rekorderne, så er det værd at hæfte sig ved at førnævnte Oscar til ”Hacksaw Ridge” for bedste lydmix blev modtaget af Kevin O’Connell. Lyddesigneren skulle bruge 21 forsøg, før end at det her i nat lykkedes at hive en statuette hjem. Filmen ”Fences” vandt for bedste kvindelige biroller, men det lader til at producenten bag ”Fences” nøjes med at trække Davis’ rolle i birolle-kategorien med vilje, selvom den vel er tættere på at være en hovedrolle. Ifølge flere kilder for at være mere sikker på sejren i et lidt smallere felt. En uheldig drejning, hvis producenterne efterhånden kigger mere på bookmakere end på selve præstationerne i sig selv.

Som noget nyt var der ved annonceringen af de nominerede skuespillere, lavet nogle montager med tidligere vindere, således at der var en lettere eksklusiv klub at stile efter at blive medlem af. Dette klædte showet i uhørt grad, og var blot med til at skærpe præstigen. Et andet nyt tiltag var at presenterparrene i år blandt andet var udvalgt gennem en skuespiller og dennes forbillede. Nogle vil kalde det selvros, men på en hyldestaften som denne, kom det til sin ret. Charlize Theron havde valgt Shirley MacLaine, Seth Rogen havde udset sig Michael J. Fox og Javier Bardem talte varmt om Meryl Streep. Noget som ikke klædte Oscar-showet var så det faktum at lydmixeren bag ”13 Hours” (nomineret for netop lydmix-kategorien) angiveligt forsøgte at reklamere over for sit produkt via telefonisk kontakt til jurymedlemmer fra Akademiet. Det kostede enhver mulighed for sejr, for den slags må man naturligvis ikke. ”13 Hours” opretholdt sin nominering, men blev samtidig diskvalificeret fra egentlig konkurrence.

Værten Jimmy Kimmel formåede gennem showet at holde gryden i kog, og lavede flere sjove gimmicks undervejs. Blandt andet lavede han en slags Lion King-reference sammen med den lille charmerende knægt (Sunny Pawar) fra ”Lion”. Han lod også små slikposer dale ned fra oven, så stjernerne kunne få lidt at tygge på undervejs. Blandt øvrige højdepunkter havde han produceret et ganske morsomt videoklip, hvor nogle af de ypperste skuespilnavne fik til opgave at læse op af ondskabsfulde twitterkommentarer om dem selv. Et memorabelt øjeblik var det bestemt også, da Kimmel lod en gruppe uvidende turister entrere selve Oscar-uddelingen, så de pludselig stod ansigt til ansigt med de største stjerner. Turisterne havde forholdsvist svært ved at forholde sig til at komme i audiens hos dem, de normalt er adskilt fra via en tv-skærm. Blandt andet lykkedes det et par at blive ”viet” af Denzel Washington.

Årets Oscar-taler var en blanding af politiske indslag og rørende hyldester. Fra hjertet var det i hvert fald, da Viola Davis gik på scenen og næsten grådkvalt udtrykte sin stolthed over sin profession, som hun omtalte som det eneste fag, der skildrer rigtige mennesker der lever rigtige liv. Selvom hun går langt over tid, så bliver der alligevel ikke spillet den føromtalte musik. Faktisk sættes denne musik kun i værk 2 gange under selve showet, og det er en meget lav sats. Mahershala Ali holdt også en fornem tale, da han takkede sine tidligere lærere og eksterne voksne, som har været der for ham. Også han bliver rørt. Sejrherren i kategorien for bedste mandlige hovedrolle, Casey Affleck, gav en personlig tak til Denzel Washington for at være en stor inspirationskilde, mens Emma Stone i sin tale efter sejren for bedste kvindelige hovedrolle ligeledes roste sine mednominerede, og nævnte også at alle der fortjente en tak, dem ville hun opsøge og give en knusende krammer. Damien Chazelle (32) præsterer i øvrigt at blive den yngste instruktør nogensinde til at vinde en Oscar for bedste instruktion. En rekord som ellers har stået siden 1931. Angående taler leder dette hen mod de danske bidrag. Det blev nemlig ikke til dansk sejr trods 2 muligheder. ”Under Sandet” måtte lade sejren gå til iranske ”The Salesman”. Bulletinerne går desværre på at der har været ræson i at lade en iransk film vinde, som et statement mod landets ledelse. Selve statuetten blev også modtaget af en stedfortræder, da instruktør Asghar Farhadi var nægtet indrejse. Der er blevet skrevet en fællestale fra de udenlandske instruktører, herunder altså også Martin Zandvliet, for at påpege at filmindustrien er en smeltedigel, som man ikke kan ekskludere. En af aftenens presentere, Gael Garcia Bernal, luftede også lige hans mexicanske rødder i forhold til den omtalte grænsemur, som Donald Trump ønsker at bygge. Der var heller ikke nogen sejr til vores kortfilm-bidrag, hvor ungarske ”Sing” løb med opmærksomheden. Ej heller vores halve danske håb i form af Viggo Mortensen (hovedrollenomineret i Captain Fantastic) gav pote.

Årets In Memoriam (hyldest til det forgangne års afdøde filmfolk) bliver et rørende intro-øjeblik. Det er svært for Jennifer Aniston at annoncere Bill Paxtons nylige død, samtidig med at der i år er blevet sagt farvel til en enorm stjernerække med Gene Wilder, John Hurt, Carrie Fisher, Debbie Reynolds, Anton Yelchin, Mary Tyler Moore, Kenny Baker, George Kennedy, Ken Howard, Michael Cimino, Curtis Hanson, Zsa Zsa Gabor, Garry Marshall blandt de annoncerede. Du kan i øvrigt læse nekrolog om Bill Paxton senere i dag på cinemaonline.dk.

Sidste år blev Oscar-showet beskyldt for at være racistisk, eftersom at langt de fleste nominerede var såkaldt ”hvide mennesker”. I år kan man sige at der i hvert fald var ændret på det forhold, da Viola Davis, Mahershala Ali og hele holdet bag ””Moonlight” høstede de eftertragtede priser. I år er der kun et tema som står tilbage og det er showets sidste cirka 10 minutter. Fra det øjeblik hvor La La Land bliver annonceret og frem til de første takketaler ånder alt fred. Men så spottes der en febrilsk fyr som træder ind på scenen og begynder at snuppe kuverter ud af hånden på filmholdet. Showet er gået en del over tiden, og tanken kunne være at det er en executive medarbejder som skal have afrundet showet i en fart. Dog stivner flere smil efter nogle små ordudvekslinger, og kortet hvorpå der står ”Moonlight” kommer til syne. Jimmy Kimmel gjorde hvad han kunne for at holde hovedet koldt, og alligevel kan det undre at han indirekte påtager sig skylden. Evalueringen af ham har intet med det famøse kort i konvolutten at gøre, men han virker alligevel lidt rystet. Uanset hvem der bliver sat på som vært til jubilæumsudgaven nummer 90, så har de første vitser i hvert fald skrevet sig selv.

Sagen ruller uden tvivl videre i den næste tid, men når det er sagt, så lykkedes det alligevel at afvikle et fornuftigt og underholdende show, hvor priserne blev fordelt mere jævnt end postuleret.

Se her alle nattens vindere:

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE