Kaj & Andrea 9

2. august 2006 af David Lund

Kaj & Andrea 9 billede

En fremragende epsiode og en middelmådig der trods alt hænger utroligt godt sammen.

Kaj & Andrea er blandt de længst kørende børneprogrammer igennem tiderne, ikke kun i Danmark men verden over. Hvordan det kan være, er faktisk ikke så svært at forstå, for Kaj & Andrea har ganske vist holdt fast i dens oprindelige form og humor, men stadig udviklet den og fulgt med tiden. Pruttehumor og slapstick bliver aldrig gammeldags, specielt ikke hos børn der i forvejen søger et godt grin hos 2 velskrevne figurer i form af en frø og en papegøje. Kaj & Andrea har kørt på DR med enkelte pauser siden 1971, og har et så simpelt men samtidig et så velfungerende koncept, at stort set alle danskere, unge som gamle, er faldet for dem på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Frøen Kaj repræsenterer alt det drengede, da han selv er af hankøn. Det vil sige at stort set alt humor og diverse skøre udtalelser kommer fra ham. Papegøjen Andrea repræsenterer så alt det pigede, og det lægger hun ikke skjul på. Hun synger og danser, klæder sig ud i lyserøde kjoler og tager prinsessekroner på for et godt ord. Som makkerpar findes der nærmest ingen bedre end disse to, de er direkte modsætninger men danner stadig en vigtig symbiose, og jeg personligt kunne ikke forestille mig den ene uden den anden. Musikken er ligeså en vigtig del af Kaj & Andrea, og med en komponist som Povl Kjøller bag størstedelen af disse, kan man næppe gå helt galt i byen. Hvis du ikke kender f.eks. ”Bakke Snagvendt”, ” og ”Kaj & Andreas Duet” vil jeg vove påstå, at du ikke er vokset op i Danmark, eller i så fald har boet i et hul under jorden hele dit liv.

Kaj & Andrea 9 indeholder 2 afsnit af den nye skole, hvor Karla (spillet sublimt af Christine Skou) og Ole (spiller mindre sublimt af Ole Skibsgaard) udgør de 2 voksne mennesker. Kaj Og Andrea Og Fyrtøjet er et afsnit, hvor Kaj udfører sin typiske og geniale slapstick komik igennem en hund han ridder på og træner, og Kaj og Andrea udfører H.C. Andersen eventyret Fyrtøjet. Det er et afsnit der er rigt på humor, og hvis man ikke kan grine med som voksen her, har man altså et problem! Episoden kræver lidt at man kender Fyrtøjet på forhånd, for at kunne se det humoristiske i Kaj og Andreas version, men udover det er det nemt at læne sig tilbage og nyde hvert et øjeblik. En ting der ikke har fulgt med tiden i Kaj & Andrea er det minimalistiske præg der er over hver en episode, for ligeså i Fyrtøjet har karaktererne ikke andet end få kostumer, et par masker og nogle småmønter at lege med. Dette er en vigtig del for at lade børnenes fantasi løbe af sted, og skabe deres egne forestillinger af hvad der foregår, lidt ligesom når man læser en bog. Afsnittet ville være helstøbt med en sang, heldigvis er der en i den næste episode, så som en komplet DVD må disse 2 afsnit siges at fungere harmonisk sammen.

Kaj Og Andrea Leger Med Æg er lidt mere nede på jorden end sidste afsnit. Faktisk overtager Andrea styringen meget i dette afsnit, og står ligeså ofte meget for humoren. Sammen med Karla leger Kaj og Andrea med æg, hvilket selvfølgelig udmunder i endnu et H.C. Andersen eventyr, nemlig Den Grimme Ælling. Selvom afsnittet bestemt er underholdende, når det slet ikke op på Kaj Og Andrea Og Fyrtøjets højder, og jeg tror det er fordi man har valgt at give Kaj en lille pause. I de ældste afsnit var Andrea hovedpersonen, men som tiden er gået, har Kaj egentlig overtaget styringen da han uden tvivl appellerer mere til børn. Når man så går tilbage til Andrea som hovedperson, virker det egentlig mere gammeldags og hyggeligt, frem for den slagkraft det giver når Kaj er i centrum. Episoden slutter af med Kaj Og Andreas Duet der er et fantastisk lille nummer, og sammen med Karlas unikke metode på at få dukkerne til at danse op af hende på, er denne sang nærmest ikke gjort bedre før.

Den eneste klage jeg har til denne DVD opstår hver gang jeg anmelder børneprograms DVD’er, nemlig at den sagtens kunne indeholde minimum 2 episoder mere, for pladsen er der. De 2 episoder der er herpå er dog uden tvivl seværdige og hænger godt sammen, da de er så forskellige at man endda kunne sige at de ligesom Kaj og Andrea udgør en symbiose. De er velvalgte, og for det får DVD’en her en ekstra stjerne.

Ekstramateriale er der intet af, og jeg undrer mig over at man ikke lige smed et par sange ind som ekstramateriale. Episoderne vises i deres oprindelige 4:3 fullframe form, lyden er kun i dansk stereo og der er valgfrie danske tekster til. 0 stjerner til det.

Titel: Kaj & Andrea 9
Original Titel: Kaj & Andrea 9
Premieredato: 4. juli 2006