Keane - Strangers

20. november 2005 af René Hyldig

Keane - Strangers billede

Keane på scenen og i kulisserne

Baggrund
Keane består af sangeren Tom Chaplin, trommeslageren Richard Hughes, og Tim Rice-Oxley på piano, og udmærker sig således ved IKKE at have hverken bassist eller guitarist. De er skolekammerater, og kommer fra Battle, i Sussex, England hvor de dannede Keane i 1997. Men det var først i 1999 at de begyndte at skrive egne sange, og i 2000 udkom deres første single. Og først med deres fjerde single This Is The Last Time, udgivet på selskabet Island at de slog igennem. I 2004 udkom debutalbummet Hopes And Fears, der blev en mega-sællert, i slipstrømmen på Coldplay, og indbragte bandet to brit-awards. Musikken kan beskrives som Travis tilsat piano, båret af Tom Chaplins fremragende vokal.

Omtale
Nærværende udgivelse er en dobbelt-DVD. Sættet består af en timelang dokumentar om Keane, filmet af af en af gruppens gamle venner Ed Roe. Dokumentaren dækker Keanes 2005 Tour of America. Desuden indeholder albummet 16 live-optagelser, hver med et nummer og fra hver sin koncert. Ydermere er der et par foto-gallerier, seks promo-videoer og to ”making of” videoer.

Dokumentaren er filmet i sort/hvid, og virker som en slags videodagbog fra USA-touren. Samtidig får vi interviews med de tre gruppemedlemmer, både om deres venskab op igennem skoletiden, men også om tilblivelsen og udviklingen af Keane, helt fra deres start som en guitar-orienteret kvartet og til den trio af trommer, piano og vokal de er i dag. Hvordan de gav utallige koncerter på bittemå spillesteder i London og var nødt til at tjene penge som medicinske forsøgspersoner for at få økonomien til at slå til, over turen med electronica, og til deres nuværende form. Filmen er krydret med små clips af gamle optrædender, fotos, etc., helt tilbage fra den første optræden på The Hope And Anchor tilbage i 1998.

Undervejs on-the-road overværer vi photo-shoots, sangskriverprocessen, gruppens småskænderier, en meget regnfuld festival-optræden, øve-sessions i studiet, plus diverse bidder af live-optrædender lige fra London til Japan. Optagelserne er meget enkle og lidet ambitiøse, nærmest som amatør-optagelser, men formår måske netop derfor at virke friske og virkelighedstro. Gruppen selv forekommer meget nede på jorden, ja faktisk som om de er en lille smule benovede over at spille verden over for så mange mennesker.

Live-delen består af optagelser fra Irving Plaza, New York City, Brixton Academy, London, Aragon Ballroom, Chicago, Barrowlands, Glasgow, Wireless Festival, London, Fleur De Lys, og Birmingham. Vi får alle titlerne fra Hopes and Fears albummet, plus tre b-sider, det gamle nummer Allemande (b-side til This Is The Last Time), Snowed Under (b-side til Somewhere Only We Know), On A Day Like Today (b-side til Bend and Breake), plus et nyt nummer Hamburg Song, der sikkert vil være at finde på bandits kommende album.

Der er en god lyd på numrene, der giver et bredt billede af Keanes optrædender på de forskellige venues. Kvaliteten er lidt svingende, visuelt. Når den er bedst, er det knivskarpe billeder, og fine klipninger med præcise og detaljerede billeder af de tre musikere, vekslende med vues ud over det entusiastiske publikum (Brixton), mens kvaliteten andre steder lader noget tilbage af ønske (New York). Overordnet set er alle optagelserne dog bestemt værd at se, og især lytte til.

Vurdering
I September i år gik Keane i Helioscentric studiet i New York for at indspille opfølgeren til Hopes And Fears. Det skal blive spændende at se om den svære toer kan matche debutalbummet. Indtil da kan man med fordel forsøde ventetiden med DVD-udgivelsen Strangers. Der er materiale nok til mange stunder. Skulle udgivelsen have været helt i top havde jeg dog hellere set at dokumentar-materialet var anbragt på den ene DVD og musikken på den anden, i stedet for som nu. Og at man havde valgt at vise en enkelt koncert fra start til slut, i stedet for alle disse bidder. Jeg var blandt de heldige der oplevede Keane i Vega i april 2005, og jeg kan stå inde for, at hel koncert med bandet er en stor fornøjelse!

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Universal Music
Danmark