Kylie - Showgirl (DVD)

15. december 2005 af Per C. Halling

Kylie - Showgirl (DVD) billede

I godt 20 år har Kylie været en aktiv sangerinde og med mange numre på hitlisterne, så mon ikke hun også overlever både Britney og Christina, som så mange andre, hvis hun overlever sin brystkræft.

Julen båder traditionelt på en række koncert/Greatest Hits album, hvis ikke deciderede genudgivelser fra store navne. Her skal vi kigge nærmere på en af de gode af slagsen Kylie – Showgirl, som blev optaget i forbindelse med hendes The Greatest Hits Tour i fjor, hvor hun bl.a. også gæstede Danmark og en række andre store byer rundt om i Europa, med dette store og flotte show.

Har overlevet det meste

For godt 20 år siden, frisk fra Tv-serien Naboerne, sprang lille Kylie ud som sangfugl i kølvandet på masser af andre 80’er grupper og sangere, der for de flestes vedkommende, sjældent blev til mere end one-hit-wonders. Men Kylie formåede at skabe nogle habile succeser, ikke blot fordi hun så sød ud, men hun turde også tage nogle chancer på rette tid og sted. Hun har i tiden løb også forsøgt, at skifte stil på mange måder, og prøvet at arbejde sammen med mange forskellige producere, kunstnere og været heldig med de instruktører, der har været valgt til at lave hendes videoer, som har gjort, at hun altid er blevet betegnet som en af de mere seriøse popsild af både anmeldere og fans.

Selvom hun fortiden lever en noget tilbagetrukket tilværelse efter hun i fjor, kort efter dette shows optagelse, fik konstateret brystkræft, skal hendes egen energi og hendes fans nok snart få hende tilbage på scenen igen, for hun er ikke en af dem som er kommet sovende til sin succes.

Så uanset om du er en ung mand i slutningen af 30’erne, en søgende person i 20’erne, eller sågar en teenager pige eller dreng, så er det sikkert du kender til Kylie og kan synge med på mindst et af hendes mange numre fra, enten før eller nu.

Et stort show på mange måder

Når man tænker på at Kylie startede i det små med at synge playback alene på tv-stationer og andre spillersteder, er det imponerende at se hun i dag før hver koncert har mindst har 100 mand i arbejde for at bygget en speciel, til hende, designet scene og altid på scenen sammen med mindst 6 – 7, sit eget band, og iført tøj, kjoler designet af Karl Lagerfield og John Galliano, som hun skfter adskillige gange under hvert show. Disse koncerter har kostet 7,5 millioner Euro, hvilket sikkert kommer hurtigt ind igen for hendes koncerter kører for udsolgte huse lige meget, hvorhenne hun stiller op.

Showet / Koncerten er en lang rejse ind i ikke blot Kylies karriere, men også ind i forskellige stemninger, så selvom hendes stemme måske ikke er den kraftigste og måske flotteste blandt tidens popdivaer, så har den sin charme, som sammen med hendes søde smil og frække øjne en evne til at fange og gøre hendes stil tidløs. Hvis jeg skal sige noget, som mangler i denne samling af hits, må det være hendes smukke ballader sammen med andre kunstnere, som fx Nick Cave, som det kunne have været fedt at have med som gæste stjerner. Jeg tror man har udeladt dem for at en evt. mindre sanger skal ødelægge et ellers godt nummer, som fans kender og elsker. Ud fra den betragtning er det naturligvis et klogt fravalg.

Track Lister

Koncerten og dvd’er er delt op i forskellige afdelinger og trykker du på MENU-knappen under koncerten, hopper dvd’en ind og stiller sig ud for den melodi du lytter/har lyttet til. En fiks lille detalje hvis du ikke lige kender alle hendes sange. Men lad os kigge lidt på de forskellige afdelinger med hits fra en godt 20 år (ca. 1987 til 2004) lang karriere.

Act 1 - Showgirl

Overture, Better The Devil You Know, In Your Eyes, Giving You Up og On A Night Like This

Act 2 – Smiley - Kylie

Shocked, What Do I Have To Do og Spinning Around

Act 3 – Denial

In Denial, Je Ne Sais Pas Pourquoi og Confide In Me

Act 4 – What Kylie Wants – Kylie Gets

Red Blooded Woman / Where The Wild Roses Grow, Slow og Please Stay

Act 5 – Dreams

Over The Rainbow, Come Into My World, Chocolate, I Believe In You og Dreams

Act 6 Kyliesque

Hand On Your Heart, The Locomotion, I Should Be So Lucky og Your Disco Needs You

Encore – Minx in Space

Put Yourself In My Place, Can't Get You Out Of My Head, Especially For You og Love at First Sight.

Ekstra Materiale

Ekstra Materialet er ikke synderligt omfattende, men fans skal nok sluge det råt:

Behind The Feathers Backstage Documentary

På lige godt 20 minutter ser og hører om, hvordan dette show er blevet skruet sammen og vi ser også hvordan Earls Court Arena bliver bygget op og om, med masser af teknisk isenkram, som senere med tekst, farver, billeder, lys og andre effekter skaber en helt fantastisk stemning man faktisk godt kan mærke hjemme i stuen, specielt hvis man ser den, enten på en af de nye store fladskærme, eller en projektor.

Showgirl Screen Visuals

Er et kig på grafikken og de mange specielle figurer og andet som bl.a. vises på storskærmene bag Kylie i løbet af koncerten. Du kan pause undervejs så du kan studere dem nærmere, hvis du skulle få lyst til at kopiere nogen af ideerne.

Showgirl ROM Section

DVD’en og Kylie har på denne også lagt lidt til dig og din computer bl.a. en række Wallpapers og en række Screensavers, som enhver rigtig fan naturligvis må langt ind efter han/hun har set showet enten her på dvd eller i virkeligheden, måske som minde om en fantastisk aften.

Billedet og Lyden

Koncerten er smukt optaget i 16:9 Anamorphic Widescreen med flotte farver og, på tros sin meget rytmiske musik, rolige billeder med meget rolige klip og overgange mellem der forskellige afdelinger og sange. Billedet er flot skarpt, dog ikke lige så skarpt som man fx kender fra Image’s udgivelser, men det gør ikke så meget i dette tilfælde, når den er optaget så godt og medrivende som denne her. Man har under hele koncerten virkelig følelsen af at være tilstede. Nogle gange er man oppe på scenen sammen med Kylie og blandt de forskellige dansere, andre gange er man nede blandt publikum. Af og til kommer får man også nogle flotte kamerature hen over på publikum, som godt kan give et lille sug i maven, hvis du ser den på en stor skærm.

Lyden kan du vælge i hele 3 forskellige udgaver DTS, Dolby Digital 5.1 eller Dolby Surround 2.0. Selvom det kun er popmusik, skal lyden også være god for, at man gider lytte til en koncert mere end en gang frem for, at man tager sin studie CD frem istedet for og det gør den her. Lyden er rigtig godt mixet, specielt hvis du lytter til den i Dolby Digital 5.1 eller DTS passer den perfekt til de flotte billeder, specielt også fordi publikum er godt mixet ind i det samlede lydbillede så det hele sammenlagt går op i en større enhed og virkelig giver følelsen at være tilstede og måske genopleve koncerten.

Menu og Tekster

Menuerne er flot animeret og ledsaget af et af hendes mange hits. Der er hurtige at hoppe rundt i og finde lige den sag du vil høre.

Der er hverken tekster på koncerten eller Ekstra materialet, så du skal kunne sangene i forvejen hvis du vil skråle med undervejs og hvis du ikke er stærk i engelsk får du ikke meget ud af dokumentarprogrammet, så du må nøjes med, at lege fluen på væggen og se og leve dig ind i, hvordan det er stable et så stort show på benene.

Konklusion

Kylie har allerede udsendt en Greatest Hits CD, men jeg vil faktisk anbefale man investere i denne, med mindre man slet ikke kan undvære studieudgaverne, og herefter købe udvalgte cd’er fra hendes mere end 20 år lange karriere, for ud over en masse af hendes bedste sange få man også et fantastisk visuelt show. Det eneste man som fan kan savne, er hendes duetter, men heller det, end en halvdårlig substitut for fx Nick Cave eller Robbie Williams.

At Kylie kort tid efter denne koncerts optagelse fik konstateret brystkræft, gør den ikke mindre interessant, for der kommer nok til at gå noget tid endnu, før vi ser den lille Australske sangfugl på scenen igen.

Kylie har styr på publikum både i Earls Court Arena, men også helt ud til dem, som sidder og ser denne dvd, for den sprudler af energi og det er på tros af musikken er næsten den sammen, og Kylie er den samme lille frækkert, hun var da hun kom frem, blot lidt mere moden at se på, men det giver bare gamle fans stadig noget at komme efter.

Hvis denne koncert har givet dig mod på mere, så besøg hendes hjemmeside www.kylie.com eller besøge Bag om Kylie_Minogue som er en god guide til hele hendes liv og hvad hun har lavet indenfor musik, film og TV. Prøv også at købe og noget af hendes ældre musik fra 90’erne, for hun er en kunstner, der har prøvet lidt af hvert, selvom hun er mest kendt for danseglad 80’er pop.

DVDen er venligst stillet til rådighed af EMI Music Denmark.

Titel: Kylie - Showgirl
Original Titel: Kylie Minogue - Showgirl - The Greatest Hits Tour