Le Donk & Scor-Zay-Zee

26. marts 2011 af David Lund

Le Donk & Scor-Zay-Zee billede

Mockumentary og dokumentar i et! Eksperimentet lyder mere interessant end det ender med reelt at være.

Shane Meadows elsker at vise sit publikum en bid af England i sine film – naturligvis implementeret bedst i ”This Is England” hvor selv ikke titlen lægger skjul på dette. Med hans seneste film, tager han dog udgangspunkt i nogen helt andet. Delvis dokumentar, mockumentary og ren og skær komedie viser ”Le Donk & Scor-Zay-Zee” os en helt ny og fuldstændig skizofren måde at lave film på. Hvornår er det virkelighed og hvornår er det ikke? I sidste ende er dette dog ikke pointen med filmen, som da ellers ville have stukket endnu dybere, og muligvis endda have endt som en milepæl i filmhistorien. Pointen er dog blot at underholde, og med netop dette efterlader Meadows sit publikum med lidt tør smag i munden. Selvom ”Le Donk & Scor-Zay-Zee” er ganske underholdende, hvilket vel er pointen, ønsker man stadig noget større og mere ambitiøst fra en filmskaber, der helt utraditionelt blandet virkelighed og fiktion sammen på denne måde.

Filmen følger en efterhånden halvgammel roadie hvis musikkarriere aldrig kom i gang, og hans nye satsning managermæssigt på en talentfuld ung rapper, som han vil forsøge at få til at opvarme for Arctic Monkeys. Vi blandes undertiden ind i hans underudviklede privatliv, som egentligt desværre blot ender som en løs tråd i den samlede fortælling, og afslutningsmæssigt viser filmen, at der er håb ud for verdens mange tosser. Jeg vil nu ikke sige at hele korthuset braser sammen på noget tidspunkt, men det er gennemgående ganske ustabilt, fordi vi bliver fodret med ligegyldige informationer fra start til slut, som tilmed også krydres med en håndfuld musikmontager, og når filmen kun har en spilletid på få 71 minutter, kan man kun undre sig over, at man ikke har fokuseret mere på en rød tråd i fortællingen. Med den historie filmen nu har, kunne man snildt have skåret det hele endnu mere ind til benet, og derved haft en kortfilm i stedet for en spillefilm – et format filmen unægtelig havde fungeret bedre som.

”Le Donk & Scor-Zay-Zee” er dog både sjov og underholdende. Man keder sig ikke i selskab med den usympatiske Le Donk og ej heller den kejtede Scor-Zay-Zee, og når det er sjovt, så er det faktisk rigtigt sjovt. Hvis Meadows dog ingen ambitioner har med projektet, kunne det dog have været bedre blot at droppe alt det virkelige, fokuseret på sine karakterer og lavet en film der var konsekvent morsom hele vejen igennem. Som slutresultatet er nu virker det som et halvhjertet projekt, hvor enkeltdele stikker ud som mindeværdige men sammenhængen og balancen imellem dem er så ustabil, at det ender som en forglemmelig oplevelse.

Ekstramateriale – 1/6

Biografier, filmografier og en trailer. Intet nyt at tilføje til oplevelsen, og det er netop ekstramaterialet, der kunne have pustet lidt mere liv i filmen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Voices Music & Entertainment.