Lemony Snicket's: A Series Of Unfortunate Events (PS2)

12. februar 2005 af David Lund

4 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Lemony Snicket's: A Series Of Unfortunate Events (PS2) billede

Et godt varrieret platformsspil hovedsageligt for de 8-12 årige baseret på filmen

Spil baseret på film bliver spyttet ud af hovedproducenterne for tiden, og det er meget forskelligt om de har fået noget godt ud af materialet. Spillet her er så absolut en af de bedre af slagsen, og selvom der står et "3+" mærke (for børn over 3 år) på forsiden, vil jeg dog indrømme det bliver for svært for de mindste senere henne i spillet. Jeg har følt mig godt underholdt hele vejen igennem spillet, så selv de voksne kan være med her. Det er jo ingen hemmelighed at filmen er baseret på en række bøger, men spillet her læner sig dog allermest op af filmen, og de ting den har valgt at plukke ud.

Man bliver langsomt men sikkert sat ind i spillets funktioner, og der kommer nye "små" spil hele vejen igennem, og det er her spillet scorer sine point. Det er simpelthen så varieret, at det har et godt greb om spilleren stort set hele vejen igennem. Selvom det bliver sværre jo længere man kommer ind i spillet, dukker der konstant nye funktioner og opfindelser op, men en enkelt gang imellem ville man dog stadigvæk ønske man kunne vælge sværhedsgrad, da det for de voksne nok vil blive en smule for let og simpelt i længden.

Man styrer i spillet de 3 forældreløse søskende Violet (den ældeste og opfinderen), Klaus (den midterste og belærte) og Sunny (spædbarnet der kan bide igennem alt) og deres flugt fra den frygtlige Count Olaf der er ude efter deres formue. Typisk kan man vælge at styre mellem Violet og Klaus, der hver har deres egenskaber, og senere forskellige våben. Sunny styrer man kun i enkelte situationer, da hun typisk sidder på ryggen af Violet. I den allbedste platformsstil skal man bevæge sig igennem masser af huse, labyrinter og mange andre lokationer. Spillets fordel for de yngre spillere er, at man egentlig har uendeligt liv. Man har en vis portion liv, og når det er brugt op, starter spillet fra et sted tæt på hvor man døde. Det virker ret godt, og hjælper på at holde spilleren ved skærmen, og ikke give så let op. Udover det kan man selvfølgelig finde energi rundt omkring, så man ikke altid dør, og små puslespilsbrikker. Når man har fundet nok puslespilsbrikker, kan man gå ind i menuen og åbne forskellige billeder og funktioner.

Spillet varierer mellem den typiske løben rundt, men besidder også diverse adventure-dele. F.eks. når Violet opfinder våben og andre ting der kan bruges (flyvesko, baby booster og meget andet) skal man selv sætte det sammen, og når man skal finde delene der oftest godt kan gemme sig lidt. Udover det er der funktioner som tryk på knapperne på det rigtige tidspunkt i den bedste Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude stil, og forskellige måder man skal bekæmpe bosserne (Count Olafs håndlangere) i spillet på. Spillet veksler fra det typiske 3D-univers til et mere simpelt 2D-spil når man styrer Sunny, og selvom det lydder kedeligt er det oftest her spillet er sværest og i det højeste tempo. Tilhængere af den gamle Commodore 64 vil føle sig godt tilpas her.

Grafikken i spillet er ganske lækker. Farverne flyder lidt sammen, men passer godt med stemningen der godt må være en smule dyster. Men det er nu lyden man skal være mest opmærksom på, musikken og de forskellige lyde som regn, blæst og knirken giver en solid atmosfære.

Der hvor spillet taber point er manglen på en 2 player mulighed og sværhedsgrad valg. Selvom det kun er 2 ting, føler jeg de er ret essentielle i disse dage, hvor udvalget af PS2 spil er enormt. Hvis man er fan af filmen (eller bøgerne for den sags skyld) er dette nærmest et must-buy, men er man ikke den store tilhænger, er der nok ikke meget at hente her, specielt ikke hvis man er over de 15. Spillet har en god humor, atmosfære og er ganske varrieret, men i sidste ende også for let. Hvis der var nogle andre muligheder end blot at begynde spillet på den eneste måde man kan, havde spillet vundet en masse hos mig, og det er derfor jeg må "nøjes" med at give den 4 stjerner. Ikke at det er lidt, men spillet her kunne have været så meget mere end det er.

Spillet er venligst stillet til rådighed af ActiVision.

Titel: Lemony Snicket's: A Series Of Unfortunate Events
Original Titel: Lemony Snicket's: A Series Of Unfortunate Events