Like Crazy

7. juni 2012 af Monica Svane

6 stjerner Skriv en kommentar

Like Crazy billede

Forblændet af forelskelsens sødme, vil Anna og Jacob ikke acceptere livets og ikke mindst kærlighedens konsekvenser, men det tvinges de til af instruktøren Drake Doremus.

Både Anna (Felicity Jones) og Jacob (Anton Yelchin) er studerende på college i L.A., Jacob er spirende møbeldesigner fra byen og Anna er en talentfuld journalist fra London. Efter Anna tager det første skridt og inviterer Jacob ud rammer forelskelsen og det sidste stykke tid, før Anna skal tilbage i England, forsvinder de ind i deres egen verden, hvor alt er muligt. De to bliver så afhængige af hinanden og deres kærlighed, at Anna vælger at blive i USA, selvom hendes visa er udløbet og dermed bryder loven.

Sommerferien går med at blive i deres fornægtelse af verden omkring dem, men da Anna tager hjem rammer realiteterne. For en uge uden hinanden var hård, men da Anna ikke kan rejse tilbage til USA, bliver de nødt til at være adskilt – for dem virker det som en evighed.
Når de kort ser hinanden i England træder den fjollede kærlighed til, men når de er afskilt præges deres forhold af ængstelighed, jalousi og fornægtelse. De kan ikke finde ud af at være sammen, heller ikke at være uden hinanden og i hvad der virker som årevis, kan de ikke finde balancen.

The gory bits of you
Filmen placeres i den utaknemmelige genre, romantisk drama, men er endelig det friske pust som genren har ledt længe efter. Her er der blevet lavet en film der stoler på sit publikum, nok til at alt ikke skal forklares. Filmen er næsten ligefrem afhængig af, at seeren har været forelsket eller oplevet det man troede var ens store kærlighed – nemlig den første. Det bevises allerede tidligt, da Anna og Jacob skal på deres første date og filmen vælger at filme dem hver for sig og ikke i fuld skærm – det vil sige, at når der filmes på Anna kan man se hele hendes krop men den højre side af skærmen er sort. Det er en meget lille ting, men gør at man virker mere til stede, at selve scenen og situationen virker mere virkelig, end hvis man så hele bredformatet, eller hvis man kiggede på begge personer på samme tid.

Her vises også potentialet i manuskriptet, for denne date virker som noget af det mest realistiske jeg har set. Anna og Jacob taler lidt om dem selv, men selve situationen handler mere om de blikke de sender hinanden, end ligegyldigt snak om himmel og jord. Det går hurtigt op for publikum, og for dem selv, at her er mere end bare en uskyldig flirt. Doremus viser kun små detaljer, der viser alt! Om det er små smil, eller fødder der kærtegner hinanden, så er seeren ikke i tvivl om hvad der sker.

Det er også tidligt i filmen at Anna læser en digt op for Jacob, noget hun selv har skrevet: ”I thought I understood it, that I could grasp it, but I didn't, not really. Only the smudgeness of it; the pink-slippered, all-containered, semi-precious eagerness of it…the gory bits of you, and the gory bits of me.” Som det altid er med drama, når der oplæses et digt, gerne skrevet af hovedpersonen selv, så har det en betydning og en symbolik i forhold til fortællingen, og det har det i den grad også her. For de troede begge at de forstod kærlighed og især den kærlighed der var mellem dem. I forelskelsen lever de i den totale fornægtelse af hvad livet kan byde dem, men i årenes løb, hvor de er fra hinanden, begynder de at overveje om de har hvad der skal til, til at kunne blive sammen på trods af alt.

Lige i hjertet
Filmen har både vundet Grand Jury Prize for filmen i sig selv og Felicity Jones vandt Special Jury Prize for Best Actress, begge på Sundance Film Festival, og ikke uden grund. Det er svært at nævne noget i denne film der ikke er tænkt over – hver en detalje passer. Ligesom forholdet vikles filmen ind i en balancegang mellem fjollet kærlighed, sorg og afklaring. Musikken, der er præget af stille smukt pianospil af Dustin O’Halloran, understøtter de ekstremt smukke billeder og den sitrende ængstelighed, når de er hver for sig. Man bliver aldrig træt af at se på skærmen og på de billeder af varme og glæde når parret er sammen og af kulde og klarhed når de er adskilt. Både Felicity Jones og Anton Yelchin spiller fænomenalt og giver seeren de optimale vilkår for identifikation. For lige meget hvem du er, har du oplevet en af de situationer der udspiller sig i filmen, og du vil blive ramt af en mavepuster – lige i hjertet.

Titel: Like Crazy
Original Titel: Like Crazy
Premieredato: 7. juni 2012