Lille Kylling (PS2)

14. februar 2006 af David Lund

Lille Kylling (PS2) billede

Det typiske platformsspil pakket ind som Lille Kylling. Intet nyt under solen.

Netop som Lille Kylling har ramt de danske biografer, har Buena Vista Games i samarbejde med Disney udgivet en spilversion. Lille Kylling er et platformsspil i den reneste forstand. Man kan gå så langt at sige, at det er en blanding af alle de kendte elementer uden nogen original idé gemt nogen steder. Dette kan til dels virke fra tid til anden, men i denne omgang er der langt flere irritationsmomenter end egentlige øjeblikke man nyder at spille.

Inden spillet starter vælger du sprog, og det er jo helt fantastisk for børn, at man kan spille spillet på dansk, så disse kan forstå det. Desværre er det engelske lydspor glemt, så der er kun dansk, svensk og norsk at vælge imellem. Her kunne jeg godt bruge originalsproget. Dernæst skal du vælge sværhedsgrad, og forskellen i disse 3 (nem, mellem og svær) ligger i hvor mange ting du skal samle for at kunne nå til næste bane, og selvfølgelig spillets A.I. Denne ændres dog ikke ligefrem markant, men man kan dog mærke det fra den ene sværhedsgrad til den anden. Spillet følger herfra filmen ganske lineært og til punkt og prikke, og det anbefales da klart at se filmen før du kaster dig ud i spillet, for ellers er der mange ting der går tabt, og meget der bliver ødelagt ved filmoplevelsen. Coveret på Lille Kylling pryder af sit 3+ år, men spillet er tilstrækkeligt svært til at jeg ville kunne anbefale børn under 9 år det.

Den ene bane af indsamling af agern og hemmelige kort der åbner små multiplayerspil, kommer efter den anden, og inden man ved det er man nær spillets slutning. Der er som så ingen synderlig udvikling igennem spillets ellers mange baner, og man får sjældent lov til at udforske de verdener man skal igennem ordentligt. En bane jeg godt kunne lide var stikboldsbanen, men styringen var stadig klodset og banen for hurtigt gennemført. Den klodsede styring er ganske gennemgående for spillet, og alene pga. dette bliver man ofte udsat for situationer hvor man falder ned i et hul, og skal hoppe sig igennem de samme ting igen og igen. Det er trættende, men sådan er spillets grundlag. Det er ikke så meget fordi det er direkte svært, det kræver bare træning fra ens side, og har man tålmodighed til dette, skal man nok nå til spillets slutning, og hvad så? Jo, man kan trappe det op til næste sværhedsgrad, eller fokusere på de små multiplayerspil man har åbnet undervejs. Disse er baner fra singleplayerspillet, bare med mulighed for at dyste mod sine venner. Det fungerer egentlig fint nok på de præmisser der nu er, men spillets gennemgående problemer er stadig til stede.

Grafikken er nu nydelig nok. Det er jo ikke det store problem at overføre fra tegnefilmsmediet til computermediet, da grafikken stort set allerede er lavet. Verdenerne man bevæger sig rundt i kan virke store og forvirrende, men før man lærer dem at kende, har man pludselig gennemført dem. Det er lidt synd, da der sikkert har ligget meget arbejde i at udforme dem. Filmsekvenserne kører ligeså glidende, og fungerer rigtig godt i kontekst med spillets udvikling. Lydene og stemmerne er professionelt udført, og til dem har jeg ingen klager. Derimod er musikken enormt stressende, irriterende og ensformigt. Det er de samme få melodier der går igen, og de har stort set ingen udvikling undervejs. Hvis der lige er et punkt man skal igennem i spillet, som kræver mere end 2 forsøg, vil man næsten uden tvivl gå ned med flaget blot pga. musikkens enorme indflydelse på ens evner.

Lille Kylling er klart en bedre film end den er et spil. Spillet fungerer kun delvist til tider, men for det meste spiller man kun for at komme videre til det næste, og i håb om at næste bane er mere gennemført. Det er ikke et helt elendigt spil, og enkelte baner underholder da uden tvivl, men holdbarheden er for lav til at kunne holde gejsten oppe. Spillet anbefales til børn i alderen 9-14, men er du nybegynder er spillet for svært, og er du rutineret spiller er spillet for let. Kan du overleve de typiske irritationsmomenter i platformsgenren, skal du da være velkommen til at give dette spil et forsøg eller to.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
K.E. Media.

Titel: Lille Kylling