Live Fra Bremen - sæson 2

12. december 2010 af Jesper Poulsen

Live Fra Bremen - sæson 2 billede

Frem med den store klæd-ud-kasse!

Sketch-konceptet Live Fra Bremen har vist sig særdeles bæredygtig. Imens 3. sæson er i fuld gang, kan man gense sæson nummer 2 på denne dobbelte-dvd udgivelse. Holdet består af Esben Pretzmann (Drengene Fra Angora), Lars Hortshøj (Langt Fra Las Vegas), Iben Hjejle (Klovn), Andreas Bo Pedersen (Cirkusrevyen), Lene Maria Christensen (Frygtelig Lykkelig, Lulu & Leon), Christiane Schaumburg-Müller (2900 Happiness, Vild Med Dans) samt Lasse Rimmer (Casper & Mandrilaftalen) der spinder de mange indslag sammen med sin rubrik Nyhederne Sådan Cirka...

Foran et live publikum skydes der med skarp satire som slet ikke er ræd for at bevæge sig under bæltestedet op til flere gange. Ikke mindst den efterhånden klassiske følgeton fra swingerklubben! Men ellers er det spejdere, x-factor, sexbrevkasse bestyret af Olsen Banden, parterapi, overenskomstforhandlinger blandt klovne og meget andet godt som får på puklen. Dygtige folk som Rasmus Olsen, Elias Ehlers, Michael Schøt, Søren Dürr og ikke mindst idémand Casper Christensen er hjernerne bag de skæve og skøre komediebidder, der bliver præsenteret fra scenekanten. Naturligvis er der stor forskel på hvad der er lummert, hvad der er sort, hvad der er plat og hvad der er ti hi-agtigt. Hvor der er publikum, er der forskellig humor og delte meninger. Derfor vil hvert show (varighed 40-45 minutter) være en blandet landhandel af prutte-humor, parodier og perplekse personligheder. Det kan selvsagt derfor ikke anbefales at se samtlige 386 minutter i et hug, for så bliver man mæt og træt i bøtten.

Hvert show lanceres af en gæstevært, som ikke alene kickstarter udsendelsen, men også siden medvirker i spøjse roller undervejs. F.eks er Michael Carøe naturligvis således vært i en satirisk udgave af Så Det Synger, hvor Paradise-Amalie får til opgave at synge Oles Nye Autobil. Gæsteværterne tæller desuden folk som Nikolaj Steen, Ditte Hansen og Jan Gintberg.

Det geniale er at holdspillerne dækker så mange områder inden for komediespillet. Esben Pretzmann er en mester ud i de splejsede typer, mens Lars Hjortshøj er et sandt udklædningsstykke (der også engang i mellem improviserer, så medspillerne bryder ud i grin). Og så må vi ikke glemme Andreas Bo Pedersen som er kong parodi. I sæson 2 kommer typer som Clement Kjærsgaard, Johannes Møllehave, Ole Thestrup og Jesper Langballe under MEGET kærlig behandling! Der skiftes scene og tøj og karakter i et væk, og i de små kunstpauser er der optaget en del ”reklame-spots” for brugbare produkter som f.eks. en himstregims der har til formål at holde glubske rovdyr på afstand.

Sæson 2 indeholder mange højdepunkter. Se blandt andet Ekstra Bladets retsag mod jetset-dronningen, se statsministerens spindoktor på tynd is, og se fiskespiserne Minna og Gunnar diskutere filet... Man kan så argumentere både for og imod om live sketches holder til en overføring på dvd. Det er naturligvis sjovest at se det ”direkte direkte”, for så ved man at det er nu det gælder. Men med dvd-udgivelsen kan man også lure sine favoritter om og om igen og selv bestemme det rette tidspunkt for at se lidt muntert og uforpligtende hurlumhej.

Scanbox.

Titel: Live Fra Bremen - sæson 2
Original Titel: Live Fra Bremen - sæson 2
Premieredato: 16. november 2010
Instruktør: Mette Hesthaven
Skuespillere: Iben Hjejle, Andreas Bo Pedersen, Lasse Rimmer, Lene Maria Christensen, Lars Hjortshøj, Esben Pretzmann, Christiane Shaumburg-Müller, Michael Carøe, Nikolaj Steen, Rasmus Botoft, Ditte Hansen
Spilletid: 386 min.
Selskab: TV2, Douglas Entertainment, 2010