Living is Easy With Eyes Closed

11. september 2014 af Bo Slagelse Pedersen

Living is Easy With Eyes Closed billede

En prisvindene spansk feel good komedie som man bør unde sig selv.

I 1966 kom John Lennon til Spanien, nærmere betegnet Almeria, for at indspille en film. Hvad gør man så, når man er kæmpe Beatles-fan og gerne vil diskutere nogle ting med John Lennon? Man tager selvfølgelig til Almeria, i sin lille bil uden aircondition, for at møde sit store idol. Det er i hvert fald hvad den middelaldrende engelsklærer Antonio (Javier Cámara) gør. På vejen møder han den gravide Belén (Natalia de Molina), der er stukket af fra et nonnekloster, og teenagedrengen Juanjo (Francesc Colomer), der er stukket af hjemmefra, fordi han ikke vil have klippet sit hår. Antonio beslutter sig for at samle dem op og tage dem med til Almeria og til John Lennon.

Living is Easy With Eyes Closed skaber et romantisk billede af Spanien i 1960'erne, hvor man lyttede til Radio Luxembourg og heltene hed: John, Paul, George og Ringo. Samtidig er det også historien om at forfølge sine drømme og om hvordan man kan redde verden, på mikro-plan. Det er ikke den store fortælling om liv og død, men alligevel får de tre hovedpersoner en plads i ens hjerte og man håber på, at Antonio kommer til at møde sin helt.

Filmen er holdt i en støvet brun/gul farvetone, hvilket passer godt ind i tidsperioden. Man føler, at man er til stede i 60'erne og man kan næsten lugte den støvede og søvnige landsby, som Almaria er. Filmen er akkompagneret af en akustisk spansk guitar, hvilket også er med til at genskabe det idylliske spanske landliv fra en svunden tid. Samtidig kører filmen i et dejligt stille tempo, som man ikke ser det i amerikanske film, hvilket er befriende og er med til at give filmen troværdighed. Efter filmen er det nemlig let at forestille sig, at det rent faktisk skete i 1966, i Spanien, i en lille landsby.

Problemet i filmen er at den ikke formår at holde sig selv kørende hele vejen igennem. Midtvejs i filmen kan man godt, om end kort-varigt, føle at den går en smule i ring. Dette bliver dog reddet af en fremragende skuespilpræstation fra Javier Cámaras side. Man kan samtidig meget let tilgive filmen det på grund af, at man er helt fanget af historien og fuld af forhåbning og ønske om at Antonio, Belén og Juanjo får det godt og får opfyldt deres drømme.

Har det regnet hele dagen og længes man efter sydens sol og varme, så skal man tage ind og se Living is Easy With Eyes Closed. Den giver en troen tilbage på menneskeheden og en rar varm følelse indeni. Living is Easy With Eyes Closed er en perle, som man ikke skal undgå.

Titel: Living is Easy With Eyes Closed
Original Titel: Vivir es fácil con los ojos cerrados
Premieredato: 11. september 2014