Lone Survivor

14. juli 2014 af David Lund

Lone Survivor billede

En times non-stop action og en fin lille historie redder filmen.

Autentisk krigsdrama instrueret af Peter Berg – manden bag “Battleship”. Der er al mulig grund til at være bekymret, når man sætter ”Lone Survivor” i sin Blu-ray afspiller. Ikke fordi Peter Bergs film er uden kvaliteter. Han har en sans for at kombinere ironi med underholdning, men hvordan kan en mand som ham håndterre et autentisk krigsdrama? Og så endda med den ekstremt karikerede Mark Wahlberg i hovedrollen? Resultatet er naturligvis en blandet fornøjelse, men i sidste ende endte jeg dog mest med at fokusere på filmens positive sider, hvilket vel allerede nu fremgår tydeligt af karakteren ovenfor.

Fire Navy-Seal soldater bliver sendt på en mission i Afghanistan, hvor de skal likvidere en Talibanleder ved navn Ahmad Shah. Selvom disse soldater er toptrænet, og kommer frem til deres mål uden problemer, bliver de hurtigt ofre for tilfældighedernes spil. For det første er udsynet for dårligt for det planlagte sted til snigskytten, og for det andet bliver de opdaget af en gedehyrde, når de sætter lejr op et andet sted. Dette resulterer i, at de snart har hele Taliban på nakken, men her kommer deres vanvittige træning dem snart til gode. Navy-Seal er nemlig trænet til at overleve imens Taliban er trænet til at dø!

”Lone Survivor” giver sig god tid til at præsentere sine karakterer. Dette er noget som man normalt ville værdsætte en del i denne slags film, men når karaktererne blot er stereotyper og bliver pålagt en overfladisk sentimentalitet, er det vist kun dem med hang til amerikansk patrionisme, der vil ovenud elske indledningen. Patrionismen bliver der dog hurtigt lagt låg på, og kender man til filmens historie, ville det heller ikke give meget mening, at fortsætte ud af denne boldgade. Når først soldaternes mission bliver søsat, er der nemlig fart over feltet i et intenst skudopgør, der udfylder stort set resten af filmens spilletid. Der er dømt spænding og action for alle pengene, og det fungerer så godt som det nu kan. Fire soldater mod hundrede andre er ikke de bedste odds, og med filmens titel i tankerne, ved man også præcist hvor det bærer hen. Det ændrer dog ikke på, at man sidder på kantet af sædet i en stor del af filmen, imens amerikanerne bliver jagtet længere og længere ind i skoven, falder ned af klipper, bliver skudt adskillige gange og alligevel humper afsted som et slags supermenneske.

Mark Wahlberg er Mark Wahlberg. Man kan sagtens falde for mandens drengede charme, og fred være med det, men en stor skuespiller har han aldrig været, og vil sikkert heller aldrig blive. Når manden skal udvise de mere ekstreme følelser, bliver det altid en smule komisk, og dette er ingen undtagelse. Derimod spiller han overfor den sublime Ben Foster i denne film. Selvom Foster har meget lidt at arbejde med, formår man altså stadig at se hans karakterer som realistisk – mere end man kan sige om resten. Heldigvis er dette ikke et karakterdrama, så dette er blot bagateller. Hvis man endelig skal klandre filmen for noget, er indledningen klart den sværeste del at komme igennem, og slutningen virker en anelse forhastet. Derimod er det en interessant men lille historie, som man nok bør have klippet lidt tættere til, men den bør kunne underholde de fleste action- og krigsfanatikere derude.

Billede & Lyd – 5/6

Billedet er fint skarpt imens den stadig har bevaret sin råhed igennem et fint grynlag, der sikrer at det hele ikke ser for kunstigt ud. Mere imponerende er lyden, der i dette tilfælde må stå til topkarakter. Kuglerne flyver om ørerne på en, og der bliver gjort overordentligt godt brug af alle højtalerne imens de helt korrekte volumer er blevet brugt til at fra lydeffekter til stemmer og musik. Imponerende!

Ekstramateriale – 5/6

Endnu en Blu-ray disc der retfærdiggør at de fysiske medier stadig eksisterer! Der er godt spækket med en række små featuretter, der viser alt fra træning til filmen, rekonstruktion af skudduellerne og en længere en af slagsen, der viser hvordan filmen er blevet skabt helt fra manuskriptstadiet til det endelige resultat.

Mis. Label.

Titel: Lone Survivor
Original Titel: Lone Survivor
Premieredato: 26. juni 2014
Instruktør: Peter Berg
Skuespillere: Mark Wahlberg, Ben Foster, Taylor Kitsch, Emile Hirsch
Spilletid: 121 min.
Selskab: Emmett/Furla Films, Closest to the Hole Productions, Envision Entertainment, Film 44, Foresight Unlimited, Herrick Entertainment, Hollywood Studios International, Leverage Management, Spikings Entertainment, Weed Road Pictures, UIP, 2013
Genre: Action , Krig