Lost (X-box 360)

23. maj 2008 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar

Lost (X-box 360) billede

Skuffende spiludgave af en fin serie.

Da J.J. Abrams påbegyndte serien ”Lost” i 2004, havde han nok ikke den fjerneste anelse om hvilket gigantisk hit den ville blive. Serien om en gruppe overlevende efter et flystyrt på en ukendt ø har vundet utallige priser for sin mystiske historie og originale tankegang. For hvert spørgsmål der bliver besvaret i serien, dukker endnu flere op, og selvom slutningen efterhånden nærmer sig, føles den endelige konklusion på hvad der egentligt foregår endnu længere væk end i begyndelsen.

”Lost” er ikke den mest oplagte serie at lave en spiludgave af, men det er ikke desto mindre tilfældet, og resultatet er mildest talt skuffende og udelukkende for fans der slet ikke kan få nok af serien. Som udgangspunkt styrer man en ny karakter rundt i familiære omgivelser fra seriens første 2 sæsoner. ”Lost” fungerer langt bedre som en interaktiv historie end et egentligt spil, for selvom det er et adventurespil med få dele action, så skal alt gøres på den helt rigtige måde og på det rigtige tidspunkt. Man går lidt rundt umiddelbart efter flystyrtet og forhører sig hos forskellige karakterer (men pas på, et gammelt uddødt spillekliche kaldet "sudden death" har fundet sin vej ind i spillet) og samler lidt småting op rundt omkring som man kan handle med eller bruge til at komme videre i spillet med. Problemet er blot at dette er alt for oplagt, og der er ikke rigtigt nogle svære puzzles udover de få gange man skal dirigere strøm igennem nogle strømbokse. Dette lærer man dog hurtigt, og ender blot mere som et irritationsmoment end en egentlig udfordring. De få actiondele i spillet er blandt andet når man skal løbe og gemme sig i træerne for den sorte røg. Dette kan dog få selv den mest erfarne spiller til at rive hår ud af sit hoved, for man skal løbe på det helt rigtige tidspunkt for at have en chance for at overleve. Du bliver desuden også skudt på i junglen, her kan du vælge at gøre gengæld ved at erhverve dig en pistol, men kampsystemet er frustrerende elendigt skruet sammen, og det er egentligt ikke nødvendigt for din overlevelse. En fin lille detalje i spillet er når du skal spille dig igennem et sort/hvid flashback, men det er nærmere ideen og ikke udførelsen der fungerer, for man skal typisk samle et par ting op, og derefter snakke med en karakter – alt for nemt.

Gameplayet er altså intet at råbe hurra for, og skal man se spillet som en interaktiv historie, er der ligeså fyldt som mangler. Man kommer ikke rigtigt ind på livet af sin hovedperson, og resten af karaktererne skal man helst kende rigtigt godt i forvejen fra serien for, at forstå deres motiver og ideer. Som supplement til serien er ”Lost” en fin nok lille historie, men man skal kende universet godt for at få noget ud af historien, og den bidrager ikke med noget nyt.

Grafikken er derimod ganske flot. Selvfølgelig er det altid mærkeligt at se animerede versioner af skuespillere du udmærket kender i forvejen, men det er af langt højere kvalitet i ”Lost” end i f.eks. ”CSI”. Spillet kører glimrende på maskinen, trods de mange lag i grafikken, men der er også kun få områder at udforske i spillet, så man bliver alligevel ret hurtigt træt af at se de samme billeder flyve henover skærmen. Hertil kommer spillets allerstørste problem – størrelsen. Jeg gennemførte spillet en aften på 5 timer, og jeg er sikker på, at hvis man er mindre udførlig, kan det sagtens klares på 4 timer. Omvendt kan man vel naturligvis også være 6-7 timer om spillet, men ligegyldigt hvad er et spil med under 10 timers spilletid slet ikke acceptabelt. Især når der ikke er meget glæde ved at genspille det, og det ikke er muligt at spille det på andre måder end man netop har gjort det. Hvis man blot er efter en god gamerscore til sin x-box 360, er de 1000 point derfor hurtigt opnået, men det er så også det eneste positive man kan sige om den sag.

På trods af få lyspunkter, vælger jeg at give ”Lost” bundkarakter. Man burde have overvejet at gennemarbejde gameplayet, gøre historien mere løs og åben samt udvide spillets længde. Fans af serien har sikkert allerede købt og gennemført spillet, og det vil uden tvivl gå hurtigt i glemmebogen hos langt de fleste.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:
Ubisoft.

Titel: Lost