Lyset I Havet

28. februar 2017 af Jesper Poulsen

Lyset I Havet billede

Glimrende og pirrende drama undfanget et sted, hvor der netop ikke burde kunne ske en skid.

Vi skal et smut tilbage til 1920’erne, hvor vi møder Tom, som har brug for stilhed og isolation efter at være hjemvendt fra krigens rædsler. Helt passende melder han sig til jobbet som fyrpasser på en lille ø ud for Australiens kyst. Han betages dog af den søde og kærlige pige Isabel fra fastlandet, som hvem han gifter sig med, således at hun kan få bopæl på øen. Parret nyder hinanden og den ro der følger med deres omgivelser. Da tiden er inde til at stifte familie, mister Isabel barnet i hele to omgange, og det bliver herefter tydeligt for parret, at Isabel er ude af stand til at få børn. Skæbnen vil imidlertid at der siden driver en båd i land med et spædbarn og en afdød mand. Selvom Tom har pligt til at rapportere alt under hans ophold på øen som fyrmester, så bliver denne hændelse aldrig noteret. Parret begraver nemlig den afdøde mand, og beholder barnet, som de opfostrer som deres egen lille pige.

Ingen fatter mistanke, og alt ånder fred og idyl i flere år. Lige indtil et besøg på fastlandet, hvor Tom spotter en kvinde på en kirkegård. Hun lægger blomster på et gravsted tilhørende hendes mand og lille datter, som forsvandt til søs. Tom bliver ramt af en voldsom skyldfølelse, og efter noget tid går han til bekendelse. Nu krakelerer hele tilværelsen for parret, for deres handling er åbenlyst strafbar. Men hvad med pigens tarv? Hvor har hun egentlig bedst af at være? Hos sin rigtige mor, eller hos den kvinde som hun betragter som sin rigtige mor? Fortællingen om fyrmesteren og dennes kone bliver til et sandt drama med adskillige personlige og følelsesmæssige dilemmaer, og bedst som man troede at filmen ikke kunne blive mere hjerteskærende, så kører vi lige en ekstra tur med kniven i såret. Lyset I Havet er baseret på M. L. Stedmans roman af samme navn. Det er Derek Cianfrance som har instrueret, og overfor ham har jeg kun en enkelt anke, for han har ellers i store træk formået af få dette stærke drama til at fungere på alle leder og kanter. Dog sker der noget meget mystisk fortællemæssigt, da filmen pludselig tager at kvantespring fra 20’erne til 1950. De mennesker og deres tanker og handlinger, vi nu gennem lang tid har fulgt, bliver pludselig lettere negligeret, for så at springe hovedkulds ind i en dramatisk og rørende slutning. Her er ingen opbygning til klimaks, hvilket kan undre, nu hvor filmen ellers har været grundig og udførlig.

Hvor ville filmens afslutning, efter så mange strabadser undervejs, dog have fortjent ikke bare at blive et lille nota bene. Det er en så afgørende scene og afrunding, at der burde være mere kog i den en 5 minutters god dag og farvel. Herfra kunne filmen have blevet et af nyere tids helt store værker på dramasiden, hvor det fantastiske ligger i at man sympatiserer og håber det bedste for filmens skurk. Den slags hænger ikke på træerne. Ved at sætte Lyset I Havet på hjemmebiografen, så får du alligevel et skønt drama udspillet i et helt fabelagtigt flot setup. Man tager sig selv i at tænke på at et ophold på øen med fyret egentlig godt kunne være tiltrængt fra dagligdagens trummerum. Bare lige uden de vanskeligheder som parret havner i, da de tager den skæbnesvangre beslutning.

Michael Fassbender (12 Years A Slave, X-Men, Shame) er som altid god, mens filmens helt store begavelse er tilknytningen af Alicia Vikander i rollen som Isabel. Den svenske skuespillerinde har gjort kometkarriere siden vi fik øje på hende i den danske En Kongelig Affære fra 2012. Siden har hun taget Hollywood med storm, og var allerede samme år med i Oscar-vinderen Anna Karenina sammen med Jude Law og Keira Knightley. Hun fik sit helt store gennembrud som robot i en anden Oscar-vinder, nemlig Ex Machina, inden hun sidste år altså selv vandt en Oscar for sin rolle i Den Danske Pige. Vikander har også spillet med i filmhits som Manden Fra U.N.C.L.E, The Fifth Estate og Jason Bourne. På rollelisten finder du også en anden Oscar-vinder i form af Rachel Weisz (vinder for The Constant Gardner) samt et hyggeligt gensyn med aldrende australske kapaciteter som Jack Thompson og Bryan Brown (begge spillede bl.a. med i Australia).

Lyset I Havet fortjener masser af ros, men den straffes samtidig hårdt for det umiskendelige faktum at slutningen løb løbsk. Samlet set ender det ud i 4 stjerner.

Gennemsynet af filmen er foregået via streaming.

.