Madagascar (DVD)

2. marts 2006 af Per C. Halling

Madagascar (DVD) billede

Endnu et forsøg fra DreamWorks Animation på at skabe en ny succes efter de 2 "Shrek"-film og tage kampen op imod fx PIXAR og FOX, der har haft stor succes med bl.a. "De Utrolige" og "Ice Age".

Flere og flere lange animationsfilm, får premiere både på dvd og i biografen hvert år, men desværre er kvaliteten meget svingende og både selskaber som Disney og DreamWorks må sande, at der skal mere end blot flotte tegninger og søde sange til at fange et publikum, men det vender vi tilbage til lidt længere, så lad starte med at tage et kig på en animationsfilm, der fik premiere på dvd op til Vinterferien. En dvd-udgivelse, som både byder på noget for både store og små. Vi taler naturligvis om Madagascar, der kunne opleves i biografen sidste efterår.

Tilbage til rødderne

Filmen fortæller den historien om 4 gode venner – Zebraen Marty, Løven Alex, Flodhesten Gloria og Giraffen Melman, som til dagligt har deres faste gang og liv i den populære Zoo i Central Park i New York. Hverdag går med diverse shows og opvisninger, lægeundersøgelser, god mad på menuen, piller for enhver lidelse, og masser af glade og skrigende unger som elsker at se dig. Jo, livet er godt for vores venner . . . og så alligevel ikke. På Martys 10 års fødselsdag sker der ting og sager, der vender op og ned på deres ellers trygge liv. Under en snak med et par pingviner, som er i gang med at flygte fra Zoo’en, går det op for Marty at han har levet et halvt liv uden at tænke på om det var mere i livet end blot de vante rutiner, så under fødselsdagsmiddagen om aftenen, med sine venner, bekendtgøre han, at han godt kunne tænke sig at udforske verden udenfor Zoo’en og ikke mindst finde sine rødder i naturen, en plan som ikke helt falder i god jord hos de 3 andre. Da de andre er gået til ro stikker han af for at nå toget til Den Vilde Natur, men vennerne opdager hans flugt og når lige at fange ham inden han når at komme med toget til friheden. Men det er der også andre der har, så inden længe er både de 4 venner og de flygtende pingviner omringet, så i første omgang er planen slået fejl, og de må tilbage til Zoo’en igen. Det lille oprør har dog fået forkæmperne for dyrs velfærd op af starthullerne og inden længe befinder vores 4 venner sig i hver sin kasse ombord på et stort fragtskib der skal bringe dem til en mere miljørigtig Zoo. Ombord på skibet er også de frygtløse pingviner, som bestemt ikke har lyst til at ende i en endnu varmere Zoo, så de gør derfor mytteri og overtage kontrollen med skibet. Under ændringen af kursen mod køligere himmelstrøg, falder kasserne med vores 4 venner overbord, men i stedet for at gå til bunds driver de i land på den eksotiske ø – Madagasca. De tager naturligvis lidt tid inden de fire mødes igen. I første omgang er Marty den eneste lykkelige over endelig at være hjemme igen, men spørgsmålet er nu, hvordan de vil klare sig nu hvor skjulte instinkter begynder at melde sig, da sulten begynder at gnave i mavesækken og hvordan bliver man venner med lokalbefolkningen, der primært består af aber, for slet ikke at tale om pingvinerne om de når deres mål – Antarctica.

Tynd historie – Tam præmis

Vi snakkede tidligere kort om, hvordan flere selskaber havde svært ved at leve op til tidligere succeser og svaret er ganske simpelt. Historierne er simpelthen ikke gode nok, både i valg af emne, men også måden de bliver fortalt på. Flere af dem starter måske godt, men de gør ikke nok ud af sidehistorierne og persontegningen, så figurerne ender med at blive stereotype og kedelige og når man ikke har flere ideer, så det nytter ikke at man putter alle mulige referencer til film og andre ting, eller fylder den med falden på halen komik og lokumssprog. Et andet problem er, hvis man prøver at nå et så bredt publikum som muligt, kan man ikke undgå at fejle.

Madagasca lider under 2 store problemer. Det ene er historien, som slæber sig af sted efter de første par minutter og de først grin har lagt sig, og det andet er præmissen om venner i fangenskab er fjender i deres virkelige omgivelser og kan det gå godt, er bare ikke stærk nok til at bære en hel film. Problemet er også at i stedet for at udvikle historien rigtig, prøver de at ty til, hvad der har været et af DreamWorks kendemærker, at spoofe så mange film, eventyr, reklamer og andet så meget man nu kan slippe af sted med det. Hvor man i Shrek slap rigtig godt fra med at flette flere historier/eventyr ind i handlingen, virker det bare ikke mere, for figurerne er ikke rigtig sjove i længde og referencerne og måden at spoofe på er set så ofte, at det ikke er sjovt længere. Nu skal det ikke lyde som om filmen er totalt blottet for grin, de er der, men der er langt til den opfindsomhed, som vi gang på oplever fra ser hos fx PIXAR, som selvom, de også er fyldt med skøre påfund, aldrig glemmer at fortælle en god og nærværende historie, der rammer båder store og små. Dog vil jeg gerne fremhæve pingvinerne, der er ganske morsomme, hver gang de er på, men desværre får de for lidt tid i filmen, men det rodes der bod på anden måde på denne dvd, men mere om det senere.

Godt animeret med mange detaljer

For et par år siden, blev man imponeret over hver gang PIXAR kom med en ny computeranimeret film og det var sjovt også at se, hvordan almindelige film lånte CGI effekter fra animationsverden. Men de fleste studier foretrak nu det gamle håndværk med tegninger i hånden og computeren til at hjælpe i de større scener, lave speciel effekter og som redskab til at gøre filmene billigere og fx ramme nogle farver bedre. Men som det gik med LP’erne overfor CD’erne er udskiftningen af pennen til en computer, sket meget hurtigt så i dag er der ingen studier i USA, som længere anvender den gamle teknik længere, end ikke Disney, som svor på, at de aldrig ville gå væk fra. Ser vi på Madagasca kan man godt se, at der er sket meget siden de første animationsfilm fra DreamWorks. Selvom det måske ikke bemærkes ved første gennemsyn, så er der masser af detaljer i billederne og det er alt fra hår/pels til vand og ild effekter, til små ting og sager i Metroen, i Zoo’en og mange andre steder. Så selvom den måske ikke er videre genial er der alligevel noget at se på og komme efter.

Stemmerne er et kapitel for sig selv

Et af de gode elementer ved dvd-mediet er jo, at man ofte få mulighed for at vælge mellem enten den danske eller originale amerikanske udgave. Dette er også tilfældet med denne og jeg vil klart anbefale at man lyttet til den originale og sætter danske tekster på. Jeg ved ikke, hvorfor men selvom jeg godt ved vi tit har fået ros for vores danske versioneringer, er jeg bare aldrig rigtig blevet fanget af dem, så heldigvis slipper man for at bestille en kopi hjem fra udlandet i dette tilfælde. Dog vil jeg sige at Søren Fauli, Mick Øgendahl, Jesper Asholt og Trine Dyrholm, gør en udmærket indsats, men har man først hørt Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer og Jada Pinkett Smith er det svært at vende tilbage til den danske udgave igen. For kender man skuespillerne kan man hurtigt i figurerne se, hvem de er animeret efter, hvilket man ikke rigtig mærker i den danske. Mange af vittighederne er også typisk amerikanske, hvilket også gør det næste muligt at gengive ude at virke endnu mere plat end sit forelæg.

Skal det være helt tosset, kan du bare slå på den norske udgave af filmen, så kan du grine lidt af den, for den lyder noget (Læs: Meget) anderledes (Læs.: Sjovere) end den danske.

Noget for både store og små

DVD’en byder på virkelig et overflødighedshorn af ekstra materiale for både de store og de små barnlige sjæle.

Du kan lægges ud med et gensyn med de 4 pingvinerne i en lille kortfilm på godt 12 minutter, som faktisk er, om end meget grotesk, faktisk også meget morsom. Her kan du se dem i alt deres hjælpsomhed, men også hvor stride de kan være i deres bestræbelser på at nå deres mål, men også hvor søde de kan være når de ikke vil have en ven skal sidde alene hjemme juleaften. Filmen hedder The Madagascar Penguins in a Christmas Caper / Madagascar Pingviner Julemission. Hvis du er til de gamle kortfilm fra Chuck Jones eller Tex Averys pen, vil du uden tvivl nyde den som frisk Sushi, og med største velbehag (Læs: et godt grin!).

Nu har du siddet stille i godt 2 timer så inden du går videre kunne det være en ide at rejse sig op og får rørt fødderne lidt inden du går videre. De findes der nemlig også råd for på denne dvd i form af en musikvideo til sangen I Like To Movie It, Move It.

Så skulle du være klar til at gå videre, hvis du selv trænger til mere afslapning kan du sætte de mindste og lidt større børn til at spille et af de mange spil på dvd’en. De er ikke så svære igen, men gode og sjove for specielt de mindste, som nok skal få sig lidt grin ud af dem.

Vel tilbage i sofaen kan du og de større børn kaste sig over lidt computerkiks i Skøre Bøffer disse er ikke så sjove som PIXAR’s fraklip, men da sjovt at de tog dem med alligevel. Herefter kan du i bl.a. featuetterne Mød de vilde figurer og Teknikken bag Madagascar komme med under tilblivelsen af denne film, som selvom de forskellige små programmer (der varer mellem 10 – 30 minutter) naturligvis indeholder den sædvanlige omgang selvros og hinandenros, er der dog også et indblik i nogle af de nogle af de nyeste teknikker indenfor computeranimation.

Hvis du vil vide mere om hele den 4 årige process det var at producere filmen, skal du vælge og se filmen igen med kommentarerne fra filmens 2 instruktører Eric Darnell og Tom McGrath, som både snakker teknik og kommer med små sjove anekdoter fra og i tilknytning til produktionen.

Alt ekstra materialet er ganske godt og underholdende og så er det tilmed også tekstet på dansk, hvilket bestemt med til at trække den samlede karakter for dvd’en op.

Her udover kan du finde traliere og andet godt fra tidligere og kommende DreamWorks animationsfilm og lidt forskellige gallerier og DVD-rom ting.

Konklusion

Dette er en god dvdudgivelse på mange punkter, selvom filmen ikke fornyer genren synderligt. Jeg må også sige, at jeg også er lidt skuffet over, at når man høre det har taget 4 år at lave den, kan det godt undre at historien ikke er bedre og animationen ikke er bedre.

Men når dette er sagt vil jeg sige at dvd-udgaven er temmelig underholdene med mange timers underholdning til både børn og voksne. Ekstra Materialet er godt og til tider ganske morsomt, selvom jeg dog tvivler på at meget af det vil blive set eller lyttet til igen. Dog er jeg sikker på at Pingvin kortfilmen vil blive set igen.

Man må håbe for dem, at når de har så godt et hold bag de forskellige produktioner, snart lære at fortælle en god historie, så jeg ønsker dem alt muligt held og lykke frem over og dig god fornøjelse med denne dvd.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Madagascar
Original Titel: Madagascar
Premieredato: 7. februar 2006
Instruktør: Eric Darnell, Tom McGrath
Skuespillere: Ben Stiller/Søren Fauli (Alex) Chris Rock/Mick Øgendahl (Marty) David Schwimmer/Jesper Asholt (Melman) Jada Pinkett Smith/Trine Dyrholm (Gloria) Tom McGrath (Skipper) Conrad Vernon (Mason)
Spilletid: 82 min.
Selskab: DreamWorks SKG - Pacific Data Images (PDI) - DreamWorks Animation, Universal Pictures, 2005 (På dansk dvd 2006)
Genre: Tegne- og animationsfilm